Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.pgh-controlparts.com/the-hi ... -controls/

Dat daar wat merkwaardige acties geweest zijn is wel duidelijk. Hoe ik het ervaren heb en hoe het aandelen technisch ging is duidelijk verschillend. :lol:

Het was volgens mij ook economisch een zeer moeilijke tijd. De fusie van Deckel en Maho was ook niet uit luxe ontstaan.

Jammer dat de Grundig historie hier niet staat. Want dat D112 verhaal was meer een laatste stuiptrekking, en vergissing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door H.C »

eentje uit de lijst: CNC3460 (CNC432/10), 1982-1990, Philips /MAHO

@3m.
en wat macro stuff (linux)

DIY chuck arbor. Schaublin Ep.53 || RotarySMP
https://www.youtube.com/watch?v=P9nZsky4jhE
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben momenteel bezig met het werken aan Circulair Polair Interpoleren.. en ik zit met de vraag :"Wat is handig"

Momenteel heb ik M36 A270, die gaat gewoon Clockwise naar 270°op de huidige radius, berekend vanaf het huidige CC

Nou zou het ook leuk zijn om Helicoïdaal te kunnen bewegen, denk dan aan het even "napoetsen" van een boring, of het frezen van schroefdraad.

't idee is:

M36 A720 Z-4 (2 omwentelingen naar Z-4)
en
M36 Z-10 P2 (naar Z-10 op huidige radius, met een spoed van 2 mm

in het eerste voorbeeld zal ik de dieptestap per cirkeldeel moeten bepalen aan de hand van de totaal af te leggen Z-beweging..
in het tweede voorbeeld moet ik de cirkelbewegingen moeten gaan opdelen.. aan de hand van de Z-beweging.

Die laatste maakt dat je programmeert naar een Z-Diepte met een spoed, maar als je geen volledige cirkel kan maken.. dit voorbeeld is alleen nog voor G17 bewerkingen, maar ik heb in het verleden ook regelmatig te maken gehad met G18 en G19, en dan moet de verplaatsing dus in Y of X gegeven worden..

Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-07-11 13_37_44-rechtsdraaiend assenkruis - Google Zoeken.jpg
Volgens de afspraken zijn hoeken tegen de klok in positief, dus dat zou ik dan ook maar aan houden.

En je bent met poolcoördinaten bezig, dus ik zou de optie A720 Z-4 gebruiken.
Dan heb je gelijk nog een uitdaging, want die A kan een absolute hoek zijn (tov de X-as in het geval G17) of een ingesloten hoek.
In HH had je dan W of WI kunnen kiezen. Jij zal een ander truucje moeten gaan verzinnen, want altijd van een ingesloten hoek uitgaan is ook niet handig, en bij groter dan 360 graden is het natuurlijk altijd een ingesloten hoek.
Het wordt echt hoog tijd dat je adressen met dubbele letters toe kunt gaan passen, dus druk dat er in de eerstvolgende bespreking maar even door. :mrgreen:

Of je moet A een absolute hoek laten zijn en B een ingesloten hoek. (niet heel charmant, maar is een oplossing)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Die vond ik op Bladzijde 27 van de Manual (van Heidenhain, de TNC 410.. Die manual kan ik zo'n beetje dromen.. 'k las em vroeger tijdens de pauzes).

En daaruit volgt dat 0°Op de as ligt in het desbetreffende vlak.. Ergo, op het XY vlak (G17) is het de Positieve X as, op het XZ vlak (G18) is het de Positeve Z-as en op het YZ vlak (G19), er is nog maar 1 as over.. juist de Y as..

't is alleen wel.. als je het plaatje zo bekijkt.. dat een positieve hoek op het XZ vlak juist Rechtsom is... tenzij je de boel bekijkt vanuit het eerste kwadrant.. dan klopt het weer wel... (ik voel een "Geheugensteundingetje" aankomen.. een Plexi Kubusje met de orientaties op de vlakken gegraveerd, maar dan wel zo dat je ze dan wel vanuit het juiste punt moet bekijken.. anders staat het in Spiegelschrift..)

