Levensduur 3 klauw

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Levensduur 3 klauw

Bericht door spinningwheels »

Heb nu goed een jaar geleden een super low budget 160mm 3klauw gekocht bij de firma waar ik eigenlijk een bloedhekel aan heb.
Ding was iets van €160 kan en mag je natuurlijk ook eigenlijk niet veel van verwachten.
Als ik het ding gebruik heb ik het altijd in de vierklauw zitten, dan as van goede diameter erin en uitklokken.
Ik gebruik liever de vierklauw maar bij serie werk is op deze manier een drieklauw wel heel veel makkelijker en vooral sneller, Werkstukje in de vierklauw uitklokken is toch al snel 1 minuut werk.
In het begin was dat budget ding goed genoeg. Maar nu is het ding eigenlijk goed voor de schrootbak.
Lastig in te schatten, maar zo ongeveer een 10.000 keer open en dicht gedaan.
Verwacht ik te veel van zo,n ding? lijkt mij toch wel redelijk snel schroot te zijn.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door MeMoRy »

Had je hem wel direct opengemaakt en schoongemaakt?
Want die goedkope dingen staan erom bekend nog vol slijpstof te zitten. Als je dat niet schoonmaakt, gaat het natuurlijk een stuk korter mee.
En soms zijn onderdelen niet goed gehard of zijn geen zuivere metalen gebruikt.
10000 keer? Laten we zeggen dat de hobbyist alleen in het weekend wat uurtjes heeft. Dan wellicht 10 keer wat inspant. 1000 weekenden is 20 jaar. Goed voor de hobby dus.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door javanree »

Heb je ook een idee wat versleten is ? Als je geluk hebt zijn de klauwen van te zacht materiaal en is de spiraal nog goed, dan zou je met een setje nieuwe klauwen (die volgens mij ook los te krijgen zijn) voorlopig geholpen zijn.
Goedkoop is duurkoop gaat helaas bij dit soort gereedschap altijd op is mijn ervaring (Chinese Emco kloon had ook zo'n gammel klauwplaatje)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien doet een keer demonteren, schoonmaken en weer van goed vet voorzien wel wonderen.
Als de bekken niet meer netjes sluiten (vooraan open staan) kun je die misschien na draaien. Ring helemaal voor inspannen en er doorheen de achterkant van de bekken uitdraaien, of een andere truuc verzinnen dat ze op de juiste manier op spanning staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door pieter dr200 »

Goedkoop is duurkoop
duurkoop zegt tegenwoordig ook niks meer.
ligt bij mij een splinternieuwe rohm 315 precision klauwplaat die zo de oud ijzer bak in kan a €1800,- excl.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door Kjelt »

pieter dr200 schreef: 29 jul 2023 00:51
Goedkoop is duurkoop
duurkoop zegt tegenwoordig ook niks meer.
ligt bij mij een splinternieuwe rohm 315 precision klauwplaat die zo de oud ijzer bak in kan a €1800,- excl.
:shock: wat is er gebeurd ?
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door xander janssen »

Mijn Röhm spande niet meer zo lekker. Rond de 0.1mm TIR terwijl die nieuw onder de 0.05 mm was.

Klauwplaat helemaal uit elkaar genomen en hij zat vol met zeer fijne messing spanen.

Alles schoon gemaakt, Röhm vet erin (ruim €100/kg :mrgreen:) en rondloop was weer terug op 0.02 tot 0.03 afhankelijk van waar in het spangebied.

Haal hem nu preventief elk jaar uit elkaar.

Afbeelding
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Levensduur 3 klauw

Bericht door pieter dr200 »

:shock: wat is er gebeurd ?
ik had een nieuwe Rohm 315mm precisie klauwplaat gekocht voor mij draaibank, maar daar valt niet mee te werken.

rondloop nauwkeurigheid wat binnen 0.04mm moet wezen zit op 0.07mm
de bekken zijn niet parallel in lijn als je er een geslepen as in zet.
bij het hand vast zetten kan je een geslepen as circa 0.20mm-0.30mm op en neer bewegen, de bekken grijpen alleen achterin aan.
alleen als je het echt vast mangelt dan pas grijpen de beken volledig aan.
en dan word er doodleuk gezegd hij valt binnen de norm, kortom zoek het zelf maar uit.

maar inmiddels een Pratt en Burnerd klauwplaat op de bank gezet en alles werkt probleemloos.

conclusie €1.800,- ex btw wat zo het oud ijzer in kan en je weet weer wat je aan bepaalde mensen/bedrijven heb.
Plaats reactie