Welke diameter frees te kiezen

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LangLeveDeHobby
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Welke diameter frees te kiezen

Bericht door LangLeveDeHobby »

Ik ben benieuwd wat jullie denken...

Als je bepaalde figuren wil frezen uit 18mm MDF, welke diameter frees neem je dan? Ik kan het met een 4mm diameter freesje doen, maar ook met 6mm. Met 4mm heb ik minder zaagsel, maar misschien zijn er redenen die ik niet weet om toch voor een dikker freesje te kiezen?

Dit gaat nu over MDF, maar ik ben ook benieuwd hoe het zit met andere materialen, eikenhout, aluminium..
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Welke diameter frees te kiezen

Bericht door mjeuring »

Waarom heb je met een 4mm freesje minder spanen? De hoeveelheid spanen wordt bepaald door de geometrie die je wilt verspanen.
In principe verspaan ik (aluminium) met de dikste frees die bij mijn geometrie past.
LangLeveDeHobby
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 mar 2023 11:51

Re: Welke diameter frees te kiezen

Bericht door LangLeveDeHobby »

Als ik een rechthoek uit een grotere plaat wil frezen, verwijder ik met een 4mm diameter freesje minder materiaal dan met een 6mm freesje. Daarom lijkt het me beter om een 4mm freesje te gebruiken. Van de andere kant zal het 6mm freesje minder warm worden.

Ik weet het niet, daarom vraag ik het hier :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Welke diameter frees te kiezen

Bericht door javanree »

Met een grotere frees kun je vaak dieper frezen, zodat je bewerkingstijd korter wordt. Ook is een grote frees steviger zodat je voeding omhoog kan.
Het is dus (mede, want er zijn nog veel meer factoren!) een afweging tussen tijd en materiaalverlies.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welke diameter frees te kiezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

javanree schreef: 08 jun 2023 08:59 Met een grotere frees kun je vaak dieper frezen, zodat je bewerkingstijd korter wordt. Ook is een grote frees steviger zodat je voeding omhoog kan.
Het is dus (mede, want er zijn nog veel meer factoren!) een afweging tussen tijd en materiaalverlies.
Precies, 't is als de vraag stellen.. 'k wil met mijn auto ver weg.. welke auto is het beste?.. een Porsche of een Lada?..
een Lada zal niet zo snel gaan, maar blijft lopen , zelfs als het 50 graden Vriest.. dus als je naar Ojmjakon wilt, dan is een Lada Niva een betere keuze dan een Porsche 911, zeker omdat de wegen daar niet zo heel best zijn.. daar kun je met een Lada zonder schade aan je bodemplaat of je bumpers wel overheen.. maar met een Porsche?..ja.. een Cayenne..

je schrijft dat je minder spanen krijgt van een Dunnere frees.. Klopt helemaal.. nou heb ik frezen van 0.4.. ja.. je leest het goed.. 10 keer zo dun als wat jij gebruikt.. maar daar ga ik niet een stuk MDF mee te lijf.. want.. een Freesje 0.4 kan niet zoveel hebben als een Frees 4..
Frees 4 is voor mijn machine vanwege het spilvermogen, en de noodgedwongen lage toerentallen bij het verspanen van Titanium wel de max.. maar dan freest het ook best lekker.. graag zou ik naar 6 mm gaan.. maar dan mag ik maar 3100 toeren draaien..en dan heeft mijn Freesspindel te weinig vermogen..

het hangt ook af van wat je doet.. jij freest blijkbaar vooral contouren, dus vol materiaal.. maar als je meer "uit de zij" aan het frezen bent, dus niet de volle diameter van de Frees in aanraking met je materiaal.. dan is de diameter ineens minder spannend.. omdat je maar een Percentage van je Freesdiameter op schuift...
Voor mij in Titanium geldt 2.5-3.3% stepover bij Trochoidaal verspanen, met freesjes van 3-4 mm, is dat een tiende millimeter..

Vuistregel in deze.. "Zo Groot mogelijk" Spanen?.. Dikke boeie.. Kijk voor de lol eens op Youtube naar de Filmpjes van Titans of CNC, die beginnen met de grootste frees die ze in kunnen zetten in dat werkstuk.. en daarna peuteren ze de restjes eruit met een iets minder grote..
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welke diameter frees te kiezen

Bericht door keesfrees »

Is al best vaak besproken hier op dit forum (heb je al gezocht ? :-) )
Mijn vuistregel, freesje zo dun mogelijk maar wel ik een keer door het materiaal heen.

Zet deze regel hier onder compleet in een www zoekmachine
keesfrees D6 site:https://cnczone.nl
Zo bv :
keesfrees D6 site:https://cnczone.nl

De zoekfunctie op dit forum doet een beetje dom nmi
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie