Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

demian schreef: 01 jun 2023 19:14 (als iemand nog een tip heeft voor een goede machine.. ;-) )
Jacala heeft er nog een over. (als ie nog niet weg is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Ik zal het hem vragen, thanks :-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

Zoek je met of zonder voorfrees? Die van Jacala is zonder, degelijke Chinese machine. Maar als je een knappe voorritser hebt en een scherp zaagblad kan je af zonder voorfrees. (met de huidige kwaliteit materiaal houd je de boel volgens mij minder lang scherp dan voorheen, als ik zie wat voor brokken afval ik af en toe tegenkom in spaanplaat.. BRrrr) Ik had zonder voorfrees gekund, aangezien ik het meerendeel van de CNC afpak, maar achteraf blij dat ik er 1 met voorfrees gekocht heb. Ik moet bekennen dat ik die ondertussen altijd gebruik.

Compressor/droger die je erbij nodig hebt moet je ook meenemen in de aanschaf en een zeer fatsoenlijke afzuiging, anders presteert hij alsnog ondermaats. ,

Compressor heb je al wel een flinke jongen voor nodig om alle gebruikte lucht te leveren. (ook daarin heb ik mijn machine wat geoptimaliseerd, zodat ik met minder lucht gebruik en een beter resultaat heb bij het schrapen).

bevriend meubelmaker gebruikt een Ostermann machine, die werkt met voorgelijmde band. heeft wel radifreesjes met wisselmesjes en werkt rechtstreeks vanaf een voordelige compressor zonder droger.

Ik heb een SCM K100 staan, die bevalt mij goed. Heeft ondertussen wat modificaties achter de kiezen, heb er altijd weer lol van als ik hem gebruik.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

serum schreef: 01 jun 2023 20:22 Zoek je met of zonder voorfrees? Die van Jacala is zonder, degelijke Chinese machine. Maar als je een knappe voorritser hebt en een scherp zaagblad kan je af zonder voorfrees. (met de huidige kwaliteit materiaal houd je de boel volgens mij minder lang scherp dan voorheen, als ik zie wat voor brokken afval ik af en toe tegenkom in spaanplaat.. BRrrr) Ik had zonder voorfrees gekund, aangezien ik het meerendeel van de CNC afpak, maar achteraf blij dat ik er 1 met voorfrees gekocht heb. Ik moet bekennen dat ik die ondertussen altijd gebruik.
Oh, jammer, is die zonder, ik zoek een met, ik heb een kantenlijmer nu zonder voorfrees, maar het is me teveel gedoe om geen voorfrees te hebben. Ik moet heel de tijd rekening houden met maatvoering bij het zagen. Ik heb een voorritser, en dat werkt ook wel, maar is toch niet helemaal 100% omdat de voorritser altijd iets breder is dan het zaagblad daarachter.

Compressor/droger die je erbij nodig hebt moet je ook meenemen in de aanschaf en een zeer fatsoenlijke afzuiging, anders presteert hij alsnog ondermaats. ,
Ik heb een Airpress ADR-3 staan hiervoor. Tevens ook in gebruik op mijn huidige kantenlijmer.
Verder heb ik 2 mobiele afzuigers, 1 op de zaagtafel en een op de kantenlijmer. Voor de zaagtafel is deze eigenlijk net iets te 'underpowered', maar eerst een goede kantenlijmer vinden, daarna sparen voor een nieuwe afzuiging.
Compressor heb je al wel een flinke jongen voor nodig om alle gebruikte lucht te leveren. (ook daarin heb ik mijn machine wat geoptimaliseerd, zodat ik met minder lucht gebruik en een beter resultaat heb bij het schrapen).
Ik heb een 75 Liter LowNoise HBM met 3 cylinders, als dat niet genoeg is kan ik upgraden naar 125L oid.
bevriend meubelmaker gebruikt een Ostermann machine, die werkt met voorgelijmde band. heeft wel radifreesjes met wisselmesjes en werkt rechtstreeks vanaf een voordelige compressor zonder droger.

Ik heb een SCM K100 staan, die bevalt mij goed. Heeft ondertussen wat modificaties achter de kiezen, heb er altijd weer lol van als ik hem gebruik.
Mooie machine idd. Ik was laatst bij een interieurbouwer die had een Robland KM585, wat daar uit kwam had geen nabewerking meer nodig,
maar het zijn erg dure machines. Mijn zoektocht gaat nog even door.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Het probleem is verholpen, de Groot heeft de encoder vervangen en die bleek de oorzaak te zijn.
Plaats reactie