'k heb dientengevolge op het G18 vlak nu in de subs de berekening van de Coordinaten aangepast.. Sinus en Cosinus verwisseld..Dan moet het kloppen.
(in elk geval is het dan "Heidenhain Compatible")

Afbeelding

Hier 3 bogen van hoek 0° naar 90° linksom, volgens het boekje (https://content.heidenhain.de/doku/tnc_ ... 740-25.pdf)
hugo stoutjesdijk schreef: 11 jul 2023 13:50 En je bent met poolcoördinaten bezig, dus ik zou de optie A720 Z-4 gebruiken.
Dan heb je gelijk nog een uitdaging, want die A kan een absolute hoek zijn (tov de X-as in het geval G17) of een ingesloten hoek.
In HH had je dan W of WI kunnen kiezen. Jij zal een ander truucje moeten gaan verzinnen, want altijd van een ingesloten hoek uitgaan is ook niet handig, en bij groter dan 360 graden is het natuurlijk altijd een ingesloten hoek.
Die optie A270 Z-4 gaat er zeker inkomen.. maar ik kan die andere er natuurlijk ook inknopselen. (al is het alleen maar om even een schroefdraadje in te duimen..)

Voor wat Incrementele coordinaten betreft.. Ja.. dat blijft nog even een lastige..maar in Heidenhain, de TNC 410 en verder (waar ik daadwerkelijk mee gewerkt heb), had je een I voor Incrementele waarden.. dus IX20 Y20, waarbij X dus Incrementeel is, en Y Absoluut..
voor X, Y en Z zou ik met M-codes U, V en W kunnen gebruiken.. da's vrij gangbaar in CNC-land, maar een Incrementele Hoek of Radius?..tja.. daar heb je me.. IR en IA zouden dan wel fijn zijn..maar da's in EdingCNC (nog) niet mogelijk..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 12 jul 2023 11:53 Die vond ik op Bladzijde 27 van de Manual (van Heidenhain, de TNC 410.. Die manual kan ik zo'n beetje dromen.. 'k las em vroeger tijdens de pauzes).
Dan was je zeker even in slaap gevallen, anders had je het in eerste instantie vast wel gelijk goed gedaan.
Arie Kabaalstra schreef: 12 jul 2023 11:53 't is alleen wel.. als je het plaatje zo bekijkt.. dat een positieve hoek op het XZ vlak juist Rechtsom is... tenzij je de boel bekijkt vanuit het eerste kwadrant.. dan klopt het weer wel... (ik voel een "Geheugensteundingetje" aankomen.. een Plexi Kubusje met de orientaties op de vlakken gegraveerd, maar dan wel zo dat je ze dan wel vanuit het juiste punt moet bekijken.. anders staat het in Spiegelschrift..)
Daar maak je een denkfout,
(dankzei het theoretisch correcte plaatje, maar praktisch had ik vanuit een iets ander perspectief die G18 variant getoond)
je kijkt altijd vanuit de gereedschap spindel, of de niet genoemde as.
Dus bij XZ kijk je van uit de +Y as. En dan is het weer gewoon linksom.
(ik zei vroeger altijd: je moet achter je machine gaan staan)

En dan hoef je nergens meer op te letten:
X=R*cos(hoek) Y=R*sin(hoek)
Z=R*cos(hoek) X=R*sin(hoek)
Y=R*cos(hoek) Z=R*sin(hoek)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jul 2023 13:17 (dankzei het theoretisch correcte plaatje, maar praktisch had ik vanuit een iets ander perspectief die G18 variant getoond)
je kijkt altijd vanuit de gereedschap spindel, of de niet genoemde as.
Dus bij XZ kijk je van uit de +Y as. En dan is het weer gewoon linksom.
(ik zei vroeger altijd: je moet achter je machine gaan staan)
Ja.. als je vanuit het gereedschap kijkt.. dan klopt het.. Eigenlijk geheel in overeenstemming met "3 Keer links is ook rechts".. Ik begin op het YX vlak, ga van 0° naar 90°, kies dan het YZ vlak.. en sta daar dan dus op 0°, dus ga ik weer naar 90°, zodat ik uitkom op het XZ vlak, op .. wederom 0°, dus als ik daar naar 90° ga, dan kom ik terug waar ik begon.. In eerste instantie dacht ik nog "wat onlogisch", maar als je het zo bekijkt.. klopt het gewoon..
hugo stoutjesdijk schreef: 12 jul 2023 13:17 Dan was je zeker even in slaap gevallen, anders had je het in eerste instantie vast wel gelijk goed gedaan.
Nee.. Ik heb er pas echt naar gekeken toen ik wilde checken of het klopte, omdat ik bij het schrijven van de Code gewoon de boel gekopiëerd heb, en de parameters heb aangepast voor X, Y, en Z, maar door mijn Keuze.. kwam de Rotatie in het XZ vlak dus verkeerd uit.. 90 graden gedraaid.. niet de eerste keer dat me dat overkomt.. maar 'k weet nu waar het em in zit..., gewoon een kwestie van Sinus en Cosinus omdraaien..

