Verlijmen van aluminium plaat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door Scraper »

Hallo,

Voor mijn project heb ik 5083 toolingplate wat op elkaar gelijmd dient te worden.
Dit moet vrij nauwkeurig wat betreft afwijking in dikte en vlakheid.
In een van de onderwerpen op dit forum wordt gesproken over een pasta-achtige lijm.
Bij gebruik van een pasta-achtige lijm heb je het nadeel dat de dikte alsook de vlakheid van de plaat samenstelling sterk kan variëren door de lijm.
Zo dun als water zou ideaal zijn.

Kent iemand een lijm of lijmmethode om dit voor elkaar te krijgen?
Gr, Scraper
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door xander janssen »

Op het werk gebruiken we Araldite 2020.

Heeft een viscositeit van 150 mPas, wat vergelijkbaar is met naaimachine olie en dunne secondenlijm.

Niet goedkoop maar lijmt zeer goed bij goed passende onderdelen i.e. dunne spleet want heeft maar een beperkt vullend vermogen.

Dit is de dunste 2k lijm die ik ken, maar misschien zijn er nog dunnere.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door Sven »

Met gewone epoxy kan het misschien ook, dat is welliswaar dikker dan water maar hardt traag uit.

Op elkaar leggen en het teveel aan epoxy er tussenuit laten lopen kan maar zo een spanningsloze verlijming geven.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door FreesKever »

Een optie is misschien om in een van de platen gaten te boren, of gleuven te frezen.

Idee is dat je dan de platen op elkaar kunt persen om de lijmlaag zo dun mogenlijk te maken.
Natuurlijk wel kort persen, en dan ontspannen, zodat er geen spanning op staat tijdens het uitharden van de lijm.


Nog een optie is om juist een dikke vullende te gebruiken, en een gedefineerde lijm dikte te gebruiken. B.v. door stukken draad als afstandhouder te gebuiken, of met stelschroeven in een van de platen de totale dikte in te stellen.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door Scraper »

xander janssen schreef: 19 jul 2023 20:55 Op het werk gebruiken we Araldite 2020.

Heeft een viscositeit van 150 mPas, wat vergelijkbaar is met naaimachine olie en dunne secondenlijm.

Niet goedkoop maar lijmt zeer goed bij goed passende onderdelen i.e. dunne spleet want heeft maar een beperkt vullend vermogen.
Is inderdaad aan de prijs.
Wat voor oppervlakte behandeling passen jullie toe?

Wat versta je onder goed passende onderdelen. Hoe vlak moeten de onderdelen zijn bij deze lijm?
Mijn te lijmen delen zijn toolingplate die vlak op elkaar gelijmd worden maar ook een toolingplate plaat die haaks met de zaagkant op een plaat gelijmd dient te worden. Zaagsnede is binnen 0.05mm recht.
Gr, Scraper
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door xander janssen »

Scraper schreef: 06 aug 2023 16:27 Wat versta je onder goed passende onderdelen. Hoe vlak moeten de onderdelen zijn bij deze lijm?
Zeer goed reinigen i.e. ontvetten volgens datasheet.

Araldite 2020 vult spleten van maximaal 0.15 dus als je gap overal daaronder zit gaat het goed. Hoe kleiner de spleet, hoe beter natuurlijk, tenzij de spleet zo klein wordt dat de lijm er niet meer tussen trekt natuurlijk.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door FreesKever »

Grid stralen is ook een manier om een oppervlak "schoon" te maken, al wordt het daar weer wel vuil en stoffig van.
Maar wel vetvrij, en stof is weer vrij gemakkelijk te verwijderen.

Zo een gestraald en opgeruwd oppervlak is ook weer goed om te lijmen.
Het licht er dus aan hoever je wilt gaan.

Ik heb zelf pasgeleden een pot Bison 2k Expert gekocht bij de Hornbach (lekker dichtbij) Dit is een 2 componenten polyurethaan lijm
Er staat op dat het verbruik 1.5 tot 3.5 vierkante meter per kg is. Mete zijn sm van 1.4kg/l wordt dat dan dus tussen 0.48 en 0.2mm.

Sterkte valt me echter tegen. De pot is nog niet geopend, maar volgens het etiket is het 1.1MPa (Mega Pascal is de niewerwetse aanduiding voor N/mm2)

Ter vergelijking, Die Araldite 2020 doet tussen 12 en 26Mpa (afhankelijk van het materiaal) volgens:

https://www.farnell.com/datasheets/1640467.pdf

Maar daar staat ook wel een ander prijskaartje tegenover. Ik bijna een kg van dat spul voor EUR40, en die Araldite gaat daar een factor 4 overheen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door hfjbuis »

Ik verlijm metalen (aluminium) met 2 componenten vloeibare epoxy van bison (de grijze). De epoxy "schuur" ik in het aluminium waardoor het aluminium niet kan roestenen het oppervlak toch ruw wordt. Voor lage temperatuur geeft dit een goede (wat is goed) hechting. Zo'n spuit kost ca €10 voor 24 ml.
Moet het weer los, dan verhitten tot iets boven de 100°, dan laat het weer los. Ik laat het 24 uur uitharden waarbij ik het op een warme (20..30°) plaats leg.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Scraper schreef: 06 aug 2023 16:27maar ook een toolingplate plaat die haaks met de zaagkant op een plaat gelijmd dient te worden.
Geen idee wat je hiervan verwacht, maar ben bang dat je nu iets teveel verwachtingen hebt van welke lijm dan ook.
(maar dat kunnen we pas inschatten als we de details kennen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Verlijmen van aluminium plaat

Bericht door FreesKever »

hfjbuis schreef: 07 aug 2023 00:07 Ik verlijm metalen (aluminium) met 2 componenten vloeibare epoxy van bison (de grijze).
Dat is de "Bison Combi Metaal", en is erg goed spul. Ik heb die zelf ook altijd op voorraad.
Mijn vorige spuit ging ongeveer 15 jaar mee, de "transparante" component was vies bruin geworden, en toch werkte het spul nog (op een niet kritische toepassing). Een paar maanden terug heb ik een nieuwe spuit gekocht.

Maar wel, met EUR10 voor 24ml is dat EUR400 /l (1.2kg) Leuk voor kleine dingetjes, maar als je vierkante meters wilt lijmen ook wat naar het budget kijken.

Platen haaks op elkaar lijmen gaat niet goed werken. Een hele goede lijm is altijd nog een factor 5 tot 10 zwakker dan aluminium. Dit kan je opvangen door het lijm oppervlak te vergroten. B.v:

1. Haaks op elkaar lijmen, goed afstellen bij het uitharden.
2. Lijm er aan bijde kanten een hoekprofiel tegenaan.

En als broekriem met bretels:
Boor er gaten doorheen en doe er ook nog bouten bij als je de lijm niet vertrouwd.
Maar gaten boren verzwakt het materiaal ook weer, dus niet te veel.
Plaats reactie