Tussenmaat freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 07 aug 2023 23:37 Echt wel, maar wel aangepast zoals bv bij een Fehlman Picomax besturing.
Lijkt mij ideaal omdat je bij bv boren terugkoppeling/gevoel hebt met het materiaal.
Grappig, die handwielen aan de besturingskast van zo'n Fehlman Picomax.

Maar je hebt het over "gevoel hebt met het materiaal", heeft die Fehlman Picomax dan een kracht-terugkoppeling van de assen naar die handwielen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 08 aug 2023 10:47 Maar je hebt het over "gevoel hebt met het materiaal", heeft die Fehlman Picomax dan een kracht-terugkoppeling van de assen naar die handwielen?
Nee maar in tegenstelling tot een voorgeprogrammeerde boorcyclus waarbij je vantevoren de snelheid moet ingeven en je enige mogelijkheid tot ingrijpen de e-stop knop is,
hoor en zie je nu dus hoe de boor boort/snijdt terwijl je naar beneden het materiaal in gaat.
Dat bedoel ik met gevoel voor het materiaal, misschien beter uitgedrukt gevoel voor de booraktie in het materiaal,
je ziet de spiraal of snippers van het materiaal komen en tegelijk pas je de snelheid aan net als bij een manuele booraktie ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

En dat kun je ook bereiken met de Feed-Override.. wat is de vraag? :lol:

't verschil wordt duidelijk als je een wat dieper gat moet boren.. Ik ga onderwijl wat anders doen..,
en.. met een goede programmeeromgeving is een gat op maat frezen eveneens een kwestie van simpelweg even een Dialoogje volblaffen, en op start heien.. Koffie?

CNC machines zijn ervoor dat je NIET bij de machine hoeft te blijven, maar in de tijd dat ie bezig is, dat je dan wat anders kan gaan doen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 08 aug 2023 12:02 CNC machines zijn ervoor dat je NIET bij de machine hoeft te blijven, maar in de tijd dat ie bezig is, dat je dan wat anders kan gaan doen..
Weer nee, een CNC machine is er voor om repeterende werkstukken te kunnen maken terwijl je er niet bij hoeft te blijven.
Maar de eerste keer dat je een programma gaat testen zal iedere operator er bij blijven met zijn handen zwevend boven de e-stop knop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 aug 2023 13:08
Arie Kabaalstra schreef: 08 aug 2023 12:02 CNC machines zijn ervoor dat je NIET bij de machine hoeft te blijven, maar in de tijd dat ie bezig is, dat je dan wat anders kan gaan doen..
Weer nee, een CNC machine is er voor om repeterende werkstukken te kunnen maken terwijl je er niet bij hoeft te blijven.
Maar de eerste keer dat je een programma gaat testen zal iedere operator er bij blijven met zijn handen zwevend boven de e-stop knop.
Zo zwart wit is het nou ook allemaal niet. Voor bepaalde werkzaamheden, en een PP die je 200% vertrouwt kun je best weglopen als ie aan z'n 12 uur klus begint, die meestal maar 1-malig is.

Maar alleen posities programmeren, programma is blok voor blok afloop en met de pinole de gaatjes prikken is wel heel erg lekker flexibel en snel.
Ik vraag me dus wel af of die remote pinole bediening van Fehlmann ook tijdens programma afloop actief is. (ben bang van niet, dus eigenlijk weer een gemiste kans)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door eef7260 »

Weer nee, een CNC machine is er voor om repeterende werkstukken te kunnen maken terwijl je er niet bij hoeft te blijven.
Maar de eerste keer dat je een programma gaat testen zal iedere operator er bij blijven met zijn handen zwevend boven de e-stop knop.
Ook niet per definitie hoor , mijn collega's die wel erg wel erg goed zijn trouwens in hun vak.
Maken toch echt enkel stuks complexe werkstukken op 5 assers , en die drukken op start en gaan gewoon weg hoor.
16 uur met je handen zwevend boven een noodstop ga je niet redden hoor.
Moet ik er wel aan toe voegen dat ze wel extreem goed zijn met met cam software.
En daar heel veel controle opties in hebben en die ook wel gebruiken ,voor dat het programma gestart wordt.
Dus dit bestaat ook , maar is niet echt het hobbyhoekje natuurlijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

Met simulatie ?
Ja als je zeker weet dat de simulatie 100% is maar dan nog.
Ik was begin dit jaar op de open bedrijvendag bij een pro cnc bedrijf. Machinepark van meerdere miljoenen € , oa de grootste 5 assige Hermle.
Die vertelden me toen dat ze ondanks de simulatie de eerste keer er toch bij stonden om oa naar het frezen te luisteren. Daar leerden ze van of het nog sneller kon of toch wat minder.
Blokje alu van een kuub, frezen van een mille, dat loopt toch in de papieren.
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door eef7260 »

