mondiale Gallic 14

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben_Cretskens
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 mar 2017 12:25
Contacteer:

mondiale Gallic 14

Bericht door Ben_Cretskens »

Hoi!

Ik heb een jaar of 2 een mondiale gallic kunnen overnemen.
De machine (of toch de motor) werkt op 3x220V. Ik heb 3x400V dus ik moest een trafo er tussen zetten.

Allemaal geen enkel probleem maar ik wilde toch graag een motor op 3x400V..
Maar waar ga je zomaar eventjes, zonder je portemonnee helemaal om te kieperen, een dahlander motor met 5.3 en 7.5kW uitvissen???

Nu vond ik een tijd terug een gewone asynchrone motor van 7,5 kW met 1500 toeren.
Bijna te mooi om waar te zijn. Bijna... de dahlander heeft op lage snelheid 1500 toeren en op hoge 3000.
Voor het geen wat ik kan terug vinden in data op internet (geen kenplaatje op motor).

Ik zat te denken aan het veranderen van de pulley's om zo met 1500 toeren van de motor in de buurt te komen van de hoge snelheid van de dahlander (met originele pulley's)
Verder een frequentiereglaar te plaatsen om de toeren die ik te kort kom op 50Hz op te waarderen tot de volle toeren die de machine oorspronkelijk had en deze regelaar ook gebruiken om een lage snelheid te regelen.

Alles klinkt goed in mijn oren, behalve het vermogen. De pulley' s veranderen naar hogere toeren is lager vermogen en de frequentie verhogen is ook niet bevorderlijk voor de power op de klauwplaat.

Heeft iemand een leuk idee voor dit probleem zodat ik met 3x400V netjes 2000 toeren kan draaien zonder te veel aan kracht te moeten inboeten (het is tenslotte 7,5kW motor.. die leg je niet zomaar stil)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mondiale Gallic 14

Bericht door benkr »

Met een VFD van redelijke kwaliteit, lees Europees of Japans merk, kun je de snelheid regelen van grofweg 30 tot 150 % van het nominale toerental, dus van zo ongeveer 450 tot 2250 toeren. Je zult vooral op dat lage toerental wel wat minder vermogen hebben, maar waarschijnlijk zal dat geen problemen geven, je kunt ook nog iets met de V/F curve van de regelaar doen. Let wel op de koeling van de motor, als dat een interne fan is dan is het wel verstandig om daar een externe voor te nemen die ook bij dat lage toerental voldoende koellucht aanvoert.
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: mondiale Gallic 14

Bericht door Michel »

Het vermogen blijft toch het zelfde ?
Het is toch dat het koppel, bij gelijkblijvend vermogen ,bij een hoger toerental kleiner wordt en bij een lager toerental hoger
Dus als je een 7.5 Kw 1500 toeren motor neemt met een grotere poelie zal die kwa koppel niet veel verschillen dan een 7.5 Kw 3000 toeren motor
Je kan met een frequentie regelaar wel veilig reduceren tot 25 Hz
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie