Loopkat / takel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Loopkat / takel

Bericht door diode »

Niet helemaal CNC gerelateerd, hoewel, de loopkat is bedoeld om platen op de CNC frees te leggen :lol:

Ik zou graag een loopkat boven mijn freesbank monteren. De loopkat bestaat uit een IPE 120/140 balk waar een loopkat met takel aan hangt Deze balk moet bevestigd worden aan de spanten van de loods. Nu heeft het dak ene hellingshoek van ~22 graden. Het IPE profiel komt als het ware in de lengte richting onder de spanten door. Ik kan deze er dus niet koud tegen aan monteren omdat deze dan ook onder ene hoek van 22 graden hangt...

Iemand een idee hoe ik het IPE profiel stevig aan de spanten kan monteren zodat deze netjes recht hangt. Bij voorkeur zou ik niet in de spanten boren, dus iets van een klembevestiging. Boren in het IPE profiel is geen punt.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Loopkat / takel

Bericht door bartL »

De IPE aan beide kanten voorzien van een flensplaat in de hoek van het dak en die dan met kikkerplaten vast zetten aan de dakspanten.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

Je bedoeld op de kopse kanten een flensplaat? Het IPE profiel is 24m lang en wil ik aan elk spant monteren (+/- 420cm h.o.h.). Ik zou wel een plaat kunnen maken waar ik de contour van het IPE profiel uitsnijd zodat deze er omheen schuift. En die platen dan aan het spant monteren met kikkerplaten. Maar eens even wat gaan tekenen om te kijken of dat past.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Loopkat / takel

Bericht door serum »

Ja, zoiets. ophangoog in het midden boven het profiel erin zodat hij zichzelf horizontaal hangt.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

Een ophang oog heb ik ook over gedacht maar lijkt mij niet ideaal. Het profiel wil ik graag star ophangen. Als deze kan bewegen dan wordt het hijsen er niet veiliger/voorspelbaarder op. En zelf houdt ik niet echt van verrassingen, zeker niet als een zwaar onderdeel ergens anders naar toe gaat dan dat mijn bedoeling is :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zal ik dan even het heilige boontje gaan uithangen.
De constructie van je pand is niet berekend om ook nog lasten aan een spant te gaan hangen, een kundige leverancier zal altijd een autonome constructie maken.

Een kennis van me was met zoiets bezig, pas bij de 3e leverancier kreeg die te horen: 'meneer wij gaan niet aan uw pand lopen prutsen' . Die wist blijkbaar waar die het over had.


Neem het als info mee, en doe wat je wilt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

Dag Hugo, in mijn geval is de constructie wel berekend op een extra belasting. De liggers zijn een slag zwaarder dan dat nodig was.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Loopkat / takel

Bericht door bartL »

diode schreef: 02 apr 2023 09:34 Je bedoeld op de kopse kanten een flensplaat? Het IPE profiel is 24m lang en wil ik aan elk spant monteren (+/- 420cm h.o.h.). Ik zou wel een plaat kunnen maken waar ik de contour van het IPE profiel uitsnijd zodat deze er omheen schuift. En die platen dan aan het spant monteren met kikkerplaten. Maar eens even wat gaan tekenen om te kijken of dat past.
Ooh dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat je hem tussen 1 spant als een soort A-constructie wilde maken. Jij wilt hem haaks op de spanten begrijp ik nu. Dan zou je het alsnog met kikkers kunnen doen door er een beugel op de lassen/schroeven met de juiste hoek van het dak.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

diode schreef: 02 apr 2023 12:36 Dag Hugo, in mijn geval is de constructie wel berekend op een extra belasting. De liggers zijn een slag zwaarder dan dat nodig was.
Vooruitziende blik. Altijd goed.(dan is dat ook uit de wereld ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Loopkat / takel

Bericht door keesfrees »

diode schreef: 02 apr 2023 08:36 Niet helemaal CNC gerelateerd, hoewel, de loopkat is bedoeld om platen op de CNC frees te leggen :lol:
Ideaal, heb ik ook, zeker cnc gerelateerd nmi.
diode schreef: 02 apr 2023 08:36 Deze balk moet bevestigd worden aan de spanten van de loods.
Kun je om de spanten heen ? Met een kabel oid ? Maar dan verlies je hoogte en moet je iets verzinnen tegen slingeren en kantelen.
Maw, lastig te zeggen zonder beeld er bij.
Je kan het zoeken in een opendoos profiel ophang systeem, met draadeinden en allerlei hulpstukken, zoals gebruikt in de kanalenbouw en voor kabelgoten eva.
Of iets (laten) maken, lassen.

Over het (eigen) gewicht zou ik me voor zoiets niet al te druk maken, zeker als er geen sneeuw op het dak ligt, maar ik ken de constructie niet, en is voldoende gaf je aan.

Ga je een (1) rail maken ? In een richting dus ?
Ik heb 2 rails met een rail er tussen, dan kun je "overal" komen.
Met rail opendoos met rollen er in.
Bij alles wat je maakt, let op de hoogte, verlies door de constructie.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 apr 2023 13:03 Vooruitziende blik. Altijd goed.(dan is dat ook uit de wereld ;-) )
Op de bouw van de loods viel die meerprijs redelijk mee. Dus dan gelijk maar goed.
keesfrees schreef: 02 apr 2023 15:06 Kun je om de spanten heen ? Met een kabel oid ? Maar dan verlies je hoogte en moet je iets verzinnen tegen slingeren en kantelen.
Maw, lastig te zeggen zonder beeld er bij.

Je kan het zoeken in een opendoos profiel ophang systeem, met draadeinden en allerlei hulpstukken, zoals gebruikt in de kanalenbouw en voor kabelgoten eva.
Of iets (laten) maken, lassen.

Over het (eigen) gewicht zou ik me voor zoiets niet al te druk maken, zeker als er geen sneeuw op het dak ligt, maar ik ken de constructie niet, en is voldoende gaf je aan.

Ga je een (1) rail maken ? In een richting dus ?
Ik heb 2 rails met een rail er tussen, dan kun je "overal" komen.
Met rail opendoos met rollen er in.
Bij alles wat je maakt, let op de hoogte, verlies door de constructie.
Ja ik zou om de spanten heen kunnen maar met ene kabel wordt het dan nog niet star. Dat ik wat hoogte verlies is niet zo'n punt denk ik, hoewel de takel zelf ook nog een stuk hoogte verliest natuurlijk.

Een systeem met draadstangen en dergelijke is ook nog redelijk flexibel. Ik denk dat ik probeer om een soort klembeugel te maken die om de onderste lip van het spant klemt. Daar dan een plaat aan laten lassen waar het IPE profiel voor de takel dan weer in schuift.

Ik ga inderdaad een rail in 1 richting maken. Dat is voor mij afdoende. Met twee richtingen dan wordt het al meer een bovenloopkraan en dat is net even te veel van het goede...

Edit:
Afbeelding

Dit is hoe ik het nu denk te doen. Boven op die schuine plaat komt dan een schetsplaat die om het spant heen klemt. Ik heb nu een IPE160 als drager genomen. Die is eigenlijk zwaar zat maar bij een IPE 140 heb ik geen hoogte genoeg om de loopkat er nog in te krijgen.
De vingers die de IPE omhooghouden zijn 25mm hoog. Ik dacht een 10mm dikke staalplaat te nemen. Zou dat sterk genoeg zijn?
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Loopkat / takel

Bericht door keesfrees »

Wat voor platen, gewicht wil je er mee tillen ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Loopkat / takel

Bericht door diode »

Het maximum gewicht wat ik er mee wil tillen is ongeveer 800kg. Gaat vooral om kunststof platen van 2x4m.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Loopkat / takel

Bericht door keesfrees »

O !
Da's wel serieus ja.
Zijn die zo zwaar ?
Zoiets heb ik ook wel eens, maar ik til ze nooit meer gelukkig.

Ik til de platen altijd met een klem, op de rand, behalve de gladde kunststof, die doe ik met een band.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie