Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 06 jun 2023 19:23 Hangt er een beetje van af waar de vakantie naar toe gaat. In Frankrijk b.v. loopt men achter met (snel)laders als ik het goed begrepen heb (zelf geen ervaring mee).
Ik zie er op de kaart van de ANWB toch genoeg staan, of in ieder geval dan 11kW palen en snelladers langs de snelweg. De ANWB elektrische-auto-routeplanner heeft wel een sterke voorkeur voor een route door Duitsland/Zwitserland richting een stukje zuidelijk van Annecy.
Met de Corsa kun je goed stukken van 200km doen schat ik zo?
Goeie vraag, weet ik nog niet. WLTP is 359km meen ik. Wat daarvan overblijft met, zeg, 100km/u, 4 man erin, airco en eventueel dakkoffer is de vraag, maar meer dan die 200km zal het in ieder geval zeker niet worden schat ik zo. Maar dan is 500km alsnog maar een kwestie van vol vertrekken, 2 snellaadstops en aan het einde van de dag een gewone 11kW laadpaal.

Klinkt als prima te doen. Met de motor was/is 250km bereik ook vrij normaal, zo lang is dat nog niet geleden, en ik heb daar nooit erg veel last van gehad. Eigenlijk moest alleen op zondagse feestdagen een extra jerrycan benzine mee om Wallonie/boze binnenlanden Frankrijk te overleven want dan is er echt niks open en of ze Nederlandse pinpassen of creditcard slikten was altijd maar de vraag.
WillyH schreef: 06 jun 2023 20:28 Wel opvallend dat de laatste 20 jaar het stroomverbruik in NL stabiel is gebleven.
Of ik dat plaatje helemaal geloof weet ik niet; de dip in de coronajaren is wel erg klein. Maar als het klopt hebben we het inderdaad over 10% extra in 2030, dat valt mee.
WillyH schreef: 06 jun 2023 20:28 En die belasting op zonnepanelen betalen we in BE al onder het mom van nettarieven.
Lijkt me toch niet dat de gemiddelde Belg meer teruglevert dan wat-ie aan piekverbruik heeft?
Verder is dat systeem wel eerlijker opzich dan hier in NL iemand in een flatje die nooit thuis is hetzelfde laten betalen als iemand die zijn 3x25A aansluiting uitmergelt om maar niet de flinke sprong in kosten te hoeven maken die verzwaring naar 3x35A met zich meebrengt.
(ik zou die 3x35 alleen al willen voor de selectiviteit. Da's met 25A bijna niet te doen aangezien fabrikanten van laadpalen en warmtepompen steevast 20A afzekering voorschrijven)
kawarider schreef: 06 jun 2023 21:42 Dat vraag ik me echt af hoe en zodat het ook geaccepteerd wordt.
Da's niet zo heel moeilijk. 'Eerlijker voor mensen die niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om panelen te plaatsen' sausje erover gieten, beginnen met elders compenseren 'zodat de regeling kostenneutraal is voor de meesten', en die compensatie vervolgens in een paar jaar tijd de nek om draaien met argumentatie 'terugverdientijd van 7 jaar was altijd al de intentie, niet 2 a 3' of iets dergelijks.

Geld groeit niet aan bomen; als je overal meer aan gaat spenderen dan moet er meer binnenkomen. Geld voor overheden ook. Als vervolgens de accijns- en energiebelasting opbrengsten tegen gaan vallen dan moet er wat gebeuren. 1+1=2.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 06 jun 2023 22:11 Nee, rekeningrijden is nodig en wel zo snel mogelijk.
Ja, ik bedoelde het in die hoek. Maar het is zo verrekte moeilijk daar een goed systeem voor op te tuigen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 07 jun 2023 00:39
WillyH schreef: 06 jun 2023 20:28 En die belasting op zonnepanelen betalen we in BE al onder het mom van nettarieven.
Lijkt me toch niet dat de gemiddelde Belg meer teruglevert dan wat-ie aan piekverbruik heeft?
Verder is dat systeem wel eerlijker opzich dan hier in NL iemand in een flatje die nooit thuis is hetzelfde laten betalen als iemand die zijn 3x25A aansluiting uitmergelt om maar niet de flinke sprong in kosten te hoeven maken die verzwaring naar 3x35A met zich meebrengt.
(ik zou die 3x35 alleen al willen voor de selectiviteit. Da's met 25A bijna niet te doen aangezien fabrikanten van laadpalen en warmtepompen steevast 20A afzekering voorschrijven)

Die belasting is dan weer voor het gebruik van het stroomnet voor de "overschot" die je daar gratis op dumpt en de buurman gebruikt (maar daar wel de volle pot voor betaald). Deze salderingsregeling, de befaamde terugdraaiende teller, is binnen een paar jaar ook afgelopen.

