Schroefdraad snijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Schroefdraad snijden

Bericht door JanSr »

Van een zwaardlier was een verbindingstang gebroken. Dus een nieuwe maken, meteen maar van RVS.

Op die stan zit de remband en de pal.
Stang voor remband en pal.jpg
Die stangen zijn meestal Ø 12 mm voor de kleinere schepen, bij de grotere Ø 16 of Ø 20mm.
Dit was een buitenbeen met Ø 18 mm met M18 x 2,5 schroefdraad.

Er moeten vrij lange stukken draad op die stang. Op de draaibank handmatig draad snijden vind ik een rotklus, dus een snijplaat gekocht.
Met een wringijzer is M18 2,5 nogal spierballenwerk, dus een hulpstuk gemaakt van een HBM snijplaathouder:
Snijpaathouder.jpg
De pijp waarmee de delen aan elkaar zitten kan je zo lang maken als je wilt.
Zo'n snijplaat vraagt een fors koppel: zowel de klauwplaat, als een spantang bleken te slippen. Dus een klein rupsje op de stang gelast en in de klauwplaat. De rest is kinderspel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door hfjbuis »

Ik vindt het knap dat de snijplaathouder in de losse kop niet slipt. Het betekend ook dat de draaibank een behoorlijk koppel heeft.
Op de draaibank snijden is ook niet zo eenvoudig door de lange uitstekende draad met grove spoed.

Al met al een mooie oplossing die werkt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door JanSr »

Die slipt niet in de losse kop omdat een morse-verkoopconus een platte kant heeft aan de dunne zijde. Die grijpt in de daartoe bestemde gleuf in de losse kop.

En ja, 60 rpm met 1,5 kW levert een lekker koppel.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door Leeuwinga »

nogal een aanpak.
Zelf snijdt ik wel dit soort schroef draad met een beitel, en gebruik de snijplaat om na te snijden.
Piece of cake.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat mijn EMCOturn 120 er ook geen moeite mee zal hebben.. maar dan moet je wel tussen de centers werken met die lengte.. en dan is met een Snijplaathouder zo wel makkelijk. Tappen deden we ook niet anders.. gewoon de tap in de boorkop...en als je er bijna bent. machine uit, de boorkop even los en dan met de hand verder draaien.. maar ja.. dat was max M8..weliswaar in gereedschapstaal..
zorg er alleen wel altijd voor dat je Morseconus altijd brandschoon is.. ik heb heel wat gereedschappen gezien met afgebroken of verwrongen meeneemlippen..

Maar.. als't werkt.. dan werkt het!

een zwaardlier, da's om de zwaarden (aan de zijkanten van oude zeilschepen zoals Skûtsjes en Lemster Aken ) te laten zakken of op te halen?
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door JanSr »

Inderdaad, een zwaardlier dient om zwaarden op te halen. Voor een forse tjalk of klipper weegt zo'n zwaard al gauw een ton.
Dit is een voorbeeld:
Zwaardlier 2.png
Zwaardlier 2.png (106.97 KiB) 396 keer bekeken
En ook nog een hele mooie: met een "snek", een gegoten draadtrommel met aflopende diameter.
De lol daarvan is, dat zolang het zwaard nog diep onder water zit, de draad over de grote diameter loopt. Naarmate het zwaard verder uit het water komt wordt het zwaarder en dan loopt de draad over de kleinste diameter. Pakweg 120 jaar oud.
Ook toen dachten ze al na.

Dit is een tuigleer, om de zeilen mee te hijsen:
Tuiglier.jpg
En dan heb je ook nog een ankerlier:
Ankerlier.png
Die lange as, die ik bewerkte, https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=22089, komt van zo'n ankerlier.

Dit is het domein, waar ik veel in doe. "Zelf snijdt ik wel dit soort schroef draad met een beitel, en gebruik de snijplaat om na te snijden.
Piece of cake." zoals Leeuwinga schetst, probeer ik al lang niet meer. Ik pak gelijk de snijplaat, M18 x 2,5 in dit geval.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanSr schreef: 28 jun 2023 14:44 En ook nog een hele mooie: met een "snek", een gegoten draadtrommel met aflopende diameter.
De lol daarvan is, dat zolang het zwaard nog diep onder water zit, de draad over de grote diameter loopt. Naarmate het zwaard verder uit het water komt wordt het zwaarder en dan loopt de draad over de kleinste diameter. Pakweg 120 jaar oud.
Ook toen dachten ze al na.
Afbeelding

120 Jaar?.. "jonkie"
dit horloge dateert van omstreeks 1750... :shock:
In Horloges werd een Snek ook toegepast, om de zelfde reden.. als ie net opgewonden was, stond er veel spanning op de Veer, dus liep de ketting over de grote diameter.. naarmate het horloge verder afliep, kwam de ketting op een steeds kleinere diameter, om de kracht zo veel mogelijk gelijkmatig te houden..
JanSr schreef: 28 jun 2023 14:44 Voor een forse tjalk of klipper weegt zo'n zwaard al gauw een ton.
Nou je het zegt.. in mijn middelbare schooltijd ooit een Introductieweek gehad, waarbij we op't ijsselmeer gingen varen met een klipper.
Ankerlieren heb ik in mijn Diensttijd ook wel meegemaakt.. op Dekschuiten, die we al dan niet met een Evenaar gekoppeld als Basis gebruikten voor drijvende Bailey Bruggen..Maar die waren wel een stuk moderner..
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door JanSr »

Les extrêmes se touchent
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Schroefdraad snijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou is mijn Frans wat weggezakt.. (ik heb sinds 1983 geen Frans meer gehad op school), maar ja.. je hebt daar absoluut gelijk in ..
Plaats reactie