Ronde hoek machine ?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

Ik maak nogal veel (type)plaatjes van 2 mm geanodiseerd aluminium. Die werden vroeger geknipt maar de klanten vinden dit niet mooi omdat je een ietwat ronde afbuiging krijgt door het knippen.
Ik ben ze toen gaan frezen en dat gaat op zich prima. Mooie zijkanten, scherpe randen en tevreden klanten.
Echter het freeswerk kost behoorlijk wat tijd. Daarom dacht ik om ze te gaan zagen. Dit heb ik nog niet geprobeerd maar ik denk dat hiermee goede resultaten zijn te behalen.

MAAR: de meeste plaatjes hebben een radius op de buitenhoeken van 2 of 3 mm. Ik zit me suf te denken (dat heb ik nogal snel hoor :lol: ) hoe ik dat snel, eenvoudig en met juiste kwaliteit zou kunnen doen.

Wie heeft er tips ??
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door K.J. »

Als het een standaard maat plaatje is, strak aan de maat zagen. En radius er aanfrezen?
Wat is veel tijd, contourfrezen van een type plaatje is <1min.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

K.J. schreef: 13 mei 2023 18:24 Als het een standaard maat plaatje is, strak aan de maat zagen. En radius er aanfrezen?
Wat is veel tijd, contourfrezen van een type plaatje is <1min.
Dat ga je niet redden in 1 min. Contour frezen met 4 mm 1 snijder op 1,5 mm diepte en 0,3 mm overmaat. Nafrezen met 3 mm 3 snijder op volle diepte. Platen vooraf beplakken met Datron VacuCard. Na het frezen in de oven om de vacuCard te verwijderen. Dan ben je toch wel iets verder dan 1 minuut :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Sven »

Ik heb in mijn kartonverleden rondgehoekt met:

- Kniehefboompers, met speciaal zelfgemaakt snijstempeltje, 2 bewegingen per hoek
- Dat ging me te traag, toen hoekhapper gemaakt die aan de muur geschroefd zat, in 1 beweging de hoek er af
- Ging me nog steeds te traag, de hele stapel karton tot 250 stuks op hun kant neerzetten en met de bovenfrees er langs.

De eerste twee lijken me ook voor voor alu wel te werken.
Met de bovenfrees is denk ik geen pretje.

Voor kartonnage bestaan/bestonden ook rondhoekers die stapels aan konden.

Dit zijn denk ik wel wat grotere hoeken dan waar jij naar streeft, was een straal van 5 mm.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Jacala »

Kun je de plaatjes niet laten lasersnijden?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoe groot zijn die plaatjes?, en hoeveel heb je er nodig?.. snijstempeltje maken?.. gewoon een "overmaatsche perforator", als je stroken netjes aan de maat kan maken of laten maken. dan volstaat een eenvoudig stempeltje.. per breedte.. de lengte.. die stel je in met een aanslagje.. Immers.. je schuift de strook erin, Knipt de ene kant.. schuift em dan door en knipt de andere kant.. ja.. er valt een klein stukje materiaal weg.. ter groote van de dikte van je Ponsnippel.. maar als dat nou alles is?.. als je't slim construeert.. dan kun je tevens meteen de bevestigingsgaten erin ponsen..

Je hebt in het midden van je Stempel dan een "H op zijn kant, met afgeronde binnenkanten, en aan weerszijden een Ponsnippeltje om de schroefgaatjes erin te meppen

Benodigd voor deze klus : 2 stevige staalplaten, een degelijk stukje snijplaat (gereedschapstaal), met de gaten erin waar de ponsnippels in vallen,
een afstroopplaat , een Nippelhouderplaat, 3 nippels (die afstroopplaat mag gewoon zacht staal zijn).. paar veren.. handje pasbouten, 2 stukken "balk" zodat de afvalstukjes weg kunnen vallen op een gootje.. wel af en toe even legen.. en een pers natuurlijk.. perskracht is afhankelijk van de Veerdruk op je afstroopplaat+ de afschuifkracht benodigd om het Alu te doorklieven..