't is me overigens opgevallen, dat er maar weinig mensen zijn die ooit in de Manuals kijken..
en zo kon het eens voorkomen dat ik iets moest bewerken, dat je in 5 minuutjes met een SL Cyclus in Heidenhain aan de machine kon inkloppen.. dus toen ik de tekening kreeg begon ik meteen.. PGM MGT.. New Program.. BLKFRM 1.. maten inknopselen.. toen mijn Collega me zei "Wat ga je nu doen?"... -Nou.. effe een programmaatje induimen voor dit onderdeel.. " Ja.. maar dat kun je niet zo aan de machine programmeren!!" - Eh.. Ron.. JIJ kan dat klaarblijkelijk niet aan de machine programmeren.. maar ga mij nou niet vertellen wat ik wel of niet kan.. dat weet ik zelf wel..en daar heb jij geen weet van..
hij hield bij hoog en bij laag vol dat dat echt niet kon.. ging het programma op de PC maken..Tegen de tijd dat ie klaar was.. stapte ik zijn kantoortje binnen.. -Ron?.. is't programma al klaar?.. "Ja, bijna.. ik ga em zo overzenden.." - Laat maar zitten.. machine draait al.. Koffie?..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vanmiddag, terwijl ik in de auto zat onderweg naar Fysio therapie, viel er bij mij een kwartje....
Raduisgecompenseerde contouren.. !!!.. Want.. zolang je ze met Poolcoordinaten programmeert.. dan kun je em elke offset geven die je maar wilt!.. :shock:

Immers, en ook daarom.. met het voorbeeldje van die afronding doe ik al precies hetzelfde, maar dan anders.. omdat ik er een M33 in heb zitten die "op zijn kant" staat , zodat je de afrondingsradius aan kan lopen.. met een "extraatje" van #5008 erbij (gereedschapsradius)

Maar die "prop" je gewoon in het Macrootje ..

Maar..als je dus een offset in het platte vlak zou toepassen?.. van .. laten we zeggen[√2* #5008?](omdat we op 45° inlopen).. dan hebben we een Radiusgecompenseerde Contour! Dus!..

Knoop je daar nog een Routine voor die de offset vanaf de halve breedte van een gegeven rechtoek als startwaarde heeft, en je laat die aftellen tot [√2* #5008?].. dan heb je een Kamercyclus!.. zonder moeite

Code: Selecteer alles

G90
T4 M6 ( "TOOL NUMBER 4" )
#100=35
G00 X0Y0Z20 
G0Z2 M3
WHILE [#100>[SQRT[2]*#5008]]
    GOSUB CONTOUR
    #100=[#100-[SQRT[2]*#5008]]
ENDWHILE
#100=[SQRT[2]*#5008]
GOSUB CONTOUR
G00Z20
M2
SUB CONTOUR
    M33 X0 Y0
    M34 A45 R#100
    M33 X0 Y50
    M34 A315
    M33 X100 Y50
    M34 A225
    M33 X100 Y0
    M34 A135
    M33 X0 Y0
    M34 A45
    G00 Z2
ENDSUB
Zo dus.. dit is gewoon 1 laagje, meer niet.. maar die kun je zo uitbreiden.. gewoon aan het eind van één laag Parameter #100 resetten.. en opnieuw gaan tellen op de volgende dieptestap..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 18 jul 2023 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben nog altijd bezig met het Knopselen van Code voor het Polair Positioneren.. en daar zit ik even met een "Vraagstuk"

Om Helixen te programmeren, om bijvoorbeeld een schroefdraad te frezen, moet je meerdere cirkels aflopen.. is het dan niet handig om hoeken > 360° te beschouwen als Incrementeel? dan is de hoek gewoon het totaal van de Rotaties.. en dat scheelt weer rekenwerk als je op een andere hoek dan 0° begint..
dit dan uitsluitend in het geval dat in G17 de Z as, in G18 de Y as, of in G19 de X as is meegeprogrammeerd, omdat dat aangeeft een HELIX af te moeten lopen..
in Heidenhain Klartekst Wordt een Helix ook altijd met een Incrementele hoek geprogrameerd..tot een maximum van + of = 5400° zijnde 15 omwentelingen/gangen.

