0.8 mm hpl bewerken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tesselaar
Donateur
Berichten: 122
Lid geworden op: 26 sep 2008 11:54

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door Tesselaar »

@ serum,

Een mobiele Holzher
En van collega 1 tje van SCM ( me 35 geloof ik)., de plaat of plank is hierna ook echt afgewerkt.
Zowel met kantenband vd rol als eigen gezaagd fineer / hpl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door serum »

Ah! Mooi werk. Ik heb ook een SCM, olimpic k100. Die ME35 heb ik ook naar gekeken. Fijne compacte machines. Was wel even zoeken naar de meest fijne lijm voor die machine.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door assink »

Waarom niet wrappen in plaats van beplakken met hpl/formica?
Het is minder sterk natuurlijk, maar heb er al best goede resultaten mee gezien. Wordt best veel gedaan.
Voorwaarde is natuurlijk wel strakke vlakke keukendeurtjes :lol:
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door Andre_designer »

serum schreef: 04 apr 2023 08:36 Je verlijmt het, wanneer je geen pers hebt, op een drager met neopreen lijm (contactlijm) Dat doe je overmaats. (als je plankje 100x100cm is, dan plak is dat hpl 102x102 oid) Daarna loop je bij de oversteek bij langs met een freesje met een aanlooplager zodat ie gelijk ligt met de drager. Een kleine beschadiging op de randjes is dus niet erg. als het ouder en kouder is scheurt/breekt het makkelijk. Als je dan een beschadigd randje hebt is dat vaak een argument voor dat spul om lekker door te scheuren.

horizontaal neerleggen op een dikke onderplaat is het mooiste. Als je het jaren op een rol laat zitten dan heb je er later weer moeite mee om het fatsoenlijk te verwerken.
wel een papier plakbandje gebruiken als je een kantefreesje gebruik ivm evt inlopen van het lager in de zijkant/ af te werken zijde ;-)
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door serum »

Andre_designer schreef: 05 apr 2023 19:33
wel een papier plakbandje gebruiken als je een kantefreesje gebruik ivm evt inlopen van het lager in de zijkant/ af te werken zijde ;-)

Onnodig. Dan druk je of veel te hard of je hebt je lager niet schoon waardoor ie kan gaan meedraaien. Pas dan beschadigd het. Cmt heeft trouwens een freesje met een driehoekig hard kunststof geleidertje om een lagertje. Vogels mij bedacht voor himacs enzo. Wat ook kan is dat de rondloop van je spindel niet goed is, dan gaat het ook slaan en minder fijn leert ervaring.

Ik maakte die lagertjes regelmatig schoon met thinner of wasbenzine.

Gebruik nu al tijden een vol hardmetalen neerwaartse spiraal met dubbel lagertje. (6,35mm) Die lagertjes blijven goed. Niet al te hoog toerental gebruiken.

Je meelooplager hoeft trouwens niet mee te draaien. (Ofk700) niet dat ik die vaak gebruik, heb je altijd nawerk van.

Plakband is echt niet nodig. Misschien bij hoogglans, maar ik gebruik het ook op hoogglans niet. Gelukkig niet veel hoogglans meer.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door spinningwheels »

assink schreef: 05 apr 2023 10:31 Waarom niet wrappen in plaats van beplakken met hpl/formica?
Het is minder sterk natuurlijk, maar heb er al best goede resultaten mee gezien. Wordt best veel gedaan.
Voorwaarde is natuurlijk wel strakke vlakke keukendeurtjes :lol:
Weet je wel wat een goede wrap folie kost??
Stikker folie is een stuk voordeliger, maar daar zitten geen luchtkanaaltjes in, dus veel lastig plakken.
De frontjes ga ik spuiten, Met een liter 2K lak doe je heel wat meters .
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door keesfrees »

Ik ben er nog niet achter wat je precies gaat doen, maar toch even deze gedachte.
spinningwheels schreef: 03 apr 2023 23:24 . . .
Ik kan voor niet te veel geld aan 0.8 mm hpl plaat komen, . . .
Dat wil je zelf gaan plakken ? Hoe, waarop ?
Je kan ook een geplakte plaat kopen, in veel kleuren.
Plakken is "niet mijn ding".
Bij toch plakken eerst eens een test doen.
Stukken laminaat kun je gratis ophalen bij de verwerkers er van omdat de maten vaak (altijd !/?) niet overeenkomen met de drager-plaat.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 0.8 mm hpl bewerken

Bericht door spinningwheels »

Wat wil ik beplakken .
Wat achterwanden, daarbij heb ik natuurlijk geen last van lelijke zicht randjes,
Wat zijkanten van kasten, en dan komen de randjes wel in zicht .
Wat ik schreef Wrappen is duur spul, ook nog best wel kwetsbaar, en niet alles is strak genoeg om te spuiten .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie