Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DaBit
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Kinderen en techniek wat wel en wat echt nog niet

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 15 jul 2023 14:54 Maar ik dacht dat jullie onderhand op vakantie zouden gaan? Of moeten de kids eerst nog een extra elektromotor aan die auto lassen :mrgreen:
Oh, die vakantie is in augustus pas. Voor die tijd moet er eentje nog maar eens ervaren dat aluminium en staal aan elkaar lassen echt niet gaat want hij blijft erop terug komen.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2023 16:06 Dabit wilde graag een mooiere laskap, en nu had ie een heel mooi excuus.... (we weten ondertussen hoe het daar werkt, en bij vele andere :mrgreen: )
Die wil ik nog steeds wel een keer, dit is maar een simpel Lidl dingetje.
(klik, alleen in Duitsland was-ie 21,99)

Zal de truuk voor meekijkers en incidentele lassers wel doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 jul 2023 07:44Voor die tijd moet er eentje nog maar eens ervaren dat aluminium en staal aan elkaar lassen echt niet gaat want hij blijft erop terug komen.
Zo zijn de grootste uitvindingen gedaan. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4

Bericht door tuonov4 »

DaBit schreef: ↑16 jul 2023 05:44
Voor die tijd moet er eentje nog maar eens ervaren dat aluminium en staal aan elkaar lassen echt niet gaat want hij blijft erop terug komen.

Maar in deze nieuwe blog wordt vooral ingegaan op de mogelijkheden die explosief gelaste verbindingselementen van koolstofstaal/aluminium bieden aan de scheeps- en jachtbouw. Nadat een geslepen staalplaat en twee aluminium platen op een bepaalde afstand op elkaar worden geplaatst, zal een explosieve lading deze drie lagen metallisch aan elkaar verbinden. De toplaag is de aluminiummagnesium kwaliteit Alloy 5083 die ook wordt gebruikt voor de opbouw of stuurhut van een jacht of schip. De overgangslaag is het zachte commercieel zuivere aluminium Alloy 1050A die dankzij het ductiele gedrag voor een optimale verbinding zorgdraagt (afbeelding 2). Na het explosief lassen, worden deze platen uitvoerig getest en gevlakt. Daarna worden deze tot stroken gezaagd waardoor er superieure verbindingselementen ontstaan zoals te zien is op afbeelding 3. De verbinding tussen staal en aluminium is zelfs sterker dan de zachte aluminium tussenlaag.

Ik denk dat er eentje heel gek is op vuurwerk :)
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo leer je nog eens wat. (dank je Fred)
Even het linkje er bij voor degene die nieuwsgierig zijn geworden.
https://innometconsultancy.nl/lassen-va ... of%20schip.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Dat intelligente kind heeft gewoon op youtube gezien dat het moet kunnen.

Disclaimer: ik heb hier geen verstand van en heb wel meer bullshit gezien op Youtube dus laat het verder aan de experts hun mening over.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

tuonov4 schreef: 16 jul 2023 09:28 Ik denk dat er eentje heel gek is op vuurwerk :)
Explosielassen laat ik een kind niet doen :lol:
Kjelt schreef: 16 jul 2023 11:52 Dat intelligente kind heeft gewoon op youtube gezien dat het moet kunnen.
Lijkt me meer hardsolderen dan lassen, des te meer ook omdat het gewoon op DCEN gebeurt en je geacht word eerst het staal te coaten met een tussenmetaal. Maar dat betekent niet dat het opeens minder nuttig is. Van dat spul wil ik best een paar staafjes hebben...

Ik vraag me af welke legering dat is. Hoofdingredient lijkt koper te zijn, maar het smeltpunt van de meeste (alle?) bronssoorten zit toch ver boven dat van aluminium.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik kan er niets aan doen.. maar zo'n filmpje van Aluminium aan staal lassen heeft in mijn beleving altijd een hoog

Afbeelding

gehalte..

"But wait!.. there's more!"

Ik weet wel dat je Staal en Alu plaatselijk kunt legeren.. maar dat het resultaat bros is, en grote kristallen heeft.. dus.. heeft het sterkte?.. Neh..
Maar uit mijn middelbare schooltijd weet ik ook dat "gekalmeerd staal" gewoon een "emmertje Alu" bevat, om de verontreiningingen netjes te verdelen, zodat ze niet meer van invloed zijn op de kwaliteit van het staal..
Zodoende is de Slinkholte ook kleiner, en hoef je van een Ingot minder af te snijden voor je em in de wals kiepert..

volgens mij deden de zuid-europese staalfabrikanten het nog anders.. die schupten zo'n ingot zodra ie voldoende gestold was gewoon in één keer in zijn geheel in de wals, met slinkholte en al.. met de instelling.. "Dat walsen we wel dicht".. ja.. met alle vuiligheid er nog in..
Vandaar dat, Alfa Romeo's, Lancia's, Fiats, Renaults, Seats, Citroëns, Simca's op de meest idiote plaatsen begonnen met roesten.. midden op het dak, midden op de motorkap, midden op een spatbord..

