typen centerboren.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

typen centerboren.

Bericht door Scraper »

Hallo,

Een simpele vraag;

Ik ken en gebruik de centerboren zonder extra punt maar waar worden deze centerboren voor gebruikt en waarvoor dient de extra punt?

Afbeelding
Gr, Scraper
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: typen centerboren.

Bericht door javanree »

Dit is vooral voor op de draaibank, center gat maken om een werkstuk dan met een center te kunnen ondersteunen.De punt creeert ruimte voor de niet-dragende uiterste punt van het center.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: typen centerboren.

Bericht door assink »

Precies. Dit is een boortje voor een meedraaiend center.
Als centrering voor een boor werkt dit ook wel, maar eigenlijk wil je daar een ander type voor gebruiken
Stefan Gotteswinter heeft er al eens een video over gemaakt
Waar hij het duidelijk uit legt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ot8wPGQW3JI

Ik heb ook al eens gehad dat zo'n puntje van een centerboor in m'n werkstuk achter bleef, dat was geen grote blij :mrgreen:
Voor het centreren voor een boor, wil je eigenlijk de nc centreerboor gebruiken:
https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 1-01-02-00
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: typen centerboren.

Bericht door MeMoRy »

En opletten:
In mijn ervaring zijn er bedrijven die verkopen korte boren (stub drills) als centreerboren. Die zijn eigenlijk niet geschikt om twee redenen:
- ze zijn niet goed geslepen, dus missen de fijne punt om het beginnetje te maken
- ze hebben niet de juiste hoek. boren hebben een 118 of 135 graden hoek. Zoals Stefan in de video al zegt wil je "spotten" met een boor die een hoek heeft die iets groter is dan de boor die je gaat gebruiken: 118 graden boor? 120 graden spotten. 135 graden boor? 140 graden spotten.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: typen centerboren.

Bericht door WillyH »

Het zal wel hartstikke fout zijn, maar ik gebruik zo'n draaibank-centerboor ook altijd gewoon op de freesmachine.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: typen centerboren.

Bericht door pgroot »

WillyH schreef: 15 jul 2023 15:12 Het zal wel hartstikke fout zijn, maar ik gebruik zo'n draaibank-centerboor ook altijd gewoon op de freesmachine.
ja wat is fout? misschien niet het meest optimaal geschikte tooltje maar op zich een prima oplossing.

ik gebruik zo'n boortje ook wel eens op mijn kolomboormachine om even snel een geduikerde aanspuiting te maken in een matrijsje.
met een puntje van 0,5 of 0,7 gaat dat best ok. en is iets minder bewerkelijk tov zinkvonken van de aanspuiting.
Plaats reactie