Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Sven »

Afgelopen week hebben we beneden nieuwe kozijnen gekregen met tripple glas.
In een tijd van drukke werklui en je weetnietwatjekrijgt was deze aannemer erg plezierig om mee te werken.

Vooruitkijkend naar de energiehuishouding zijn verbetering van isolatie duidelijk, vloer en dak moeten nog gedaan worden, kwestie van (laten) doen.

Maar wat is wijsheid ten aanzien van de warmtebron?

Om een hybride warmtepomp goed toe te passen heb je vloerverwarming nodig, en dat vraagt een volledige verbouwing.
Da's misschien de moeite als we hier nog 10 jaar of langer blijven wonen, maar dat is niet zeker.

Maar hoe verhoud een warmtepomp zich tot airco?
Kan je met 2 buitenunits 1 woonkamer en op beperkte schaal 1 tot 3 slaapkamers verwarmen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Portje »

Een lastige.
Om te beginnen welke warmtepomp:
lucht/lucht warmtepomp, lucht/water warmtepomp, bodem/water warmtepomp, water/water warmtepomp en hybride warmtepomp.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Sven »

Voor zover ik het nu kan overzien zou het hybride moeten worden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door DaBit »

Er zijn er genoeg in mijn omgeving die met de airco hun woonkamer warm stoken of in ieder geval bijstoken, en ze zijn er allemaal wel blij mee. Waarschijnlijk de handigste optie dus voor je.

Warmtepompen en hogere (hoger dan, zeg, 40 graden) watertemperaturen, tsja, het kan. Maar efficient is toch echt anders, en volgens mij begint een airco hjet tegen die tijd aardig te winnen.

Hoeveel warmte heb je nodig? Daarvoor moet je even kijken hoeveel kuub gas je per dag nodig hebt. Elke 1m3 gas is ca. 10kWh en daar zou je (met een COP van 2.5) bij een airco grofweg 0,17kW aan compressorvermogen voor nodig hebben om dat te evenaren. Dikke-duim werk he?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Portje »

Volgens mij had ik al eerder verteld dat ik voor het eerst met een duo split airco had verwarmd.
Ik had alleen eind vorig jaar met airco verwarmd en jan-febr-mrt met cv omdat dat volgens mij goedkoper was ivm prijsplafond.
Die duo split airco was op 21 dec geplaatst, daarvoor was het een oude airco met 1 unit 2.5 unit
1 unit van 2.5 kwh in de keuken en 1 unit van 3.5 kwh in de woonkamer., is een open doorgang kamer/keuken.
En eerlijk gezegd is me dat goed bevallen.
Ze stonden dan op 19 graden en werd het tegen de 20 graden aan, prima te doen.
Op de laagste stand.
Ik heb daar een klein tabelletje van, misschien geeft je dat wat houvast:

Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door hfjbuis »

Een kennis van mij in Duitsland moest een verzekering af sluiten voor een bodem warmtepomp voor het geval die gaat lekken en de hele zaak moet worden afgegraven. De verzekering wil eerst een bodem onderzoek om te kunnen inschatten hoeveel de bodem kan gaan werken. Gezien de kosten van zo'n onderzoek, heeft hij gekozen voor een lucht warmtepomp als hoofdverwarming en een elektrische ketel als bijverwarming mocht de warmtepomp het bij vriesweer niet redden. Er is daar geen gasaansluiting.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 jul 2023 19:34 Hoeveel warmte heb je nodig? Daarvoor moet je even kijken hoeveel kuub gas je per dag nodig hebt. Elke 1m3 gas is ca. 10kWh en daar zou je (met een COP van 2.5) bij een airco grofweg 0,17kW aan compressorvermogen voor nodig hebben om dat te evenaren.
Dan laat je hem dus de hele dag door draaien ? Dan nog kan niet kloppen.
De koudste maand van de laatste winter had ik ongeveer 150m3 gestookt dus dan zou ik voldoende hebben aan een 150x10/30/24/2.5 = 0.8kW warmtepomp :mrgreen:
Probleem is dat ik momenteel de temperatuur op 17 graden houdt en alleen als we thuis zijn naar 19 graden stoken wat met de huidige hogere temperatuur radiatoren binnen 0.75 uur voor elkaar is. Als ik de watertemperatuur terug zou brengen naar 40 graden gaat het waarschijnlijk niet lukken, maar ga dat deze winter bij een koude week wel eens testen.
harm69
Berichten: 35
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door harm69 »

