Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 03 aug 2023 19:13 Bij Paulimot hebben ze nu een SX4 met KO spindels. https://www.paulimot.de/Fraesmaschine/SX4/DRO
Ja ik zag het. 300kg en meer dan 20cm Y bereik , lijkt me een hele mooie machine.
Jammer dat het 8 uur rijden weg is, had er best eens willen kijken.

Heb nog wel wat vragen.

Is Sieg nou chinees of hongaars?
En Paulimot is dat nou een dozenschuiver zoals HBM of doen ze zelf de machine nameten etc. ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Paulimot is volgens mijn ervaring niet echt beter dan HBM. Ze schuiven dozen maar hebben misschien bij de bestelling hogere kwaliteitseisen. Ik heb al wat Paulimot spullen moeten retourneren. Sieg lijkt mij wel "beter" dan HBM maar ook de HBM machines zijn na een onderhoudsbeurt en wat afstellen voor mij meer dan goed genoeg. Toch wil ik graag een machine van Paulimot hebben om te kunnen vergelijken.

Hun freesmachines met KO op de X en Z as zijn voor mij interessant omdat het de CNC ombouw een stuk gemakkelijker maakt. Zo'n KO heeft in vergelijking tot een trapezium spindel geen remmend vermogen. Dan zul je, bij handbediening, nog sneller de niet bewegende onderdelen moeten locken. Mogelijk hebben ze op de X-as geen Linkse KO zitten wat weer een rare bediening tot gevolg heeft. Ik heb over hun KO machines nog niets slechts gelezen maar kopen zonder kijken is een risico.

Deze SX4 past helaas niet in mijn hok. Ook het gewicht is ruim boven de limiet om in onderdelen de trap op te dragen. Dat is misschien maar goed ook anders kwam ik nog meer tijd tekort.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Duidelijk.
Ik had ook zitten kijken naar de Cormak:

https://www.cormak.pl/gb/drilling-and-m ... chine.html

Echter nu ik wat meer hier heb geleerd zijn de mk4 opname + niet traploze snelheid vd spindel een grote nogo.
KO spindels zijn inderdaad leuk als je naar cnc wilt converteren.
Heel interessant die Pauli ot, nu nog eens zien hoe ik decruimte kan creeren.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Zo'n tandwiel aangedreven machine heeft heel veel koppel maar maakt ook veel geluid. Dan moet de gehoorbescherming op en de buren zullen er ook niet vrolijk van worden. Voor mij is een variabele snelheid dan ook een voorwaarde voor de freesmachine en de draaibank.

De spindel maakt mij niet zoveel uit. Zo vaak gebruik ik de kotterkop niet. Op de 13 mm boorkop heb ik een 16 mm as gezet. Die past daarmee in de ER32 collets net als de tappen die ook een 16 mm as hebben gekregen.

N.b. zo'n knop om de draairichting om te draaien bij het tappen is wel makkelijk. Ik heb er zelf een 3 voudige (break before make) schakelaar opgezet voor het omdraaien van de draairichting. Ik moet (voor de zekerheid) eerst de snelheid omlaag zetten voordat ik de draairichting om schakel. Anders ben ik bang dat de controller de geest geeft.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie