Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Zelfbouw en koopmachine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door stekkestim »

Vorig jaar een nieuwe 160x100cm laser gekocht. Maar sinds het begin dat de snij kwaliteit niet hetzelfde is als mijn 10jaar oude 60x90cm

Snijden doet hij heel vlot en netjes, een snijkerf van een paar 10den in MDF, mooi haaks. Het enige waar ik mij aan stoor is dat ik geen mooi gladde randen heb maar een "gekartelde" kant. Op MDF valt het mee en valt het niet zo op. Maar op plexiglas valt het echt heel hard op. Het is zowel in X als U. Ik heb al andere microsteps op de steppers geprobeerd maar helaas hetzelfde resultaat. Bij hogere snelheden zit er ook wat flex op de brug wat je terug ziet in het snijbeeld, ik heb de riemen al vaster gezet, maar ook dit helpt niet. Zou dit een problem kunnen zijn door het formaat, of riemen die ergens niet juist zitten? Zou kogelomloopspindels een oplossing kunnen zijn om mooiere randen te krijgen bij dunnere plexiglas diktes 3-6mm? Op mijn oude 60x90 met riemen kreeg ik bij 8 en 10mm dikte randen die er gevlampolijst uit zagen maar da dat lukt op de nieuwe helaas niet ondanks hetzelfde laservermogen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door Bjornski1976 »

Heb geen verstand van lasers maar zou het kunnen zijn dat de laser pulserend aangestuurd word waardoor dit zou kunnen komen?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of komt de steek van de tandriem er in terug?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door Ballegooijen »

Vaak krijg je ook kartelrandjes als de snijsnelheid te hoog is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door Jacala »

Bij mdf wil je veeeeeeeel lucht hebben om de troep weg te blazen.

Bij pmma (plexi) wil je zo min mogelijk lucht hebben, het smeltbad niet te veel afkoelen zodat het vloeibare pmma niet vervormt wordt door de luchtstroom.

Ik heb mijn machine op de compressor aangesloten met een drukregelaar, dan is het goed te regelen.

Geen idee of het voor jou een oplossing is maar proberen kan geen kwaad
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door stekkestim »

Bjornski1976 schreef: 24 mei 2023 20:51 Heb geen verstand van lasers maar zou het kunnen zijn dat de laser pulserend aangestuurd word waardoor dit zou kunnen komen?
Aan de laserbron/voeding zelf ligt het naar mijn inziens niet.
hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2023 21:15 Of komt de steek van de tandriem er in terug?
Die komt er inderdaad in terug. (ik heb al geprobeerd de riemen losser, vaster te zetten maar lijkt niet te helpen.

Als ik de laserkop laat bewegen voel ik die ook lichtjes trillen.
Ballegooijen schreef: 24 mei 2023 21:29 Vaak krijg je ook kartelrandjes als de snijsnelheid te hoog is.
dat is inderdaad een factor maar in diet geval niet de oorzaak. Het gebeurd zowel met 8mm/sec als met 50mm/sec
Jacala schreef: 25 mei 2023 19:11 Bij mdf wil je veeeeeeeel lucht hebben om de troep weg te blazen.

Bij pmma (plexi) wil je zo min mogelijk lucht hebben, het smeltbad niet te veel afkoelen zodat het vloeibare pmma niet vervormt wordt door de luchtstroom.

Ik heb mijn machine op de compressor aangesloten met een drukregelaar, dan is het goed te regelen.

Geen idee of het voor jou een oplossing is maar proberen kan geen kwaad
Hier hangt al jaren een compressor op de machine (zowel de oude als de nieuwe) dat is dus ook niet de oorzaak.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door serum »

Torque dents van de stappenmotor kunnen voor een onevenredige loop zorgen is mijn ervaring met 3d printen. Motorstroom wat omhoog of naar beneden misschien?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Gekartelde rand bij lasersnijden CO2 laser.

Bericht door kawarider »

Kan microsteppen hier nog iets in betekenen?
Plaats reactie