Mikron WF40C met Heidenhain TNC145

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieterbaten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2022 20:14

Mikron WF40C met Heidenhain TNC145

Bericht door pieterbaten »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een Mikron WF40C op de kop getikt. Uiteraard zijn er een paar probleempjes mee. De bosch servosturing is bv verdwenen. Er zou een TR25-3A-230V in gezeten hebben (volgens de schema's). Nu staat er online een TR15-XA-140-230V te koop. Deze komt uit een WF51C en de servomotoren zijn volgens mij dezelfde. Het aansluitschema is ook hetzelfde. Weet iemand of deze effectief zou werken?
Dan nog een vraagje voor de Heidenhain. Het beeldscherm lijkt niet te werken maar dat laat ik even nakijken. Ik denk wel dat de parameters van de machine weg zijn. De vraag is dus of iemand die parameters heeft en die ook wil delen?

Alvast bedankt,

Pieter
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Mikron WF40C met Heidenhain TNC145

Bericht door rien1959 »

Ik ben zelf Mikron monteur geweest (Esmeijer) en heb redelijk wat WF freesmachines onderhanden gehad. Of je die servoversterkers uit kunt wisselen weet ik niet. Misschien even contact zoeken met Bosch Nederland ? Ombouwen naar AC-servo's is handiger, lijkt mij. Het beeldscherm zal wel zijn overleden. Heb je aan de helderheid gedraaid ? Die beeldbuizen zijn volgens mij niet meer leverbaar, maar er zijn in ieder geval vervangers te krijgen. Heb je al contact gehad met de service afdeling van Heidenhain in Ede ? Overigens is een TNC145 wel erg oud en wordt er geen service meer aan verleend vanwege onderdelen die niet meer leverbaar zijn.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Mikron WF40C met Heidenhain TNC145

Bericht door FreesKever »

pieterbaten schreef: 12 apr 2023 14:08 Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een Mikron WF40C op de kop getikt.

Da's beter dan dat die 3500kg aan gegoten zwaartekracht jou op je kop (of tenen) tikt...
Staat van geleidingen enzo weet ik natuurlijk niet. Maar bij een machine van deze leeftijd zou ik eerder gaan denken aan een volledige renovatie en vervanging van alle electronica.

Gietijzer wordt alleen maar beter met de tijd, tenzij geleidingen versleten zijn o.i.d. maar electronica van 40 jaar oud heeft z'n beste tijd wel gehad. Ook digitale electronica van die tijd had zo zijn beperkingen. Weinig opslagcapaciteit en trage processoren die niet veel kunnen rekenen.

Staat van de motoren weet ik ook niet. Maar blijkbaar is het vrij gebruikelijk om die ook te vervangen voor sets van motor + Encoder + Motorsturing die bij elkaar passen. Fabrikanten hebben erg weinig baat bij onderlinge compatibiliteit. Het interesseert ze helemaal niets, of ze dwarsbomen het express...
Plaats reactie