Pompen onder druk hoe werkt dat ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Pompen onder druk hoe werkt dat ?

Bericht door spinningwheels »

Stel ik heb een pomp, (lucht of vloeistof maakt niet uit.) die 5 bar druk levert.
Nu stop ik deze pomp in een vat waar al 5 bar druk opstaat. komt er dan 10 bar uit? of verhoogt de pomp de druk een factor 5?
En maakt het dan nog uit of de hele pomp onder druk staat, of is alleen de ingang van de pomp onder druk zetten voldoende?
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Pompen onder druk hoe werkt dat ?

Bericht door hfjbuis »

In het algemeen doen pompen de druk "verhogen". Binnen grenzen, kun je pompen in serie plaatsen of voeden met een hogere druk. Dit principe vindt je terug in de hoge druk spuit die begint met de 5..10 bar water druk en via een aantal plunjer pompen in serie, de druk verhoogd tot meer dan 100 bar.

Mogelijk kan de mechaniek (afdichtingen) deze verhoogde druk niet aan. Bij gassen veranderd bij een hogere voordruk ook de dichtheid van het gas en daardoor de te verpompen capaciteit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Pompen onder druk hoe werkt dat ?

Bericht door xander janssen »

In zuiver theoretische geval waarbij alle componenten tegen de druk/kracht/vermogen kunnen kun je het volgende gedachte-experiment doen.

Een compressor die uit de omgeving aanzuigt en 5 bar overdruk levert ten opzichte van die omgeving, die zuigt lucht aan en drukt die samen tot een 5x zo klein volume en daarmee de 5x hogere druk.

Als de uitgang van die compressor aan de ingang van eenzelfde type compressor wordt aangesloten, dan zal die compressor lucht onder druk binnenkrijgen en ook weer een factor 5x samendrukken tot een uiteindelijke druk van 25 bar. Hiervoor hoeft de 2e compressor niet in het vat met 5 bar druk te zitten.

Elke volgende compressor zal telkens 5x verder comprimeren en dus de druk 5x hoger doen worden.

In de echte wereld zit hier natuurlijk een limiet aan, omdat: (1) niet alle onderdelen tegen die druk kunnen, (2) krachten op zuigers en drijfstangen enorm toe neemt en (3) steeds meer vermogen nodig is om dezelfde hoeveelheid lucht per tijdseenheid verder te comprimeren. Deze limieten zijn weer op te rekken door de 2e (en volgende) pomp telkens in het (volgende) vat te zetten met daarin de druk van de vorige. Daardoor "voelt" de pomp telkens maar 5x meer druk, dat wat hij ook voelt als hij van omgevingsdruk naar de eerste 5 bar gaat.

Groet

Xander
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Pompen onder druk hoe werkt dat ?

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de uitleg, duidelijk zo.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie