Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door Sven »

Al heel lang, ik meen sinds 94 oid, heb ik een fles propaan+ brander in de werkplaats om af en toe iets heet te stoken.

Nu die fles langzaamaan richting zijn einde gaat overweeg ik mijn de alternatieven.

Zo heel vaak heb ik de grote brander niet nodig dus het hoeft geen groot ding te zijn.
Een hobbybrander met prikblik zou kunnen, ik meen zelfs dat ik er thuis nog een heb.
Fohn heb ik ook maar met een vlammetje kan je soms dingen die je met hete lucht niet kan.

Wat gebruiken jullie?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik een brander van Sievert. Die wordt gevuld met propaan en brand warmer dan zo'n busje met een butaan/propaan mengsel. Het ding heeft ook wat meer vermogen. Zo'n vulling is 420 gram en dat gaat wat langer mee dan een busje van 190 gram.
Ik heb ook nog 2 van die busjes branders, maar die gebruik ik niet meer. Ik gebruik de brander hoofdzakelijk voor het harden van stukjes staal.

Letop, je moet op zo'n fles een reduceerventiel hebben. Anders komt er vloeibare propaan uit mocht je zo'n flesje omstoten. Dat probleem heb je ook met zo'n busjes brander.
Die van mij komt van Hornbach maar HBM verkoopt ze ook.
https://www.hornbach.nl/p/sievert-solde ... _0QAvD_BwE
Met reduceer dat belachelijk duur is (zal ook wel een standaard barque reduceer voor zijn):
https://www.hornbach.nl/p/sievert-solde ... 0/6476379/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door DaBit »

Ik heb ook een fles propaan+reduceer op iets van 3 bar+brander met platte kop. Zo af en toe knap handig.
Daarnaast heb ik ook wel een klein gamma-brandertje met zo'n blikje. Voor subtieler leidingsoldeerwerk handig, maar soms wil je gewoon veel warmte.

Gewoon lekker houden die propaanbrander. Nieuwe vulling kost ook de wereld niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door André-R »

Ik gebruik een karwei fles en een sievert brander. de karweifles kan ik zelf weer vullen als die leeg is.. Ik heb de mazzle dat er dicht in de buurt een vulstation zit, daar kan ik mijn 5 kg butagas laten vullen. Ik gebruik de karweifles ook om het onkruid weg te branden met zo'n grote brander...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door Kjelt »

Een propaanfles heeft een houdbaarheid van dacht 10 jaar.
Daarna moet ie vervangen worden en zal een hervulstation hem ook niet meer bijvullen.
En een vulling kost 15 euro ofzo daar hoef je het niet voor te laten.

Maar ik snap niet dat je niet iedere twee jaar een nieuwe vulling nodig hebt, dan gebruik je hem niet vaak genoeg ;-)
Je kunt er bv mee:

- met de grote brander je onkruid op je oprit en plat mee wegbranden
- de BBQ binnen 3 minuten op temperatuur hebben (vooral in comibinatie met wat perslucht)
- hardsolderen

en zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.

Maar goed als je hem alleen wilt gebruiken voor zo nu en dan iets warm te stoken, koop dan bij de Sligro of Hanos de grote creme brulee brander icm een paar butaanbusjes. Dat werkt ook als een tierelier.
En als je die koopt kun je ook je (dikke) steak iets bruiner krijgen :mrgreen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/gasbrander- ... 096099192/
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door Sven »

Mijn werkplaats woont ergens anders dan ik, dus die fles ook.
Onkruid branden hoeft niet, de ruimte voor de deur huur ik niet, daar loop en rij ik soms even op, thats it.
Barbeknoeien doe ik ook al niet.

Toen laatst de opstalverzekering op bezoek kwam gaf dat wat gedoe en toen bleek dat de fles ergens had gelogeerd, juist op die dag. Heel vreemd.

Maar idd, voor het geld maakt het geen verschil, en zo'n fles heeft in mijn werkplaats niets te lijden.

Maar ff de opties op een rijtje, past goed op het moment bijna-leeg.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door pgroot »

ik heb in de werkplaats een klein mapp setje hangen om iets heet te stoken.

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 11 apr 2023 12:04 Toen laatst de opstalverzekering op bezoek kwam gaf dat wat gedoe en toen bleek dat de fles ergens had gelogeerd, juist op die dag. Heel vreemd.
Check even de datum op de fles en ook de slang , ook die heeft een houdbaarheids datum.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door XL500SZ »

ik gebruik prikblik voor goedkoop.

en een rothenberger mapp setje voor als het wat sneller en of heter moet.
Brandersetje zou mooi zijn maar is eigenlijk gewoon te duur voor de paar keer per jaar dat dat handig is.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door FreesKever »

Prik blikken zijn hopeloos. Veel te veel kans op lekkage en andere ellende. Bestaan die eigenlijk nog wel?