Het enige wat ik dan nog moet oplossen is de hoeken berekenen vanuit de starthoek.. maar dat moet wel lukken..(ik heb er al een regeltje Code instaan die tenopzichte van het CC de Starthoek berekent: #3801=[ATAN[#5002-#3702]/[#5001-#3701]] waarin #5002 en #5001 de actuele Y en X waarden zijn, en #3702 en #3701 de Y en X waarden van het CC)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jul 2023 13:29 in Heidenhain Klartekst Wordt een Helix ook altijd met een Incrementele hoek geprogrameerd..tot een maximum van + of = 5400° zijnde 15 omwentelingen/gangen.
Denk het niet. Maar Heidenhain verbied jouw niet om dat wel te doen.
Absolute and incremental polar coordinates
Absolute polar coordinates always refer to the pole and the referenceaxis.Incremental coordinates always refer to the last programmed nominalposition of the tool
2023-07-24 15_59_59-Polar Coordinates - HEIDENHAIN ITNC 530 User Manual [Page 92] _ ManualsLib.jpg
2023-07-24 16_01_32-Absolute And Incremental Workpiece Positions - HEIDENHAIN ITNC 530 User Manual [.jpg
Ik zou eerder een speciale schroefdraadfrees makro schrijven, lijkt me handiger.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jul 2023 16:06 Denk het niet. Maar Heidenhain verbied jouw niet om dat wel te doen.
Laat ik het anders formuleren.. Wat ik altijd deed als ik een Helix programmeerde, was een Incrementele hoek pakken zodra ik meer dan 360° wilde.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 jul 2023 16:06 Ik zou eerder een speciale schroefdraadfrees makro schrijven, lijkt me handiger.
Daar heb je wel een punt.. Wat ik het beste kan doen is een "Binaire Separator" maken die eerst gaat kijken wat ik er allemaal in gefrot heb..
Zo kun je bijvoorbeeld:
M36 A60 (F)
Programmeren, waarbij F optioneel is, en die gewoon in het platte vlak naar de hoek loopt op de huidige radius
M36 A 270 Z-2
Waarbij hij naar de hoek naar Z-2 loopt..
M36 A3600 P2
doet dan (incrementeel) 10 omwentelingen met een spoed van 2

zoiets moet het worden..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

PARAMETERS!

Dat't maar even duidelijk is..
'k heb weer wat bedacht.. In het verleden heb ik namelijk eens geschreven dat, je zodra je een macro gaat schrijven, dat je een overzichtje maakt van de parameters die je gebruikt, en waarvoor je ze gebruikt..

Nou schrijven de meesten hun macro's in Notepad++, en.. omdat het zo makkelijk is om daarin een Syntax Markering in te ontwerpen.. waarom dan niet een Markering speciaal voor zo'n overzichtje?.. Precies..

Dus.. wat ik gedaan heb.. in excel eerst een reeks Parameters in de eerste Kolom gezet, dus gewoon #1 in A1, en dan slepen.. 5999 regels naar benee.. Dan kun je prima invullen in de Kolom B waar de parameters volgens jou voor moeten dienen.. maaar.. dan zit je met een Excel map van iets minder dan 6000 regels.. je scrollt je een Muisverzakking..Dus.. Kolom A en B gekopieerd en in NotePad++ geplakt.. Syntaxmarkering aangemaakt die voor Code Samenvouwen Group voor reeksen parameters met een functie, en Free voor ongebruikte parameters heeft.. en End als woord aan het einde van een "folder".. zo kun je dus hele reeksen inklappen.. zodat je groepen in je scherm blijven staan..zonder dat je jezelf wezenloos moet scrollen.. "how's that?"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het "Bouwen" van Macro's voor USBCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jongelui,

Ik heb hier een Documentje bijgevoegd met alle parameters van EdingCNC, onderverdeeld met de Basis Parameters zoals die gelden bij een "kale installatie" van EdingCNC

Als je em opent in NotePad++ dan moet je even een Syntax markering aanmaken.. geef em een makkelijke naam, en stel het volgende in:
op Tabblad Algemeen:
- Code Samenvouwen (type 1)
- Begin: <
- Einde: >

Op Tabblad Trefwoorden:
- Groep 1 # Als voorvoegsel aanvinken en in de opmaak geef je em een leuk kleurtje (ik heb blauw gekozen)

Meer instellingen hoef je niet te maken..

Door het invoegen van < en > kun je een nieuwe "Group" aanmaken.. dat deel kan dan ingevouwen worden, net als de reeds op die manier gemarkeerde reeksen parameters.

Zo kun je zelf een overzichtelijke lijst van Parameters voor je Macro opstellen..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie