Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaaf!, 't is een beetje in de stijl van Guilloché:

Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Zelf heel eenvoudig veren maken
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 574
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Oscar f1 »

Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

De ideetjes van deze kerel zijn niet verkeerd hé. Er is altijd wel wat aan op te merken dat beter kan, maar hij doet het toch weer telkens.
En alles is super netjes afgewerkt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swake schreef: 22 jul 2023 09:50 De ideetjes van deze kerel zijn niet verkeerd hé. Er is altijd wel wat aan op te merken dat beter kan, maar hij doet het toch weer telkens.
En alles is super netjes afgewerkt.
Precies wat je zegt, ik zie heel veel slimmigheidjes voor bij komen waar een ander jaren ervaring voor nodig heeft.
Hopelijk krijgt ie het niet te druk om nog mooie filmpjes te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door xander janssen »

Swake schreef: 22 jul 2023 09:50 Er is altijd wel wat aan op te merken dat beter kan.
Dat is de "ellende" met ontwikkeling van iets nieuws. Zodra het prototype af is, is het ineens makkelijk om te zien wat er anders, beter, sneller etc moet. Niet alleen door anderen, maar vaak ook door de ontwerper zelf.

Daarom ben ik er graag altijd bij als monteurs een door mij bedachte mechatronische unit in elkaar zetten,want in CAD lijkt e.e.a. soms veel beter/makkelijker dan het in werkelijkheid is.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

bouw cnc voor hout zonder speciaal gereedschap



Greetz,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Flinke cnc zelfbouw

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

"Action Box".. ofwel een Sufgesponsord kanaal.. "zelfbouw".. ja.. budget.. 15 K.. vergeet dat even niet.. eerlijk gezegd.. ben je goedkoper uit met een 2de hands EMCO VMC 200, een Bridgeport VMC 600 of iets vergelijkbaars.. neerzetten, aansluiten en frezen maar..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 27 jul 2023 13:28 "Action Box".. ofwel een Sufgesponsord kanaal.. "zelfbouw".. ja.. budget.. 15 K.. vergeet dat even niet.. eerlijk gezegd.. ben je goedkoper uit met een 2de hands EMCO VMC 200, neerzetten, aansluiten en frezen maar..
Tuurlijk, als je 10m2 vloerruimte hebt, 15kVA stroom aansluiting en 10k€ extra budget voor toekomstige reparaties :roll:

Afbeelding
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door stekkestim »



Iemand een DIY versie :?: :?: :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 15:31 Tuurlijk, als je 10m2 vloerruimte hebt, 15kVA stroom aansluiting en 10k€ extra budget voor toekomstige reparaties
als je minder dan 10 K voor zo'n machine betaalt.. dan ga je zo'n bedrag niet budgetteren voor reparaties.. dan zet je dat opzij voor vervanging..
't zelfde idee als wat ik de afgelopen jaren met mijn auto's heb gedaan eigenlijk.. gewoon een barrel kopen van 500,-.. komt ie door de APK?.. mooi.. dan kan ie nog een jaartje mee.. zo niet.. dan leverde ik em in bij de sloop.. en ging op zoek naar een andere..

Ik gaf de EMCO VMC 200 even als voorbeeld.. net als de Bridgeport VMC 600, gewoon vanwege het werkbereik.. je kunt ook naar andere machines kijken.. zoals een Bridgeport Series 1.. (de Interact was gewoon een Series 1 met CNC besturing.. ) en een Retrofit van zo'n machine hoeft niet veel te kosten.. 't is net wat je wilt.. 't is ook maar net wat je wilt qua werkbereik en fnctionaliteit..

stekkestim schreef: 27 jul 2023 16:04 Iemand een DIY versie
Nou... eh.. Ik zit net met de Manual van EdingCNC voor mijn neus.. maar er zijn geen variabelen die me vertellen welke kant de machine op gaat..Misschien op te lossen met een "encoder" op de X en Y as?.. dat je kan "uitlezen welke kant ie opdraait, en dienovereenkomstig de Nozzles laat roteren?..
Ik roep nou wel Encoder.. maar als je de signalen van je stappenmotor kan "oppikken" dan kun je die ook gebruiken natuurlijk. Frituur dat dan op een Arduinootje.. klaar..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Gewoon wat sneller laten ronddraaien werkt denk ik ook wel en is wel zo makkelijk, kun je de perslucht meteen voor de rotatie gebruiken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 27 jul 2023 17:16 Ik gaf de EMCO VMC 200 even als voorbeeld.. net als de Bridgeport VMC 600, gewoon vanwege het werkbereik.. je kunt ook naar andere machines kijken.. zoals een Bridgeport Series 1.. (de Interact was gewoon een Series 1 met CNC besturing.. ) en een Retrofit van zo'n machine hoeft niet veel te kosten.. 't is net wat je wilt.. 't is ook maar net wat je wilt qua werkbereik en fnctionaliteit..
Daar heb je gelijk aan, als je flink de ruimte hebt, een heftruck, dikke krachtstroom en niet denkt binnen een aantal jaar het loodje te leggen zodat je je erfgenamen met een paar ton staal opzadelt is een oude machine een perfecte basis om op te knappen of te retrofitten.

De hele reden dat er op marktplaats meer geld geboden wordt voor kleine HBM achtige machines, of dat de zelfbouw mensen meer geld uitgeven voor een kleinere opensource cnc is juist dat de meeste hobbieisten geen genoeg ruimte hebben, geen heftruck en al helemaal geen directrice die daar toestemming voor geeft :mrgreen:
Ik weet het jij hebt wel de ruimte en mogelijkheden maar jij bent dan ook geen typische hobbieist.
Plaats reactie