ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)
Moderators: audiomanics, Moderators
- P1-Engineering
- Donateur
Re: ADOPTIE Open Source Portaal Frees ( OSPF)
Voor de homing-sensoren zou ik zelf altijd NC sensoren toepassen. Als een sensor niet meer werkt, kabelbreuk, valt dit direct op en je machine kan niet gaan homen terwijl er geen trigger zal komen.
In het begin heb ik veel de snijgegevens van Sorotec aangehouden, hiermee zat ik eigenlijk altijd wel vrij dicht in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Je kan wat info downloaden op hun site, ook simpel programmatje voor de pc:
https://webseite.sorotec.de/service/downloads/
Of sinds kort ook een App: https://apps.apple.com/us/app/sorotec-app/id1668188280
In het begin heb ik veel de snijgegevens van Sorotec aangehouden, hiermee zat ik eigenlijk altijd wel vrij dicht in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Je kan wat info downloaden op hun site, ook simpel programmatje voor de pc:
https://webseite.sorotec.de/service/downloads/
Of sinds kort ook een App: https://apps.apple.com/us/app/sorotec-app/id1668188280
-
schutter schippers
Hier heb ik ook even bij stil gestaan, maar ik heb closed loop motoren. Mocht de home sensor falen dan zal de motor met relatief lage homing snelheid zijn fysieke einde vinden en in alarm gaan. Dus er is een vorm van redundancy, of is dat niet genoeg?P1-Engineering schreef: 10 mei 2023 00:08 Voor de homing-sensoren zou ik zelf altijd NC sensoren toepassen. Als een sensor niet meer werkt, kabelbreuk, valt dit direct op en je machine kan niet gaan homen terwijl er geen trigger zal komen.
Hier ga ik eens mee aan de gang, pas je die gewoon zo toe op een 38mm vlakfrees, het zelfde als een 3mm freesje?P1-Engineering schreef: 10 mei 2023 00:08 In het begin heb ik veel de snijgegevens van Sorotec aangehouden, hiermee zat ik eigenlijk altijd wel vrij dicht in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Hoe compenseer je voor een V-bit van bijvoorbeeld 60 graden, wat hou je dan aan als diameter?

Vandaag een aanstoot beschermer gemaakt voor de uitstekende motor Y-motor.
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Ziet er mooi uit!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
-
schutter schippers
Hey, daar is hij weer!
Ondertussen heb ik het katje aardig werkend, en ben ik een hoop testjes aan het doen om de mogelijkheden een beetje te ontdekken.
Uiteraard heb ik nog een berg te leren, maar het gaat al heel leuk
.
Inmiddels ook een Z-finder geïnstalleerd, en dat werkt toch wel erg fijn!

Bij deze even een photobomb van de teststukjes en een paar filmpjes.
Purperheart, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Eiken, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Van foto naar vector, gegrafeerd in MDF, gespoten en afgeschuurd:

3 rest stukjes op elkaar gelijmd, uit pocket en contour gefreesd en afgewerkt met de tafelfrees:
(Het foutje heeft niks met het CNC freeswerk te maken, mijn stome schuld
)

Padoek, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Eiken bedankje voor een het organiseren van een uitje, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

1e poging parametrisch tekenen in fusion360, inclusief alle mes&groef verbindingen:

Padoek en eiken Inlay werkje met 0,1mm speling rondom:

Hier even 2 HEEL grof ge-edit test filmpjes om te kijken of ik weer zin heb in een Youtube kanaal.
Bakje van 3 rest stukjes. Helaas iets te weinig materiaal voor de randjes gebruikt, en misschien iets te snel gegaan.
Op de tafelfrees sloeg er nog een klont uit. Jammer maar leerzaam.
Vcarve werkje, met epoxy inlay. ging prima, meer pigment in epoxy volgende keer. dunne lijnen zijn te licht.
Alleen een mooi beautyshot:
Het idee is om uiteindelijk van mijn werkjes het een en ander op Youtube te zetten en te kijken of ik een leuk kanaal kan laten groeien van wat ik maak (niet alleen met de CNC). Ik heb al eerder een Youtube kanaal gemaakt met uit de hand gelopen Lego technic dingen TADAA en daar heb ik stiekem al zo'n 68.000 Abonnees en 16,5 miljoen views verzameld en wel leuk aan verdient. Helaas heeft Youtube destijds regels erg (economisch) ongunstig voor mij veranderd en heb ik dat eigenlijk laten varen.
Nu nieuwe ronde, nieuwe kans!
Om er nog even een vraag in te mikken!:
Hoeveel afstand hanteren jullie van de soft limiet tot het daadwerkelijke fysieke einde van de machine?
Ondertussen heb ik het katje aardig werkend, en ben ik een hoop testjes aan het doen om de mogelijkheden een beetje te ontdekken.
Uiteraard heb ik nog een berg te leren, maar het gaat al heel leuk
Inmiddels ook een Z-finder geïnstalleerd, en dat werkt toch wel erg fijn!

Bij deze even een photobomb van de teststukjes en een paar filmpjes.
Purperheart, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Eiken, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Van foto naar vector, gegrafeerd in MDF, gespoten en afgeschuurd:

3 rest stukjes op elkaar gelijmd, uit pocket en contour gefreesd en afgewerkt met de tafelfrees:
(Het foutje heeft niks met het CNC freeswerk te maken, mijn stome schuld

Padoek, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

Eiken bedankje voor een het organiseren van een uitje, gegrafeerd, gespoten en afgeschuurd:

1e poging parametrisch tekenen in fusion360, inclusief alle mes&groef verbindingen:

Padoek en eiken Inlay werkje met 0,1mm speling rondom:

Hier even 2 HEEL grof ge-edit test filmpjes om te kijken of ik weer zin heb in een Youtube kanaal.
Bakje van 3 rest stukjes. Helaas iets te weinig materiaal voor de randjes gebruikt, en misschien iets te snel gegaan.
Op de tafelfrees sloeg er nog een klont uit. Jammer maar leerzaam.
Vcarve werkje, met epoxy inlay. ging prima, meer pigment in epoxy volgende keer. dunne lijnen zijn te licht.
Alleen een mooi beautyshot:
Het idee is om uiteindelijk van mijn werkjes het een en ander op Youtube te zetten en te kijken of ik een leuk kanaal kan laten groeien van wat ik maak (niet alleen met de CNC). Ik heb al eerder een Youtube kanaal gemaakt met uit de hand gelopen Lego technic dingen TADAA en daar heb ik stiekem al zo'n 68.000 Abonnees en 16,5 miljoen views verzameld en wel leuk aan verdient. Helaas heeft Youtube destijds regels erg (economisch) ongunstig voor mij veranderd en heb ik dat eigenlijk laten varen.
Nu nieuwe ronde, nieuwe kans!
Om er nog even een vraag in te mikken!:
Hoeveel afstand hanteren jullie van de soft limiet tot het daadwerkelijke fysieke einde van de machine?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Sjonge, ziet er allemaal prachtig uit.
Paar puntjes waar je misschien iets aan hebt.
Dat inlegwerk, heb ooit een keer te strak inlegwerk gemaakt met een logo, blauw gebeitst berken in blank gebeitst berken. Dat was zo strak dat het leek alsof het er gewoon op gedrukt was. Volgende keer de nerf 90 graden draaien dachten we toen. Bij verschillende nerf speelt dat natuurlijk minder.
En wanneer je het graveerwerk zwart lakt, kun je beter voor het frezen de hele plaat blank lakken, dan frezen, zwart lakken, vlakschuren. Zo heb je geen last van diepere nerfjes waar zwarte lak in trekt. Misschien had je dat ook gedaan, want ik zie hier niet dat je daar last van hebt gehad, kan ook aan de nerf liggen.
Paar puntjes waar je misschien iets aan hebt.
Dat inlegwerk, heb ooit een keer te strak inlegwerk gemaakt met een logo, blauw gebeitst berken in blank gebeitst berken. Dat was zo strak dat het leek alsof het er gewoon op gedrukt was. Volgende keer de nerf 90 graden draaien dachten we toen. Bij verschillende nerf speelt dat natuurlijk minder.
En wanneer je het graveerwerk zwart lakt, kun je beter voor het frezen de hele plaat blank lakken, dan frezen, zwart lakken, vlakschuren. Zo heb je geen last van diepere nerfjes waar zwarte lak in trekt. Misschien had je dat ook gedaan, want ik zie hier niet dat je daar last van hebt gehad, kan ook aan de nerf liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dat zijn meteen al een heleboel mooie dingen die je met je nieuwe machine gemaakt hebt! Ik kijk uit naar je nieuwe youtube kanaal...
Welke software gebruik je voor de gegraveerde werkstukjes?
