1 1/4 BSPT in CAD

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door P1-Engineering »

Mijn standaard adres voor alles qua BSP, NPT etc is Meeuwesen Metal services in Yerseke. Die hebben echt ontzettend veel.

https://www.metalservices.nl/producten/ ... dfittingen

Voor printen, als je Fusion360 gebruikt is het makkelijkst om een standaard 1-1/4 BSPT fitting te importeren van de McMaster bibliotheek. Dit vervolgens aanpassen naar wat je nodig hebt. Hoef je de hele schroefdraad niet te tekenen. Afhankelijk van de toepassing moet dit makkelijk gaan. Voor een paar bijzondere aansluitingen voor mijn vacuum installatie van de freesmachine heb ik het ook geprint.
Als het echt moet krijg je een NPT ook wel in een BSP gedraaid en ook afgedicht.... :mrgreen:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

FreesKever schreef: 13 jun 2023 15:28 Ik denk meer de andere richting op. Probeer een budget bij elkaar te krijgen, en betrek de kinderen erbij. Ik denk dat het goed en leerzaam is voor ze om te zien dat zo ongeveer alles geld kost en om te leren hoe ze daar mee om kunnen gaan.
Heb je zoiets wel eens zelf geprobeerd voor de school van je kinderen? :|
Ik bedoel: leuk verzonnen, maar totaal niet het doel. En veel meer werk dan de alternatieven.

Kunnen gewoon meedenken over de originele vraag: bspt 1 1/4 in cad?
Koppeling bestellen e.d. ben ik nu niet van plan.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

P1-Engineering schreef: 13 jun 2023 20:03 Voor printen, als je Fusion360 gebruikt is het makkelijkst om een standaard 1-1/4 BSPT fitting te importeren van de McMaster bibliotheek. Dit vervolgens aanpassen naar wat je nodig hebt. Hoef je de hele schroefdraad niet te tekenen. Afhankelijk van de toepassing moet dit makkelijk gaan. Voor een paar bijzondere aansluitingen voor mijn vacuum installatie van de freesmachine heb ik het ook geprint.
Juist! Dit zocht ik! Ik ga ermee aan de slag. Kijken welk formaat ik geïmporteerd krijg in freecad. Step kan sowieso direct naar prusaslicer
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

keesfrees schreef: 13 jun 2023 10:11 Wat is dan malleable ?
"Mallable" betekent "kneedbaar"/"vervormbaar"
Die sluitingen zijn waarschijnlijk een legering met een zachter metaal als tin en die vormen zich dus naar de sluiting voor een betere afdichting. Zo zou je bijv geen teflon nodig hebben.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

P1-Engineering schreef: 13 jun 2023 20:03 ... om een standaard 1-1/4 BSPT fitting te importeren van de McMaster bibliotheek.
Even een snelle testprint gedaan en dit is volgens mij goed
Afbeelding
Dank je voor de tip!!!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door P1-Engineering »

Top en graag gedaan!
De software van tegenwoordig icm de 3d-printer maakt het leven van een knutselaar zoveel makkelijker.

Was bij mij toevallig ook een keer langsgekomen:

https://youtu.be/t8paJP_-0mY

In het verleden wel het machinebouwhandboek erbij gepakt er daarmee zelf de schroefdraad gemodelleerd, wat een ellende was dat altijd. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 13 jun 2023 21:19
keesfrees schreef: 13 jun 2023 10:11 Wat is dan malleable ?
"Mallable" betekent "kneedbaar"/"vervormbaar"
Die sluitingen zijn waarschijnlijk een legering met een zachter metaal als tin en die vormen zich dus naar de sluiting voor een betere afdichting. Zo zou je bijv geen teflon nodig hebben.
Nou, het is niet helemaal dat.
What is malleable fitting? Malleable fittings are those fittings having the property of malleability. This is a physical property of metals and metalloids, or any kind of matter. We call a metal malleable when it can easily be deformed, especially by hammering or rolling, without cracking the metal.
Het zijn dus fittingen uit 'gekneed' materiaal, oftewel gesmeed. Maar ook geperste messing (KMS) fittingen vallen daar dus onder.
Het andere type wordt dan uit vol materiaal middels verspaning gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door assink »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 jun 2023 09:30
MeMoRy schreef: 13 jun 2023 21:19
keesfrees schreef: 13 jun 2023 10:11 Wat is dan malleable ?
"Mallable" betekent "kneedbaar"/"vervormbaar"
Die sluitingen zijn waarschijnlijk een legering met een zachter metaal als tin en die vormen zich dus naar de sluiting voor een betere afdichting. Zo zou je bijv geen teflon nodig hebben.
Nou, het is niet helemaal dat.
What is malleable fitting? Malleable fittings are those fittings having the property of malleability. This is a physical property of metals and metalloids, or any kind of matter. We call a metal malleable when it can easily be deformed, especially by hammering or rolling, without cracking the metal.
Het zijn dus fittingen uit 'gekneed' materiaal, oftewel gesmeed. Maar ook geperste messing (KMS) fittingen vallen daar dus onder.
Het andere type wordt dan uit vol materiaal middels verspaning gemaakt.
Ben ooit eens bij bons&evers geweest, daar maken ze van die messing koppelingen.
Die worden wel degelijk gesmeed, tenminste het materiaal wordt verhit. En wordt dan met een gigantische rotklap door een excenterpers in de goede vorm geramd :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 jun 2023 09:30 Het zijn dus fittingen uit 'gekneed' materiaal, oftewel gesmeed. Maar ook geperste messing (KMS) fittingen vallen daar dus onder.
Het andere type wordt dan uit vol materiaal middels verspaning gemaakt.
Hmm, dan wist ik toch niet helemaal waar de klepel hangt... 🤔

Ik weet dat er diverse knelkoppelingen zijn die gebruikmaken van vervormbaar materiaal. Bijv het koperen ringetje in waterpijpen. En er zijn ook "zacht"metalen koppelingen met hetzelfde doel. Ik dacht dat dit dat was. Toch niet blijkbaar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 14 jun 2023 10:12 Ben ooit eens bij bons&evers geweest, daar maken ze van die messing koppelingen.
Die worden wel degelijk gesmeed, tenminste het materiaal wordt verhit. En wordt dan met een gigantische rotklap door een excenterpers in de goede vorm geramd :lol:
Precies dat, waar het woordgebruik van (warm)persen naar smeden ligt zou ik ook niet weten, denk dat er eigenlijk hetzelfde mee bedoeld wordt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door MeMoRy »

Uiteindelijke resultaat is goed gelukt! Geprint op 0.16 is de pasvorm erg goed.
Afbeelding
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 1 1/4 BSPT in CAD

Bericht door zeeschuim »

sjiekdewiebel!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie