KW34 en KW36

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

KW34 en KW36

Bericht door zeeschuim »

Het gaat me toch wel een beetje aan mijn hart, de KW34 en de KW36 van een klant uit IJmuiden naar de sloop. De twee boomkorkotters waar ik een paar keer een weekje mee ben geweest, de 36 waarbij ik nog bij de feestelijke nieuwbouw overdracht in November met een stukje of 7bft ben geweest. Helemaal vol met genodigden voor een proefvaartje tussen de pieren en toen de grijns op het gezicht van de eigenaar toen die gevraagd werd ivm de drukte om even buiten de pieren te verblijven. De Nederlandse visserij volledig de nek omgedraaid door de EU (pulsvisserij verboden) Overal op zee windmolens, hele dure diesel zonder compensatie.
Heel jammer van zulke mooie schepen.
Afbeelding
De eens zo trotse Katwijkse vissersvloot wordt nog verder uitgedund: de KW-36 stopt ermee. Dat maakte machinist Dick van der Plas dinsdag op Facebook wereldkundig.
,,Wij kregen gisteren te horen dat het bij ons hier op de KW-36 stopt’’, schrijft hij. ,,Bijzonder dat dit allemaal kan. Sta je opeens zomaar op straat en je lust en je leven wordt afgepakt. (...) Met heel veel plezier heb ik mogen werken op deze kotter en in mijn machinekamertje.’’


Van der Plas wijt het abrupte einde aan de toenemende beperkingen voor de visserij, ingegeven door de Europese regelgeving. ,,Bedankt regering en met name minister Rob Jetten en eurocommissaris Frans Timmermans die dit mogelijk hebben gemaakt’’, schrijft hij cynisch.

Eigenaar Roos van Duijn van de KW-36 was dinsdag nog niet bereikbaar voor een toelichting.
Afbeelding
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door Swets »

Ik heb jaren lang in de visserij gewerkt...
veel bij Maaskant en Padmos in Stellendam en in Bruinisse

Ik heb bij heel veel schepen het "twee draads" geprogrammeerd...

Heel veel op vrijdag in Vlissingen, IJmuiden, Stellendam en Scheveningen gewerkt....

ook heel veel sliptongetjes en schol op en mee gekregen :-)

maar zeker zonde ... maar ja... 60M3 diesel in een weekje... dat is aardig geld....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door andrefc101 »

Swets schreef: 17 mei 2023 10:53 maar ja... 60M3 diesel in een weekje... dat is aardig geld....
Dat ligt natuurlijk wat er dan aan de andere kant van de streep staat….
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: KW34 en KW36

Bericht door serum »

Begreep dat grote vrachtschepen 1L per 1T over 100km verbruiken. Dat red je met je Lupo 3L niet.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door zeeschuim »

deze gebruikten 40ton diesel per week, de 34 had 4000pk en de besomming per week lag rond de 100000 gulden in de jaren negentig. Om ook elke 6 of 7 jaar een nieuwe te bestellen van 6 miljoen. Ik ben eens mee geweest met een oude gesaneerde kotter van IJmuiden naar Alexandrie in Egypte. Het motortje werd in IJmuiden gestart en 14 dagen later in Egypte weer uitgezet ook 40 ton verstookt.
Mooi spul is het.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door Swets »

andrefc101 schreef: 17 mei 2023 16:08
Swets schreef: 17 mei 2023 10:53 maar ja... 60M3 diesel in een weekje... dat is aardig geld....
Dat ligt natuurlijk wat er dan aan de andere kant van de streep staat….
ja okay.... maar de diesel is nu erg duur natuurlijk....
zeeschuim schreef: 17 mei 2023 16:46 deze gebruikten 40ton diesel per week, de 34 had 4000pk en de besomming per week lag rond de 100000 gulden in de jaren negentig. Om ook elke 6 of 7 jaar een nieuwe te bestellen van 6 miljoen. Ik ben eens mee geweest met een oude gesaneerde kotter van IJmuiden naar Alexandrie in Egypte. Het motortje werd in IJmuiden gestart en 14 dagen later in Egypte weer uitgezet ook 40 ton verstookt.
Mooi spul is het.
mogen nu nog maar 2000 of 2200 pk hebben toch?
(ik heb er wel bij een aantal een stiekum schakelaartje in gebouwd, om PK's in en uit te schakelen....