Welke software gebruik je voor de gegraveerde werkstukjes?
-
schutter schippers
Bedankt heren! :-)
In bredere nerfjes blijft dan nog een zwart lijntje staan, en als ik die ook weg schuur, dan schuur ik te veel van het bedoelde plaatje weg en vervormt hij.
Ik had ook nog bedacht bewust een millimeter teveel over te houden aan de bovenkant (waar door de tekening vervormt) tijdens het vcarven, dan spuiten en daarna pas die millimeter tot de ideale diepte af frezen en het bedoelde plaatje dan over te houden... vergt nog een paar testjes.
De nerf 90 graden draaien... Ik ben bang dat je dan door de werking van het hout spanningen door uitzettingsverschillen krijgt.
hout zet natuurlijk in verschillende richtingen anders uit. verschillende houtsoorten zetten ook verschillend uit. als je er dan één 90graden draait.
Misschien maakt het eigenlijk geen verschil op deze schaal, maar dat moet ik dan ook maar eens testen
Nog een hoop uitvogelwerk dus. Inlegwerk is 1 ding maar vcarve inlegwerk is heeeel wat anders
Op youtube ziet het er makkelijk uit maar IRL is dat wel een complex verhaal om in CAD/CAM te doe...
Achja, ben ik weer van de staat!
Ik heb al een beetje zitten spelen met eerst lakken, en dan spuiten in der daad.hugo stoutjesdijk schreef: 14 jul 2023 12:00 Sjonge, ziet er allemaal prachtig uit.
Paar puntjes waar je misschien iets aan hebt...
In bredere nerfjes blijft dan nog een zwart lijntje staan, en als ik die ook weg schuur, dan schuur ik te veel van het bedoelde plaatje weg en vervormt hij.
Ik had ook nog bedacht bewust een millimeter teveel over te houden aan de bovenkant (waar door de tekening vervormt) tijdens het vcarven, dan spuiten en daarna pas die millimeter tot de ideale diepte af frezen en het bedoelde plaatje dan over te houden... vergt nog een paar testjes.
De nerf 90 graden draaien... Ik ben bang dat je dan door de werking van het hout spanningen door uitzettingsverschillen krijgt.
hout zet natuurlijk in verschillende richtingen anders uit. verschillende houtsoorten zetten ook verschillend uit. als je er dan één 90graden draait.
Misschien maakt het eigenlijk geen verschil op deze schaal, maar dat moet ik dan ook maar eens testen
Nog een hoop uitvogelwerk dus. Inlegwerk is 1 ding maar vcarve inlegwerk is heeeel wat anders
Op youtube ziet het er makkelijk uit maar IRL is dat wel een complex verhaal om in CAD/CAM te doe...
Achja, ben ik weer van de staat!
-
schutter schippers
Hallo,
Na een berg uitzoekwerk en een aantal gefaalde testjes heb ik het vcarve inlay verhaal in de beginselen onder de knie :)

Leuk klein cadeautje voor de pasgeboren baby van een kennis:

In de categorie minder leuke dingen...
Mijn X as (voor mij de brug) is herrie gaan maken. hij maakt een heel akelig tikkend geluid.
In het snijgedrag kan ik het met houtbewerking niet zien, maar het kan toch echt niet goed zijn.
Een vriend zij dat het spanningen kunnen zijn omdat ik hem in een koudere tijd in elkaar gezet heb en het nu warm is, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Hij tikt niet op de zelfde plekken geloof ik als ik heen en weer ga.
Ik kan niet eens echt horen waar het geluid exact vandaan komt
Ik heb ook gezien dat er in 1 schroefgaatje op de bovenste lineaire rails een kras is ontstaan. Ik heb mijn nog niet gewaagd aan meer dan houtwerk, dus een staalsplinter kan het niet geweest zijn. Recent heb ik alle spindels en KO's nog gesmeerd en twijfels nu of ik daarmee iets kapot gemaakt kan hebben... (te veel vet?).