Ik heb ooit eens een brandertje gekocht bij de Hubo (Er staat Skandia op de fles) en die past op blikken met een schroefaansluiting.
Later heb ik er nog een tweede bij gekocht (Een Rothenberger) en die past op dezelfde blikken met schroefaansluiting.

Ik heb nog nooit een lekkend blik gehad, Gewoon de (messing) branderkop van het blik afschroeven en bijde in de kast leggen. Ik vermoed dat ik ong. 10 jaar doe met zo een blik, en ze zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop. Er zit een vrij fijne schroefdraad op deze blikken. Buitendiameter is 10.46mm het zal wel zo'n bananenmaat zijn, maar voor zover ik weet gestandardiseerd en gebruiken ze allemaal dezelfde maat. Ook die "onkruidbranders" werken op dezelfde blikken met schroefaansluiting. Bij deze blikken zit het ventiel ook in het blik zelf. Dus als het ventiel ooit lek gaat en de fles (langzaam) leeg loopt, heb je met een nieuwe fles ook een nieuw ventiel (Ik heb ook altijd een volle reservefles staan)

Op de ( 400ml) Skandia fles staat niet wat voor gas er in zit. op de (600ml) Rothenberger staat: "30% Propaan 70% butaan". Het gas in de grotere flessen is in verhouding iets goedkoper, maar met de kleine flessen kun je gemakkelijker in hoeken komen.

Ik heb ook een stuk klittenband op de gasfles gelijmd, en aan een oude (lege) aansteker. De vonken van de vuursteen zijn genoeg om het gas aan te steken, en met het klittenband raak ik hem nooit kwijt. Je kan ook iets meer geld uitgeven aan een brander. Dan zit er een Piezo vonkentrekker in met een drukknopje. Dit is eigenlijk wel een voordeel, omdat je daarmee de brander gemakkelijk met een hand aan / uit kunt doen, doe je dat ook en het bespaart dus gas. Als ik nu b.v. 20seconden lang iets moet positioneren of flux op moet smeren oid, dan zet ik mijn brander brandend op tafel.

De brander is heet genoeg om te hardsolderen (Griffon 23-S Zilversoldeer en Flux-6) De tweede brander heb ik er voor het hardsolderen bijgekocht om grote dingen sneller en gelijkmatiger heet te krijgen, maar ik heb ze nog niet allebij tegelijk gebruikt. Je kunt ook iets doen met een reflector uit een stuk VRS plaat een oventje bouwen van wat vuurvaste stenen of er een geweven glasvezel branddeken omheen wikkelen ter isolatie.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door TestCase »

FreesKever schreef: 14 apr 2023 14:39 Prik blikken zijn hopeloos. Veel te veel kans op lekkage en andere ellende. Bestaan die eigenlijk nog wel?
Ik gebruik ze toch al goed 40 jaar met volle tevredenheid. Zowel in huis en tuin brandertjes als in mijn campeerstoofje. Bij mijn weten worden ze nog gewoon verkocht.
Opschroeven dient verticaal te gebeuren zodat er geen vloeibaar butaan lekt en de pakking bevriest, daarna lekvrij krijgen is een uitdaging, meestal ben je het meeste gas in het prikblik al kwijt voor die pakking terug kan doen wat ze hoort te doen.

Die schroefaansluiting is volgens mij deze.
Die heb ik ook via een licht setje voor op prikblik, kwestie van stoofje en blik te kunnen scheiden en die Lindal-valve het prikblik te laten sluiten ipv afhankelijk te zijn van het afsluitertje op je stoofje dat je open kan stoten etc. Of die setjes nog te krijgen zijn weet ik niet, die van mij heb ik ook al zeker 20 jaar, tegenwoordig is alles gevaarlijk. Het zal gewoon even gevaarlijk of even niet-gevaarlijk zijn als het altijd geweest is, het gezond verstand daarentegen is een pak minder dan het ooit was.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Ander vlammetje voor in de werkplaats?

Bericht door boeld »

Voor het kleine werk een paar crème brulé branders van een goedkope winkelketen. Voor iets groter werk zo'n brander waar je een blik op kunt schroeven, van Skandia geloof ik. Voor klein hardsoleer werk een brander van CFH opschroefbare butaan- en zuurstoffles. En nog twee branders die je via een slang op een standaard propaanfles aan kunt sluiten, voor als ik wat langduriger een vlam nodig heb. Waaronder zo'n grote onkruid/dakleerbrander voor het grotere werk.

En ik ben het met de anderen in deze draad eens dat die prikblikken maar onhandig zijn, gaan vaak lekken. Ik vind het altijd wel een veilig idee, dar je zo'n schroeffles na gebruik weer kunt los schroeven. Dat verkleint de kans op lekkages aanzienlijk.
Plaats reactie