Ronde hoek machine ?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

Zo hoog ligt mijn lat toch niet als ik zeg dat ik dat geen strakke afgeronde hoek vind?
Nee, zeker niet! Maar voor een geponst hoekje valt het mijn mee.
Denk overigens dat mijn klant het niet accepteerd. Ik denk dat het toch een extra vacuumpomp gaat worden zodat ik de plaatjes vast kan houden zonder de VacuCard++
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door serum »

Wat is er mis met die vacucard? is het verwijderen zo lastig?

Je hebt nu toch een -850mbar vacuumpomp van 20 a 30m3/uur? Die laatste -140 gaat je niet helpen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 14 mei 2023 22:07 Wat is er mis met die vacucard? is het verwijderen zo lastig?

Je hebt nu toch een -850mbar vacuumpomp van 20 a 30m3/uur? Die laatste -140 gaat je niet helpen.
Ja, het verwijderen is het het meeste werk. Eerst zet ik het in de oven en dan komt de kaart er redelijk makkelijk van af. Daarna moet ik nog de lijmresten verwijderen. Ik doe dat nu met IPA maar misschien moet ik daar ook eens iets anders voor proberen.

Eigenlijk gaat het best goed allemaal maar je blijft toch altijd weer zoeken naar mogelijkheden om het toch sneller of makkelijker te doen. Aard van het beestje denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben het helemaal mee eens dat rondom gefreesde plaatjes veel mooier zijn. Ik heb alleen zelden klanten die al dat veel te mooi maken van onderdelen ook zien, maar ja, je wilt het voor jezelf ook mooi hebben. :mrgreen:
Maar als die plaatjes op hele mooie buizenversterkers of ander hoogwaardig uitstralende apparatuur komen , zou ik ze gewoon lekker blijven frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ponsen geeft inderdaad wat vervorming.. en de enige manier om dat onder een pers te voorkomen is "Fijnstansen", hetgeen betekent dat je een Nippel nodig hebt met een minimale speling in het snijgat.. <1% plaatdikte.. ga er maar aan staan.. daar heb je een heel stevige geleiding voor nodig, en een heel stabiele pers..

da's niet te doen.. Beter Frezen... Bottomline is en blijft.. "Kwaliteit kost geld" en het geld wat je eraan besteed wil je graag terugzien in de verkoopprijs..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door P1-Engineering »

Een plaatje van 80x50 moet je toch makkelijk vast kunnen houden met de standaard vacucard, zonder lijmlaag?.
Of ander Vilmill geprobeerd?. Zit ook een kleeflaag aan maar minder als bij de Datron Vacucard.https://www.sorotec.de/shop/vilmill-500mm-breit.html

Verder is de freesstrategie uiteraard van belang. Nulpunt van de Z leg ik altijd op de vacuumtafel. Tel de dikte van vacucard daarbij op. Hiermee kan ik constant net door de plaat heen frezen waarbij de onderliggende lijmlaag nog wel intact blijft. Heb dan wel de hele vacuumtafel nog een keer gevlakt toen ik die voor het eerst op de machine monteerde.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 15 mei 2023 09:51 Ponsen geeft inderdaad wat vervorming.. en de enige manier om dat onder een pers te voorkomen is "Fijnstansen", hetgeen betekent dat je een Nippel nodig hebt met een minimale speling in het snijgat.. <1% plaatdikte.. ga er maar aan staan.. daar heb je een heel stevige geleiding voor nodig, en een heel stabiele pers..

da's niet te doen.. Beter Frezen... Bottomline is en blijft.. "Kwaliteit kost geld" en het geld wat je eraan besteed wil je graag terugzien in de verkoopprijs..
Mocht je een dergelijk stempel nodig hebben dan hoor ik het wel, maar dan zeker "Kwaliteit kost geld" :mrgreen:
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door pgroot »

P1-Engineering schreef: 15 mei 2023 22:46 "Kwaliteit kost geld"
Beter duur dan niet te koop.

Ballegooijen schreef: 14 mei 2023 23:01 Ik doe dat nu met IPA maar misschien moet ik daar ook eens iets anders voor proberen.
voor de lijmlaag gebruiken wij in de stanserij
https://mirari.nu/producten/seal-and-bondremover
Plaats reactie