Met simulatie ?
Ja met meerdere vormen van simulatie.
En ja als je meekijkt zijn er altijd delen van het programma waar de voeding of toerentallen zeker nog geoptimaliseerd zouden kunnen worden.
Maar als het een enkelstuk betreft is dit niet echt relevant , maar over het algemeen zitten ze er niet zo heel veel naast.
Natuurlijk is risico fors maar toch ligt het fout percentage erg laag , maar dat zijn dan wel de credits voor de enorm goede vaklui/collega's.
Ergste wat ik afgelopen jaren heb zien mis gaan is een overstroming van koelvloeistof tank gedurende de nacht.
( fijne alu spaantjes die filter verstopten ) uurtje of 2 met waterstofzuiger en wat gevloek en was weer opgelost.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 08 aug 2023 13:08 Weer nee, een CNC machine is er voor om repeterende werkstukken te kunnen maken terwijl je er niet bij hoeft te blijven.
Maar de eerste keer dat je een programma gaat testen zal iedere operator er bij blijven met zijn handen zwevend boven de e-stop knop.
Sorry.. maar een CNC machine is er niet alleen voor "Repeterend werk", maar zeker ook voor enkelstuks.,
'k heb heel wat van die Enkelstuks gedaan.. , stempelplaten bijvoorbeeld.. daar zat ook altijd veel boorwerk in.. dat was niet meer dan een paar Subs met gat posities in knopselen, Centerboortje oproepen, en alle subs aflopen, de kleinste maat boor oproepen, en ook alle subs oproepen, zodat alles voorgeboord werd, en dan met de grotere maten boren de bijpassende subs aanroepen.. paar minuutjes knopselen, grote groene knop, en wegwezen.. genoeg te doen.. materiaal zagen, draadvonkmachine aanslingeren, (progje induimen, draadje rijgen, water in de bak, Start!, Koffie!)

de mate van zweten zal vooral afhangen van de Complexiteit van een programma, Ja.. als ik een 3D Radius programmeerde op een Heidenhain TNC 410
24945

Dat soort werk dus.. , ja.. dan bleef ik er ook "even" bij.. dat wil zeggen.. de eerste 2 keer dat ie de contour afliep.. Als die goed gingen, dan was de Contour juist geprogrammeerd, en de parameters klopten.. "Koffie!, zelfs complex werk wordt eenvoudig, als je het maar vaak genoeg doet.. en ik zie, behalve het prachtige schouwspel van een machine die "Zelfstandig" een onderdeel maakt geen enkele reden om bij een CNC machine te blijven..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door P1-Engineering »

Grote verschil is denk ik een hobbymachine zoals de vele hier hebben en een professionele machine. Bij de hobbymachines is er toch meer ruimte voor ''bijzondere fenomenen''.
Bij de machine op het werk, Siemens besturing, kijk ik alleen even of de eerste bewerking een beetje klopt qua nulpunten. Daarna gebeuren er eigenlijk geen rare dingen meer. Zet alleen bijvoorbeeld een optionele stop voordat ie gaat tappen, in het geval de boor ergens halverwege gebroken is. (Toollengte controle moet nog geïmplementeerd worden, op de privé machine heb ik die luxe wel al :mrgreen: )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Kjelt »

kabaal schreef:Sorry.. maar een CNC machine is er niet alleen voor "Repeterend werk", maar zeker ook voor enkelstuks.
Klopt, betreffende enkelstuks die dusdanig complex zijn dat een ervaren CNC'er het niet meer met de hand kan frezen of teveel tijd kost, maar het wel getekend krijgt waarna de 5 assige CNC machine het verdere werk doet.
Dat is ook waar oorspronkelijk in de jaren 40/50 de NC milling machine voor is ontwikkeld: helikopter bladen.

https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... al_control
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tussenmaat freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

zeker niet alleen 5 Assig werk, maar ook gewoon een paar gaatjes in een onderdeel..
Voorbeeldje.. 'k heb heel wat Snij-Trek Bussen gemaakt, die dus met een Flens in een Stempel zaten bevestigd..
meestal maakte de draaier er een aantal achter elkaar.. wel allemaal verschillend, maar da's gewoon een kwestie van even andere maten inkloppen..

Als ik ze dan kreeg om de gaatjes te boren en te tappen, dan mieterde ik een klauwplaatje op de Freesbank, Busje erin.. midden even proben, en de hoogte.. en dan een Progje induimen.. Centerboor.. Boorcyclus, LBL CALL 1, Boortje 6.8 Boorcyclus, LBL CALL1, Tapje M8 Tapcyclus, LBLCALL1 M2
Label 1 even intikken.. simuleren.. start heien.. Koffie!, Klaar?.. Volgende bus.. even inmeten.. programma een haartje aanpassen, Start heien.. Ko.. ohnee.. had ik net op..
Plaats reactie