Staal stafmateriaal

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Staal stafmateriaal

Bericht door ruudpg »

Voor het maken van een vliegwieltje ben ik op zoek naar een paar stukjes rondstaf staal Ø120mm, schijven van een centimeter of 5.
De tekening schrijft staal voor, maar wellicht is gietijzer of messing ook een goed alternatief, maar messing zal wel in de papieren gaan lopen...

Weer er iemand een adres waar ik zoiets voor een schappelijke prijs kan bestellen?
Ik had een website, maar daar waren de kleine orderkosten en verzendkosten bij elkaar bijna 70 euro excl. btw dat gaat natuurlijk alle perken te buiten, gelukkig waren de kosten voor het zagen maar €2,14 dus dat viel dan wel weer mee.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 215
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door André-R »

ik heb wel rond staal 90...maar daar heb je ws niets aan..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door hfjbuis »

Hier haal ik mijn staal, meestal op de fiets. Ze hebben o.a. blank staal en gewalst. Het bedrijf is pas verkocht en er zit een nieuwe eigenaar in die nog niet de hele inventaris kent. Ze zagen ook kleine stukken en ik heb nog nooit zaagkosten betaald.
Bel maar of ze het hebben en als opsturen niet kan, kunnen we misschien iets regelen. Het type blank staal dat ze hebben, weten ze ook niet, is ooit als partij gekocht van een school.
http://www.ri-tech.nl/contact/

Een flens kan misschien ook en bij Kelders in Boxmeer zal ook wel het e.e.a. liggen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door HD13 »

Marktplaats, even zoeken op "halterschijf"
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door xander janssen »

HD13 schreef: 01 apr 2023 10:24 Marktplaats, even zoeken op "halterschijf"
Uit ervaring: vaak slechte kwaliteit i.e. met veel gietgallen en vaak allerlei rommel/harde stukken meegemengd.

Als afwerking/uiterlijk niet zo nauw komt e.g. een vliegwiel wat niet zichtbaar is en je het niet erg vindt om mogelijk een beitel af te schrijven is het nog wel te doen.

Voor mijn model motoren gebruik ik het niet meer omdat de afwerking zelden presentabel is. Tenzij met epoxy plamuur. Maar als ik dan de kosten en uren tel kom ik hoger uit dan voor een stuk stafmateriaal van goede kwaliteit.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door MeMoRy »

HD13 schreef: 01 apr 2023 10:24 Marktplaats, even zoeken op "halterschijf"
Dan ben je uren bezig met balanceren. Zoals hierboven: zijn niet massief.


Ik heb gezocht naar gietijzer in die maat voor een adapterplaat voor mijn nieuwe klauwplaat. Niet te vinden, of heel duur. Messing ook heel duur inderdaad. Staal is het goedkoopst, maar flinke bewerkingskosten.
Uiteindelijk gewoon marktplaats blijven afstruinen en een goed reststuk gevonden. Maar als je er een aantal wilt is dat waarschijnlijk geen optie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door xander janssen »

Deze heb ik recent gekocht. Zeer goede kwaliteit Duits gietijzer.

Geen enkele gietgal of harde/zachte insluiting. Liet zich heel goed bewerken. Super oppervlakte ruwheid en maatvoering mee te halen.

https://www.ts-modelldampfmaschinen.de/ ... 5-307.html

En anders eens bij rc-maschines kijken. Die zijn ook niet heel prijzig.


https://www.rcm-machines.com/de/materia ... s-rund?p=2

https://www.rcm-machines.com/de/materia ... stahl-rund
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door staandeklok »

Ik heb zojuist even in de voorraad gekeken. Er ligt nog een stuk 42VCMO van 150mm lang en een doorsnede van 130mm. Indien je daar wat mee kunt, mag je dit overnemen voor een schappelijke prijs (€ 35,-) Versturen zal niet erg goedkoop zijn vrees ik, gezien het gewicht.
Laat maar weten.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door XL500SZ »

ik heb hier nog een stuk messing rondstaf Ø120, 60mm dik
mag je voor 50,- wel overnemen.

Edit: mag ook wel voor 40,- had de prijs die ik ervoor betaald had niet goed in herinnering.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Staal stafmateriaal

Bericht door FreesKever »

Misschien Van Delft staal eens proberen:

https://www.vandelftstaal.nl/product/rs ... -wau-1-21/

Prijs weet ik niet, die staan van hun "gewone' staal niet op internet.
Ze lijken wel vriendelijk tegenover partikulieren en kleine orders.

Wat mij vooral opvalt bij van Delft is dat ze een linke voorraad "Tweede keus" staal hebben voor kleine prijsjes. Ik heb prijzen gezien vanaf EUR1.10 per kg.

In Meeste staal is S235 of S355 varianten, maar hier en daar zitten er ook andere staal kwaliteiten bij, zoals af en toe een stuk C45 of 42CrMoS4
Plaats reactie