.
DE OSPF is een prachtig ontwerp, maar om de (voor mij) X/Z wagens uit elkaar te halen is echt een rotwerk door de onvermijdelijke bouw volgorde (en dus demontage volgorde). Kan ik de wagentjes controleren door aan de buitenzijde het kapje te verwijderen of is dat echt een slecht idee?
Het zou heel fijn zijn als ik het geheel niet weer hoef demonteren en daarna opnieuw moeten stellen...
Iemand ideeën?
Na een berg uitzoekwerk en een aantal gefaalde testjes heb ik het vcarve inlay verhaal in de beginselen onder de knie :)

Leuk klein cadeautje voor de pasgeboren baby van een kennis:

In de categorie minder leuke dingen...
Mijn X as (voor mij de brug) is herrie gaan maken. hij maakt een heel akelig tikkend geluid.
In het snijgedrag kan ik het met houtbewerking niet zien, maar het kan toch echt niet goed zijn.
Een vriend zij dat het spanningen kunnen zijn omdat ik hem in een koudere tijd in elkaar gezet heb en het nu warm is, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Hij tikt niet op de zelfde plekken geloof ik als ik heen en weer ga.
Ik kan niet eens echt horen waar het geluid exact vandaan komt
Ik heb ook gezien dat er in 1 schroefgaatje op de bovenste lineaire rails een kras is ontstaan. Ik heb mijn nog niet gewaagd aan meer dan houtwerk, dus een staalsplinter kan het niet geweest zijn. Recent heb ik alle spindels en KO's nog gesmeerd en twijfels nu of ik daarmee iets kapot gemaakt kan hebben... (te veel vet?).

.DE OSPF is een prachtig ontwerp, maar om de (voor mij) X/Z wagens uit elkaar te halen is echt een rotwerk door de onvermijdelijke bouw volgorde (en dus demontage volgorde). Kan ik de wagentjes controleren door aan de buitenzijde het kapje te verwijderen of is dat echt een slecht idee?
Het zou heel fijn zijn als ik het geheel niet weer hoef demonteren en daarna opnieuw moeten stellen...
Iemand ideeën?
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Mooie werkstukjes!
Jammer van de problemen end ie diepe kras
Jammer van de problemen end ie diepe kras
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Je zou idd denken dat er iets tussen de rail en het karretje heeft klem gezeten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Eigenlijk moeten die gaten afgedopt worden. Volgens mij worden er dopjes voor verkocht. Ook beter voor de levensduur van de afstrijkers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Als je die kapjes er af haalt maak je als het ware de kogelomloopbaan open, gevolg is dan dus ook dat tenminste een deel van de kogeltjes er uit lazeren en dat wil je dus echt niet want dan moet je alsnog de halve machine uit elkaar helen om dat bewuste karretje van de rails af te kunnen halen, bovendien moet je dan alle kogeltjes weer bij elkaar zoeken en de boel weer in elkaar zien te krijgen om dan vervolgens dat wagentje weer op de rails te krijgen en dan de hele machine weer uit te lijnen.DE OSPF is een prachtig ontwerp, maar om de (voor mij) X/Z wagens uit elkaar te halen is echt een rotwerk door de onvermijdelijke bouw volgorde (en dus demontage volgorde). Kan ik de wagentjes controleren door aan de buitenzijde het kapje te verwijderen of is dat echt een slecht idee?
Wat wil je precies controleren dan ?
Lijkt me heel stug dat er nog iets in zon wagentje zit want dan zou je over de hele lengte wel wat krassen zien.
De balletjes zitten aan de zijkanten dus het kan ook niet in de "ballentrein" zitten.
Gewoon voelen hoe ze glijden en dan weet je genoeg.
Die rails is keihard dit moet iets met behoorlijk veel geweld zijn geweest.

Lijkt me heel stug dat er nog iets in zon wagentje zit want dan zou je over de hele lengte wel wat krassen zien.
De balletjes zitten aan de zijkanten dus het kan ook niet in de "ballentrein" zitten.
Gewoon voelen hoe ze glijden en dan weet je genoeg.
Die rails is keihard dit moet iets met behoorlijk veel geweld zijn geweest.