Voor een nieuwe aansluiting in een nieuwe woning betaal je vandaag 1078 euro voor een standaard 400V 25A aansluiting, alles inbegrepen.
Een 400V 32A aansluiting kost je in dat geval 1224 euro, en dat kost je later ook geen euro extra meer.

Heb je reeds een 400V 25A aansluiting, dan kost het je 445 euro om te verzwaren naar 32A, en later ook geen extra kosten meer.

Natuurlijk is men nu in BE het capaciteitstarief aan het invoeren wat ook een invloed kan hebben op de jaarlijkse kost, het hangt er maar van af wat je piekvermogen en totaal afgenomen stroom bedraagt. Maar daar is dan weer de verguisde digitale meter voor nodig welke nog niet iedereen heeft.

Ter info:
350923532_799732698208414_9006636979138832454_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Ik heb even de wegenbelasting opgezocht voor als de ioniq voor een zware benzineauto zou moeten doorgaan. dan moet ik eu 50,-- per maand gaan betalen. Dat is 600 per jaar, dan ben ik over het geheel nog steeds goedkoper uit dan met de fabia sjoemeldiesel, al is dan niet veel marge meer over.

(Op moment van eerste poging gaf de staat zelf voor elke auto 0,-- op als wegenbelasting...)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

We hebben nu 2 tarieven voor wegenbelasting. Eigenlijk 3 want 0 wegenbelasting is ook een tarief. Maar waarom jullie er van uit gaan dat het tarief van elektrisch hetzelfde zal zijn als benzine begrijp ik niet. Als het zover is, krijgt elektrisch gewoon een eigen tarief, dat kan natuurlijk hoger of lager dan het benzine tarief zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door spinningwheels »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jun 2023 21:18 We hebben nu 2 tarieven voor wegenbelasting. Eigenlijk 3 want 0 wegenbelasting is ook een tarief.
Personen auto Benzine
Diesel
Gewoon lpg
G3 lpg
Batterijen auto
Grijs kenteken, en dan is er weer onderscheid tussen particulier en zakelijk.
En dan nog een hele rits uitzonderingen kwarttarief regelingen en vrijstellingen . dus wel aanzienlijk meer dan 3 tarieven.
















In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 jun 2023 21:18 Maar waarom jullie er van uit gaan dat het tarief van elektrisch hetzelfde zal zijn als benzine begrijp ik niet. Als het zover is, krijgt elektrisch gewoon een eigen tarief, dat kan natuurlijk hoger of lager dan het benzine tarief zijn.
Dat zijn de plannen zoals ze er nu liggen.
Of dat verstandig is als je de co2 uitstoot wil verminderen is heel wat anders.

https://www.autoreview.nl/nieuws/autoni ... sche-autos
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 07 jun 2023 12:58 Die belasting is dan weer voor het gebruik van het stroomnet voor de "overschot" die je daar gratis op dumpt en de buurman gebruikt (maar daar wel de volle pot voor betaald). Deze salderingsregeling, de befaamde terugdraaiende teller, is binnen een paar jaar ook afgelopen.
Ja, hier in NL ook, maar tot nu toe zijn we wel beter af.
en dat kost je later ook geen euro extra meer.
Heb je reeds een 400V 25A aansluiting, dan kost het je 445 euro om te verzwaren naar 32A, en later ook geen extra kosten meer.

..

Ter info:
Dat ziet er toch allemaal niet erg onredelijk uit, eigenlijk.
hugo stoutjesdijk schreef: 07 jun 2023 21:18 Als het zover is, krijgt elektrisch gewoon een eigen tarief, dat kan natuurlijk hoger of lager dan het benzine tarief zijn.
Lijkt er meer op dat ze het eerst-compenseren-dan-compensatie-weghalen truukje doen. 2025 kwarttarief, 2026 gelijk met brandstofauto's.
Als ze dat nou roeptoeteren dan kunnen ze naderhand als wisselgeld voor wat anders de compensatie wat langzamer afbouwen. Ik verwacht dus eigenlijk niet dat er in 2026 inderdaad de volle mep aan wegenbelasting betaald moet worden.

Maar zoals eerder gezegd: de extra kostenposten voor de overheid zijn de afgelopen jaren aanzienlijk geweest, dat zijn ze voorlopig nog steeds, en ze hebben vanuit Brussel een tik op de vingers gehad. Dus er moet meer geld binnenkomen in plaats van minder. De hoge inflatie reduceert de waarde van schulden dus dat scheelt, maar dan nog. Verkoop van zaken die je uit de grond haalt is niet/nauwelijks meer een inkomstenbron, de (lucht)havens zitten op top capaciteit, stikstofproblematiek laat de export van agrarische produkten zeker niet stijgen, dus daar valt allemaal weinig extra te verdienen. Dan moet je het bij de mensen en bedrijven halen dus. Maar grote bedrijven en de superrijken bijten te hard terug of vertrekken dus daar valt niet al te gek veel te halen, de kale kippen in de onderlaag van de samenleving vallen niet te plukken dus daar is ook niet veel te halen (en die groep word steeds groter), de toenemende hoeveelheid 67plussers is ook niet erg plukbaar. Eens kijken, welke partijen hebben we verder nog die niet al te hard kunnen bijten en waar best wat te halen valt.... Vul de rest van het plaatje maar zelf in.

