Ik zie er op de kaart van de ANWB toch genoeg staan, of in ieder geval dan 11kW palen en snelladers langs de snelweg. De ANWB elektrische-auto-routeplanner heeft wel een sterke voorkeur voor een route door Duitsland/Zwitserland richting een stukje zuidelijk van Annecy.
Goeie vraag, weet ik nog niet. WLTP is 359km meen ik. Wat daarvan overblijft met, zeg, 100km/u, 4 man erin, airco en eventueel dakkoffer is de vraag, maar meer dan die 200km zal het in ieder geval zeker niet worden schat ik zo. Maar dan is 500km alsnog maar een kwestie van vol vertrekken, 2 snellaadstops en aan het einde van de dag een gewone 11kW laadpaal.Met de Corsa kun je goed stukken van 200km doen schat ik zo?
Klinkt als prima te doen. Met de motor was/is 250km bereik ook vrij normaal, zo lang is dat nog niet geleden, en ik heb daar nooit erg veel last van gehad. Eigenlijk moest alleen op zondagse feestdagen een extra jerrycan benzine mee om Wallonie/boze binnenlanden Frankrijk te overleven want dan is er echt niks open en of ze Nederlandse pinpassen of creditcard slikten was altijd maar de vraag.
Of ik dat plaatje helemaal geloof weet ik niet; de dip in de coronajaren is wel erg klein. Maar als het klopt hebben we het inderdaad over 10% extra in 2030, dat valt mee.
Lijkt me toch niet dat de gemiddelde Belg meer teruglevert dan wat-ie aan piekverbruik heeft?
Verder is dat systeem wel eerlijker opzich dan hier in NL iemand in een flatje die nooit thuis is hetzelfde laten betalen als iemand die zijn 3x25A aansluiting uitmergelt om maar niet de flinke sprong in kosten te hoeven maken die verzwaring naar 3x35A met zich meebrengt.
(ik zou die 3x35 alleen al willen voor de selectiviteit. Da's met 25A bijna niet te doen aangezien fabrikanten van laadpalen en warmtepompen steevast 20A afzekering voorschrijven)
Da's niet zo heel moeilijk. 'Eerlijker voor mensen die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om panelen te plaatsen' sausje erover gieten, beginnen met elders compenseren 'zodat de regeling kostenneutraal is voor de meesten', en die compensatie vervolgens in een paar jaar tijd de nek om draaien met argumentatie 'terugverdientijd van 7 jaar was altijd al de intentie, niet 2 a 3' of iets dergelijks.
Geld groeit niet aan bomen; als je overal meer aan gaat spenderen dan moet er meer binnenkomen. Geld voor overheden ook. Als vervolgens de accijns- en energiebelasting opbrengsten tegen gaan vallen dan moet er wat gebeuren. 1+1=2.