Kjelt schreef: 17 jul 2023 00:28 Dan laat je hem dus de hele dag door draaien ? Dan nog kan niet kloppen.
De koudste maand van de laatste winter had ik ongeveer 150m3 gestookt dus dan zou ik voldoende hebben aan een 150x10/30/24/2.5 = 0.8kW warmtepomp :mrgreen:
Probleem is dat ik momenteel de temperatuur op 17 graden houdt en alleen als we thuis zijn naar 19 graden stoken wat met de huidige hogere temperatuur radiatoren binnen 0.75 uur voor elkaar is. Als ik de watertemperatuur terug zou brengen naar 40 graden gaat het waarschijnlijk niet lukken, maar ga dat deze winter bij een koude week wel eens testen.
Voor het berekenen van de capaciteit is middelen over een hele maand te lang. Mijn eigen ‘dagrecord’ is uit februari 2020: ik heb toen over de hele maand 254 m3 verbruikt, maar de piek was 16 m3 op 8 februari. Je hebt dus een stuk overcapaciteit nodig om de echt koude dagen op te vangen. Voor die allerhoogste piek zou ik (over 24 uur) 2.7 kWe nodig hebben.

Bovendien gaat de COP van een warmtepomp flink omlaag als het buiten stevig vriest.

Afgelopen winter heb ik ook geexperimenteerd met een lagere watertemperatuur (geen vloerverwarming) en ook het vermogen van de CV zo laag mogelijk gezet. Dan ben je op koude dagen bijna de hele dag, op laag vermogen, aan het stoken. Nachtverlaging werkt dan eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 17 jul 2023 00:28 De koudste maand van de laatste winter had ik ongeveer 150m3 gestookt dus dan zou ik voldoende hebben aan een 150x10/30/24/2.5 = 0.8kW warmtepomp :mrgreen:
0,8kW aan compressorvermogen hebben we het over he? Hoe de fabrikanten dat samen met de stand van de zon en de maan omrekenen naar verwarmingsvermogen is daar niet in meegerekend. Zal dan wel iets van '10000 BTU/hr' worden ofzo.

Kan verder wel aardig kloppen, die 0,8kW. En verder vermeldde ik er duidelijk bij dat het dikke-duim werk is; dan heb je een richting te pakken.

Meten is weten: dit is februari 2023 bij mij. Beetje warboeltje van lijnen over zo'n lange tijd; even rechts klikken en 'open image in new tab' is het handigste. Zie de groene lijn voor de vermogensconsumptie van de warmtepomp (losse kWh-teller). De piek is nog maar 1,3kW ofzo, gemiddeld haalt het de 0,8kW bij lange na niet. En zoals vaker gezegd: huis bouwjaar 1960; wat je dan aan isolatie kunt doen is beperkt. Februari 2022 verstookte ik 155 kuub aan gas.

Afbeelding
Probleem is dat ik momenteel de temperatuur op 17 graden houdt en alleen als we thuis zijn naar 19 graden stoken wat met de huidige hogere temperatuur radiatoren binnen 0.75 uur voor elkaar is.
Dat zal je met airco's ook wel lukken als ze zwaar genoeg gedimensioneerd zijn. Met zo'n al dan niet hybride lucht-water warmtepomp niet.
Maargoed, voor overcapaciteit en dat soort wensen wat gas verstoken kan best lijkt me. Die CV-ketel gaat niet weg als je een airco ophangt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Portje »

Als je naar de kosten van aanschaf gaat kijken vind ik het fijne van een airco toch wel dat je hem ook in de zomer gebruikt en niet alleen in de winter.
Afgelopen tijd toch wel weer fijn dat ik kon koelen, daardoor prima geslapen met een temperatuur van 21º op de bovenverdieping in plaats van 26º-27º
die het zonder airco is op hittegolf dagen.

Op dit mm staat de zon al flink op de achterkant en moest de deur al weer dicht.
Dus aan de voorkant de ramen open én de airco aan op de fan stand om die koele buitenlucht naar de woonkamer te blazen.
Beide units gebruiken dan samen 17 Watt
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 17 jul 2023 08:32 0,8kW aan compressorvermogen hebben we het over he?
En dat komt overeen met een x kWh warmtepomp ? Wat is x dan 4,5,8?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Airco's versus Warmtepomp/hybride cv

Bericht door mjeuring »

Sven schreef: 16 jul 2023 16:31 Da's misschien de moeite als we hier nog 10 jaar of langer blijven wonen, maar dat is niet zeker.
Waarom dan niet gewoon op gas blijven?
Plaats reactie