Smerig lager
Moderator: Moderators
Smerig lager
Er ligt hier een smerig kogellager wat stroef ronddraait door de vuiligheid. Is een nachtje in de wasbenzine en schoonmaken met een kwastje verstandig? Of zie ik iets over het hoofd waardoor ik dat beter niet kan doen of op een andere manier moet doen? Het moet dadelijk weer 3000 rpm gaan draaien.
Gr.
Erik
Erik
Re: Smerig lager
Hey erik
Als het een gesloten zelfsmerend lager is kan je hem inderdaad beter vervangen.. Die krijg je nooit meer schoon en gevuld met vet...
Mocht het een open lager zijn zou je het kunnen proberen maar de kans dat de kogeltjes beschadigd of versleten zijn is best groot..
Als je voor een nieuwe gaat zou ik zoenzo gaan voor een gesloten zelfsmerend lager, dan heb je dat probleem niet meer.
Als het een gesloten zelfsmerend lager is kan je hem inderdaad beter vervangen.. Die krijg je nooit meer schoon en gevuld met vet...
Mocht het een open lager zijn zou je het kunnen proberen maar de kans dat de kogeltjes beschadigd of versleten zijn is best groot..
Als je voor een nieuwe gaat zou ik zoenzo gaan voor een gesloten zelfsmerend lager, dan heb je dat probleem niet meer.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Je kan lagers open maken (ook de afgeschermde, er zit een klein ringetje in de buitenste ring die de metalen afscherming op de plek houd) dit ringetje kan je met een paar naalden eruit wippen. de rubberen afschermingen zijn ook goed te verwijderen.
Schoonmaken kan met wasbenzine en daarna weer volstoppen met goed vet.
wel reel zijn, is een lager beschadigd door de rotzooi die er in zit is het handiger een nieuwe te kopen.
Schoonmaken kan met wasbenzine en daarna weer volstoppen met goed vet.
wel reel zijn, is een lager beschadigd door de rotzooi die er in zit is het handiger een nieuwe te kopen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
als je een nieuw lager haalt, kies dan als't mogelijk is voor een lager met een kunststof kooi, Metalen kooien willen nog wel een bezwijken, en dan liggen alle kogels aan één kant..
Nieuw lager kopen is natuurlijk altijd beter, maar volgens mij is dit een dure en ik heb de benodigde gereedschappen niet in huis.

2 rijen kogeltjes, voor de foto heb ik 'm in de uiterste stand gezet. Hij is afkomstig van de hoofdspil van een draaibankje. Ik ga 'm schoonmaken met wasbenzine, baat het niet dan schaad het i.i.g. niet. Dan lekker invetten. Als 'ie herrie gaat maken dan kan 'ie alsnog vervangen worden
2 rijen kogeltjes, voor de foto heb ik 'm in de uiterste stand gezet. Hij is afkomstig van de hoofdspil van een draaibankje. Ik ga 'm schoonmaken met wasbenzine, baat het niet dan schaad het i.i.g. niet. Dan lekker invetten. Als 'ie herrie gaat maken dan kan 'ie alsnog vervangen worden
Gr.
Erik
Erik
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ok.. da's dus een zelfinstellend 2-rijig kogellager.. als de kogels niet beschadigd zijn.. gewoon schoonmaken.. likkie vet erin.. en gaan met die... 
Niet met moeilijke termen komen, ik ben maar electricienArie Kabaalstra schreef:Ok.. da's dus een zelfinstellend 2-rijig kogellager..
Er lijkt verder niets mis mee. Optisch netjes, geen krasjes of rare kogels, geen voelbare speling. Het draait een beetje hakkerig rond, ik hoop dat schoonmaken en een lik vet voldoende is.
Gr.
Erik
Erik
normaal gesproken ongeveer 1/3 vullen met vet volgens de geleerden....
en neem goed vet, geen tandwiel vet o.i.d. wel lagervet!
hakkerig rond draaien...zoek dan vast maar het nummer op het lager op vast beginnend met 62 of 63
als jij weet welk lager type er in zit kan je hem makkelijk vervangen en op de hoek een nieuw lager halen....
en neem goed vet, geen tandwiel vet o.i.d. wel lagervet!
hakkerig rond draaien...zoek dan vast maar het nummer op het lager op vast beginnend met 62 of 63
als jij weet welk lager type er in zit kan je hem makkelijk vervangen en op de hoek een nieuw lager halen....
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
-
klaas van gemerden
Het zal nog een tijdje duren voordat ik 'm op toeren kan testen, ik laat het resultaat weten. Een lagerboer zit hier 10 minuten vandaan.
Gr.
Erik
Erik
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
"Lagertechniek voor Dummies"..Erik schreef:Niet met moeilijke termen komen, ik ben maar electricienArie Kabaalstra schreef:Ok.. da's dus een zelfinstellend 2-rijig kogellager..![]()
't zelfinstellende is omdat 't loopvlak voor de kogels ( de buitenring ) een "bolvormige schaal" is, waardoor dit lager zich kan gedragen als een "kogelgewricht".
Hierdoor kan dit lager buiging van de as opnemen zonder draagkracht te verliezen..
dit lager wordt veel gebruikt op zwaar belaste assen.. vandaar ook dat ie in jouw draaibank moet..