Hoe dan ook.. Leg het knaapje maar uit dat je alleen 2 dezelfde soorten metaal (of kuntstof) aan elkaar kan lassen met gewone las spulletjes.
en voor het beste resultaat.. moet het magnetisch zijn.. dan blijft alleen staal over, dus.. Is't magnetisch?.. dan kunnen we't lassen!..
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Geen idee ik lees dat een tissenmetaal die het smeltbad van het staal en aluminium scheidt gebruikt wordt.
In ieder geval je eerdere antwoord:
Voor die tijd moet er eentje nog maar eens ervaren dat aluminium en staal aan elkaar lassen echt niet gaat want hij blijft erop terug komen.
wil je richting kind wellicht aanpassen naar " het kan wel maar of:
- de verbinding wordt mechanisch zwak (kun je hem mooi laten zien)
- je moet een tussenmetaal gebruiken die zowel goed met metaal verbind als met aluminium.

Anders kom je er nooit vanaf, ik herinner me de periode 3-4 jaar van mijn zoon nog goed, wat je ook vertelde er kwam altijd dezelfde reactie: "WAAROM?"
Geduldig blijven en vooral niet "DAAROM!" terug geven want eigenlijk is het de verkenningsfase.
Zou makkelijker zijn als er een digitale interface op het hoofd zou zitten en je de wikipedia even kunt downloaden maar hoort bij je verantwoordelijkheden als ouder.
Wel leuk dat hij interesse toont en het zelf wil doen. Die van mij keek liever youtube filmpjes en bij mijn hobbie was het ook : doe jij het maar ik kijk liever. :cry:
Wel heeft hij een keer een led kerstboom van Velleman gesoldeerd, trots als een pauw. Maar de volgende stappen als hoe werkt een weerstand en transistor enzo was teveel.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kjelt schreef: 16 jul 2023 13:10 en vooral niet "DAAROM!" terug geven
even teruggrijpend op mijn eigen "verkenningsfase".."Daarom!" was dodelijk.. voor mijn ouders dan.., mijn standaard antwoord was altijd "Daarom is GEEN reden" kortom.. als men geen sluitend argument te berde kon brengen.. was het voor mij een afgedane zaak..en deed ik gewoon mijn zin.. klaar..
(was er niet iemand die me wist te melden dat ik eigenwijs was?.. welnu.. 'k zal jullie helpen.. ik ben eigenwijs.. gelukkig wel)

een proefje met wat reststukjes metaal kan altijd, en daarmee toon je aan dat het inderdaad niet de beste manier is om 2 verschillende metalen te verbinden.. (ik herinner me dat ik ooit op de LTS gepoogd heb om Koper en staal aan elkaar te lassen met een Puntlasapparaat.. ging ook niet.. resultaat?. een flinke brandblaar.. en geen verbinding.. , lesje geleerd.. )
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Buurjochie was druk de afgelopen week, Begin schoolvakantie scouting kamp dus hij had geen tijd.
Maar vanavond weer bezig geweest.
Het gaat best wel snel met kinderen als ze iets willen. Eerste keer was een ratel gebruiken best wel lastig.
Gaat steeds handiger, Gewoon aan dop van fles denken hoe draai je die los en weer vast.
Accu boormachine in de handen gegeven, Gaatjes voorboren met 5 mm in alu plaat. dat ging ook nog wel.
Motor op de plek. en met stift gaatjes aftekenen. En dan in het midden boren dat was lastiger.
Controler aan laten sluiten. bruin draadje is plus blauw draadje is min, Goed kijken er staat een plus en een min op dat kastje.
Maar toen, motor er op ketting er op controler er aan, ( nog met potmeter en nog geen gaspedaal, en remmen moeten ook nog).
Een accu er op. en testen. 12 volt dus en is een 24 volt motor.
Maar het ding beweegt. zo,n 15 kmh kan ik aannemen dat het dan op 24 volt 30 kmh wordt ?
Motor is 550 watt.
In theorie kan ik praktisch alles
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

spinningwheels schreef: 28 jul 2023 23:10 Maar het ding beweegt. zo,n 15 kmh kan ik aannemen dat het dan op 24 volt 30 kmh wordt ?
Motor is 550 watt.
Nee, is net zo als met verbrandings motoren.
Er zit geen lineair verband tussen vemogen en snelheid.
Heeft te maken met rolweestand en luchtweerstand.
Is iets van een 3de machts kromme dacht ik :?: :?:

Ligt er ook nog aan wat de motor nu aan vermogen nodig heeft om tot 15 km/hr te komen.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

HD13 schreef: 29 jul 2023 10:15 Er zit geen lineair verband tussen vemogen en snelheid.
Heeft te maken met rolweestand en luchtweerstand.
Luchtweerstand neemt inderdaad sterk toe bij hogere snelheden maar bij 15 a 30 km en een klein voertuig als deze trapskelter verwacht ik dat luchtweerstand een kleine rol speelt. Rolweerstand in evenredig met de snelheid. In die zin is mijn inschatting dat je met 24V toch wel op 25km moet kunnen komen. Hoeft ie nog net geen helm op :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

HD13 schreef: 29 jul 2023 10:15 Heeft te maken met rolweestand en luchtweerstand.
Dan Pomp je de bandjes maar wat harder op.. :)
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Er zijn meer dingen die spelen, als koppelcurve van de motor, extra verliezen in aandrijving, extra verlies in bedrading en accu.
Aan de andere kant zijn DC motoren op lagere spanning vaak weer minder efficient door lagere koppel. Wellicht zal je dan juist weer wel 30kmu halen op 24.

Als je er weer meer gewicht op moet doen zal je trouwens ook nog wat snelheid inleveren
Plaats reactie