Als je dus denkt dat die elektrische auto en eigen energieopwek buiten schot blijft dan ben je wat naief denk ik. Of ik ben gewoon te pessimistisch, dat kan ook.

Kwa laadpaal:

Met ontzettend veel moeite extra kabels doorgevoerd; dat geintje heeft me gisteren de hele godsganse ochtend, fors wat zweet en ontzettend pijnlijke klauwtjes van het urenlang met volle macht trekken aan een trekveer gekost. Stukje heen, stukje terug, centimeter voor centimeter. Viel meer tegen dan gedacht. Magoed, een stugge 5x4mm^2 YMVK rakker, een iets minder stugge 3x2.5mm^2 YMVK rakker, nieuwe trekdraden, 25 meter afstand, en met een paar echt haakse 90-graden bochten in het trace begin je dan ook gelijk met 1-0 achterstand.
Afbeelding

Groepenkast wat uitgebreid, we hebben weer ruimte genoeg voor nog meer elektra. Ook maar een extra automaat tussen de bestaande kabel naar de schuur geplaatst; die had ik toch nog liggen. Die is nu niet selectief tov de 16A groepen in de schuur, maar dat is ook geen verplichting. En die extra 3x2.5 kabel die ik meegetrokken heb is bedoeld om de extra groepenkast die nu in de schuur hangt ooit te laten vervallen; de hele elektra-installatie is met warmtepomp, zonnepanelen, EV, 'werkplaats', etc. zo uitgebreid aan het worden dat 'overzichtelijk' er wat bij in begint te schieten.
Afbeelding

Laadapparaat op z'n plek. De kabel is langer dan standaard (7.5 meter ipv 5), lang genoeg om de auto te kunnen bereiken ongeacht hoe ik dat ding parkeer.
Voor de garagedeur is niet de meest praktische plek want dan kan ik er met de motor niet meer uit, maar aangezien de gemeente eind dit jaar, begin volgend jaar de straat aan gaat pakken weet ik niet of ik straks de auto nog naast de aanbouw in de voortuin kan plaatsen.
Afbeelding

En z'n netwerkverbindingkje doet het ook. Ingesteld dat de laadstroom naar 3x10A (7.2kW) gaat als er 60 seconden geen communicatie met het 'energy management system' geweest is. Da's voorlopig wel een veilige waarde, en dan kan ik in de tussentijd op mijn dooie gemak de loadbalancing-logica implementeren.
Afbeelding

Ook nog even klooien met die RFID lezer. Zou leuk zijn als ik de gewone Shell Recharge laaddruppel die ik aan de sleutel wil hangen kan gebruiken om laden thuis te activeren in plaats van daar weer een losse pas voor moeten gebruiken of de paal altijd open zetten. En die laadpaal in een apart VLAN hangen; elke malloot met een torx-sleuteltje kan nu de kap eraf halen, de netwerkstekker in zijn laptop pluggen, en heeft dan volledige toegang.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Ik kon even klooien niet laten.

3 RFID-passen toegevoegd; 2 kaartjes die ik bij het laadstation kreeg en de Shell druppel. De 'gewone' laadpassen snapt-ie ook blijkbaar. Mooi. Of 't ook werkt weet ik pas als de accu op wielen er staat.
Afbeelding

HomeAssistant via Modbus met het laadstation laten praten werkt ook:
Afbeelding

Eerst maar eens aankijken, dan verder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Sven »

Als ik het goed heb kan ik bij de easee alles met een rfid toevoegen, bankpas, buurtkat. Etc.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had verwacht dat daar NFC ook wel bijna de standaard zou zijn?
Of is dat nog minder veilig?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 08 jun 2023 14:33 Als ik het goed heb kan ik bij de easee alles met een rfid toevoegen, bankpas, buurtkat. Etc.
Welke van de 3 katten zal ik vandaag gebruiken?

(Dat reismandje voor die paal houden, is wel lastig, die blender-zonder-deksel in de losse hand is geen optie)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door kawarider »

Niet normaal, mooi man. Laadpaal 2.0 :lol: :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Nou ik wacht nog wel even met een EV.
Deze heeft minder dan 18000km en de beste man wilde vanmorgen wegrijden en het leek wel een PC.
Uw auto heeft 8 systeemfouten :shock:

Afbeelding
Plaats reactie