vond het echt zonde en belachelijk dat dat pulse vissen niet meer mocht... Wij hebben aardig wat schepen nog omgebouwd naar pulse vissen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door Swets »

Ik denk ook dat heel veel mensen geen idee hebben hoe groot die motor in een kotter is....

ik heb ook wel veel gewerkt op ander schepen.... maar dan heb je echt zoiets van wat een lullig motortje (als je uit de visserij komt)...
ik denk ook dat de schroef zo 2,5 a 3 meter is...? echt groot... maar ja denk ook dat je aardig moet trekken om die boom over de bodem te slepen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door zeeschuim »

Ja nog 2000 pk. Op de brug staat een ding die de motor en de vislier uitschakeld op het moment dat het tuig boven de 16 ton trekkracht registreerd. Dat is om te voorkomen dat hij zich onderwater trekt, wat met kleine kottertjes nog wel een gebeurd.
De zwerfkeien die men opvist zijn gauw 600 of 700 kilo en dat is geen probleem maar ze vissen ook graag langs wrakken en als het net dan vastgrijpt is het fijn dat de motor in z'n vrij komt en de vislier ook. De stenen worden op het dek bewaard tot ze naar huis gaan om te voorkomen dat ze weer in het net komen als ze direct overboord gaan.
Op het ogenblik ben ik een 5 asser aan het installeren op Urk voor een bedrijf die van de prehistorische botten vangst hun core businez hebben gemaakt.
https://pleistocenemammals.com/bijzonde ... n-uit-urk/
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: KW34 en KW36

Bericht door Swets »

zeeschuim schreef: 22 mei 2023 18:32 Ja nog 2000 pk. Op de brug staat een ding die de motor en de vislier uitschakeld op het moment dat het tuig boven de 16 ton trekkracht registreerd. Dat is om te voorkomen dat hij zich onderwater trekt, wat met kleine kottertjes nog wel een gebeurd.
De zwerfkeien die men opvist zijn gauw 600 of 700 kilo en dat is geen probleem maar ze vissen ook graag langs wrakken en als het net dan vastgrijpt is het fijn dat de motor in z'n vrij komt en de vislier ook. De stenen worden op het dek bewaard tot ze naar huis gaan om te voorkomen dat ze weer in het net komen als ze direct overboord gaan.
Op het ogenblik ben ik een 5 asser aan het installeren op Urk voor een bedrijf die van de prehistorische botten vangst hun core businez hebben gemaakt.
https://pleistocenemammals.com/bijzonde ... n-uit-urk/

marilec systeem was dat toch?.... rek strookjes in een paar assen, en op die manier kon je ook zien of de netten vol zijn...
ik weet nog voor dat systeem, bleven ze gewoon een poos varen, en dan haalde ze de netten op om te kijken wat er in zat...
met dat marilec system kon je zien hoe vol ze zaten.... of er iets zwaars ik kwam... of dat ze vast zaten, en dan werd de schroefas vrij gegooid...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: KW34 en KW36

Bericht door frans32 »

Als je de RTA96 van her bedrijf beginnende met een W hebt mogen aanschouwen dan wel aangewerkt hebt dan zijn alle moortje klein!
Ik heb het geld gehad dat het mocht!
Maar ik werk nu met 3 x 1350pk en een 3 tal ipsen er achter.
En dat is ook een wereld op zich bij een 35mtr bootje!

Jammer dat de KW34 en KW36 uit de vaart gaan......

Mvg,
Frans32
Plaats reactie