en wat geleidezuilspul... uiteraard.. van de geleiding van een Pers moet je nooit uitgaan
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door staandeklok »

Indien het veelal dezelfde maat plaatjes zijn, zou het maken van een snijstempel lonend moeten zijn.
Stempel maken kost natuurlijk tijd, maar dat haal je er snel uit als het maken van een plaatje een paar seconden kost.
Indien er een grote verscheidenheid in grootte is, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar toch. Het lijkt me ook een saaie gelegenheid steeds dezelfde plaatjes te frezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

staandeklok schreef: 13 mei 2023 19:42 Indien het veelal dezelfde maat plaatjes zijn, zou het maken van een snijstempel lonend moeten zijn.
Stempel maken kost natuurlijk tijd, maar dat haal je er snel uit als het maken van een plaatje een paar seconden kost.
Indien er een grote verscheidenheid in grootte is, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal, maar toch. Het lijkt me ook een saaie gelegenheid steeds dezelfde plaatjes te frezen.
als het echt om heel boelveel plaatjes gaat.. dan zou een snij-volg stempel nog een optie zijn.. maar dan met verstelbare nippels..eigenlijk gewoon 2 stempeltjes in één behuizing.. dan kun je de lengte en de breedte instellen door wat nippels te verschuiven.. met een Volgnippel kun je makkelijk het deel tussen de bochten snijden.. maar goed.. da's mijn vak.. 'k krijg weer visioenen van stempels met 6-8 snijfases in één behuizing.. contouren snijden, vormen, projectielaspunten erin drukken, en vrijsnijden.. en dan ook het afval nog in strookjes snijden..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

Kun je de plaatjes niet laten lasersnijden?
Geanodiseerd aluminium? Wordt te warm denk ik, maar geen ervaring mee.
Hoe groot zijn die plaatjes?, en hoeveel heb je er nodig?.. snijstempeltje maken?..
Zijn wat verschillende maten maar zeg 80x50 mm Meestal 600 per keer.
Snijstempel heeft, denk ik, hetzelfde probleem als knippen n.l. een lichte ronding aan de bovenkant.
Indien het veelal dezelfde maat plaatjes zijn
Het zijn meestal een stuk of 4 verschillende maten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

dan zou ik zeggen.. laten plasma/laser/waterstraalsnijden.. als het om 600 stuks per keer gaat.. dat zijn wat kleine aantallen..dan staat je stempeltje 20 minuutjes onder de pers..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En als je ze zaagt, 2mm te groot, dan op een vacuüm plaatje, contour frezen, klaar.
Speciaal passend vacuüm malletje met een snoer. Of zijn ze dan net te klein om vast genoeg te liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door stekkestim »

Ik wil volgende week wel eens kijken of het lukt om te lasersnijden. Nadeel wat je wel hebt is een klein tabje om ze op het tafel te houden, anders vallen ze zo de scrap bak in
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2023 20:51 En als je ze zaagt, 2mm te groot, dan op een vacuüm plaatje, contour frezen, klaar.
Speciaal passend vacuüm malletje met een snoer. Of zijn ze dan net te klein om vast genoeg te liggen.
Geen idee of dit sneller gaat Hugo. Maar het is te proberen.
Ik wil volgende week wel eens kijken of het lukt om te lasersnijden. Nadeel wat je wel hebt is een klein tabje om ze op het tafel te houden, anders vallen ze zo de scrap bak in
Of het lasersnijden gaat ben ik wel benieuwd naar. Tabjes is dan weer minder, moet weer apart nabewerkt worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ronde hoek machine ?

Bericht door Ballegooijen »

En als je ze zaagt
Dit was juist het idee, maar dan precies op maat. Alleen die radius er nog aan :shock: Misschien een malletje maken en dan langs de kopieerfrees halen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie