E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 mei 2023 23:09 Maar ja dat overkomt ons natuurlijk nooit ;-)
Toch wel, 1 keer. :lol:
Ik heb ooit een X-as spontaan aan de wandel zien gaan, die zelfs na het drukken van de noodstop door bleef lopen, het ging niet hard, machine had 1200mm bereik en de hoofdschakelaar was dichtbij. Dus het liep goed af.
En dat was een machine waar het hele veiligheids circuit volgens de laatste Duitse degelijkheid was ontworpen.

m.a.w. als je denkt dat je alles afgevangen hebt, blijkt er toch nog een gaatje in het hek om mr. Murphy binnen te laten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 07:11 Ik heb ooit een X-as spontaan aan de wandel zien gaan, die zelfs na het drukken van de noodstop door bleef lopen, het ging niet hard, machine had 1200mm bereik en de hoofdschakelaar was dichtbij. Dus het liep goed af.
En dat was een machine waar het hele veiligheids circuit volgens de laatste Duitse degelijkheid was ontworpen.
m.a.w. als je denkt dat je alles afgevangen hebt, blijkt er toch nog een gaatje in het hek om mr. Murphy binnen te laten.
Dat bedoel ik Hugo, kun je nagaan als je weet dat je zeker niet alles afgevangen hebt ;-)
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Tolp2 »

Kjelt schreef: 08 mei 2023 23:09 Daarnaast zou het zo moeten zijn dat een e-stop een veiligheidsrelais bedient en dat alle gevaren ook alle potentieel denkbare gevaren met dat veilgheidrelais geneutraliseerd worden.
Dus een driver disable met het ena signaal dan vertrouw je weer op een optocoupler en een microcontroller met software in een motordriver dat deze zijn werk doet en heb je zo weer meerdere theoretische foutpunten waardoor het niet goed kan gaan. Maar ja dat overkomt ons natuurlijk nooit ;-)
Dit dus ... vandaar dat we het netjes stoppen en als dat niet werkt korte tijd later alle stroom er af halen. Helaas heb ik geen luxe van een rem op de spindle om die erop te zetten als de noodstop aangaat.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Pouln »

Inmiddels wat stapjes verder.
Zit behoorlijk te worstelen met de pokeys57CNC icm Mach3.
Even herhalen wat de configuratie is:
Emco C5 CNC met ATC
Mach3
Motionboard: Pokeys57cnc (V2.0)
Spindle: Lichuan A4 Servo motordriver met 0,75kW servo motor
Stappenmotoren op X-, Z- en A-as.

Uitdaging 1: De ATC. Hij draait bij Homing de verkeerde kant op (onder Mach3).
Er zit 1 sensor op die actief is als de ATC op positie 1 staat. De sensor is als home gedefinieerd in Mach3 en wordt ook correct weergegeven in het diagnose scherm.
De as is gedefinieerd als axis A in Mach3 (als angular). De motor tuning is zodanig dat een hele omwenteling een verplaatsing van 360 eenheden is.
A-axis is angular aangegeven. Auto toolchanger is geselecteerd (geen idee hoe Mach3 weet op welke as die draait).
Volgende tool staat voor indien ik G0 a60 doe (niet helemaal natuurlijk want ik moet iets verder en dan weer terug om te vergrendelen).
Op de general config tab heb ik aangegeven dat hij bij verplaatsing niet de kortste weg moet kiezen (Angular Short Rot on G0 staat uit; Rot 360 roll over staat aan).
Het maakt niet uit of ik op de limits/homing tab Home Negative aanvink of niet.
Als ik de pokeys applicatie gebruik ipv Mach3 voor besturing, dan kan ik de A-as homen en hij draait dan prima de goede kant op totdat de sensor actief wordt. Geen idee wat ik nog kan doen om hem in Mach3 ook de goede kant op te sturen.
Overigens begrijp ik dat homen van de A-as met G28 a zou moeten werken. Dit geeft een foutmelding: No characters found in reading real value, Block = g28 a. G28 a0 werkt wel, maar de verkeerde kant op.
Edit:
G28 a365 werkt wel de goede kant op, alleen draait hij dan terug (probeert van de sensor af te komen), maar dat lkt natuurlijk niet. Moet dan zelf de a as stil zetten. Als ik van dat laatste af kan komen, lijkt het mij goed.

Uitdaging 2:
De spindle index.
Ik heb een Hal sensor (NJK5002C) op de spindle gezet. Achter het venstertje van de Emco heb ik het meegeleverde display gezet en die geeft prima de werkelijke snelheid aan. Ik krijg het niet voor elkaar om die snelheid via de pokey bij Mach3 aangeleverd te krijgen.
Op de Misc-tab in de pokeys config heb ik aangegeven: Enable spindle speed measurement, sensor type = index en ticks per rotation = 1.
Ik heb verder de pin in de pokeys mapping tabel gedefinieerd (pin 10) waar ik het signaal laat binnen komen. IO definitie (input index) en Led (826)
In het Mach3 diagnose scherm zie ik af en toe wat pulsen, maar niet met de gewenste, werkelijk regelmaat.
Wat doe ik hier fout: moet ik een encoder gebruiken voor deze input? Zoja, wat doe ik dan met de A en B signalen, want ik heb maar 1 signaaldraad die van de hal sensor afkomstig is (3 draden, waarvan 2 voeding).
Later, Poul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb nul ervaring met pokeys of macg, maar kun je de homing snelheid misschien negatief maken om de andere kant op te laten homen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door benkr »

Pouln schreef: 03 jun 2023 14:41 Als ik de pokeys applicatie gebruik ipv Mach3 voor besturing, dan kan ik de A-as homen en hij draait dan prima de goede kant op totdat de sensor actief wordt.
De Pokeys applicatie doet niets onder mach3, dat was ook mijn grootste valkuil toen ik met Pokeys begon.
Gebruik dit als leidraad bij het installeren: PoKeys Mach3 plugin manual.pdf wat je kunt vinden in de knowledge base.
Uitdaging 2:
De spindle index.
Ik heb een Hal sensor (NJK5002C) op de spindle gezet. Achter het venstertje van de Emco heb ik het meegeleverde display gezet en die geeft prima de werkelijke snelheid aan. Ik krijg het niet voor elkaar om die snelheid via de pokey bij Mach3 aangeleverd te krijgen.
Op de Misc-tab in de pokeys config heb ik aangegeven: Enable spindle speed measurement, sensor type = index en ticks per rotation = 1.
Ik heb verder de pin in de pokeys mapping tabel gedefinieerd (pin 10) waar ik het signaal laat binnen komen. IO definitie (input index) en Led (826)
In het Mach3 diagnose scherm zie ik af en toe wat pulsen, maar niet met de gewenste, werkelijk regelmaat.
Wat doe ik hier fout: moet ik een encoder gebruiken voor deze input? Zoja, wat doe ik dan met de A en B signalen, want ik heb maar 1 signaaldraad die van de hal sensor afkomstig is (3 draden, waarvan 2 voeding).
Ik kan het op dit moment niet uitproberen, maar ik weet dat je het spindel index signaal nodig hebt voor schroefdraad snijden bij CNC draaien en dat dit onder Mach3 niet kan, dus wellicht heb je hier te maken met hetzelfde euvel.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Pouln »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jun 2023 18:20 Ik heb nul ervaring met pokeys of macg, maar kun je de homing snelheid misschien negatief maken om de andere kant op te laten homen?
Aardig idee, maar ik denk dat ik dit voor elkaar heb door de G28a365. Hij gaat dan de goede kant op en draait om, zodra hij de home sensor actief zit worden. Alleen stopt hij dan niet meer als de atc in de blokkering loopt.
Denk dat ik een atc init makro moet maken, waarbij ik de ATC in een loopje steeds 10 graden verdraai, totdat de home positie wordt geraakt. Daarna een paar graden terug om in de blokkeerstand te komen. Dan weet ik zeker dat hij in toolpositie 1 staat.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Pouln »

benkr schreef: 03 jun 2023 19:18 De Pokeys applicatie doet niets onder mach3, dat was ook mijn grootste valkuil toen ik met Pokeys begon.
Gebruik dit als leidraad bij het installeren: PoKeys Mach3 plugin manual.pdf wat je kunt vinden in de knowledge base.
Dank voor de input, Ben. Ja klopt. Het ging mij er alleen om dat hiermee wel duidelijk is dat de configuratie op zich in orde is. Jammer dat hij onder Mach3 niet op exact dezelfde wijze de homing doet.
Ik kan het op dit moment niet uitproberen, maar ik weet dat je het spindel index signaal nodig hebt voor schroefdraad snijden bij CNC draaien en dat dit onder Mach3 niet kan, dus wellicht heb je hier te maken met hetzelfde euvel.
Ja heb ik ook gezien, maar hier gaat het niet zozeer om de positie alswel om het toerental. Dat zou volgens mij op 1 of andere wijze wel bij Mach3 terecht moeten kunnen komen.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: E-stop (nee, niet weer!) -Emco C5 CNC - Lichuan A4 Servo drive - Pokeys57CNC

Bericht door Pouln »

OK, index signaal werkt nu. In de encoder beschrijving van de Pokeys had ik over het hoofd gezien dat er bij de ultra-fast encoders (pin 7 van de encoder connector een index signaal kan worden gezet. Ik had eerder alleen de A en B signalen op pin 3 en 5 van de connector gezien.
Aangesloten op pin 7 van de connector (pokeys pin 13) en op de encoder tab gedefinieerd met DRO 39 (True Spindle speed) en ultra-fast encoders aangezet. Verder op de pokeys mapping pin 13 als Encoder en IO als Input Index. Werkt nu helemaal goed.
Later, Poul
Plaats reactie