Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 25 mar 2023 08:02 Dat ziet er veelbelovend uit! Die automatische indentatie en kleuring van parameters lijkt handig. Het zou heel mooi zijn als je de parameters een naam/label kon geven en dat verder gebruiken, maar goed, daar heb je zelf natuurlijk ook al wel over nagedacht.

Het lijkt mij ook een goede combinatie met Shopfloor te kunnen vormen. Je kunt de Shopfloor macro's dan gemakkelijk opnemen in zelf gemaakte G-code.
Thanks.. Ik ben nog maar een beginneling met C#, maar ik vond op Internet een "Bibliotheek" , genaamd "FastColoredTextBox" dat speciaal geschreven is om Editors mee te maken.

Zoals ik al schreef, Ik heb veel geleerd van Forumleden, en Ik denk dat " Meester Buis" verantwoordelijk is voor de grootste stroom kennis mijn kant op.

met name de kleuring, waarbij je heel specifiek bepaalde reeksen karakters uit moet filteren, rekening houdend met wat er voor en achter staat, dat is iets om hoofdpijn met zijwieltjes van te krijgen als dat nog niet snapt. Dankzij Huub ben ik daar nu een heel stuk verder mee.

En.. dat is ook het eerste waar ik me op gefocussed heb, Wat ik nog van plan ben is het maken van een "Setup" Pagina, zodat je ook makkelijk de naam van je "cyclusprogramma" kan wijzigen, en bijvoorbeeld ook de Syntaxkleuren zelf aan kan passen, met dien verstande dat ik zelf al een onderverdeling heb gemaakt in bepaalde groepen, en dat je daarvan de kleur kan wijzigen..
Maar zoals je in het videootje hebt kunnen zien, is de kleurverdeling goed genoeg.. ik zou niet weten hoe dat in Notepad++ voor elkaar te krijgen.

Wat ik wel " Gejat" heb van Notepad++ is, dat als je E++ afsluit, en de volgende dag weer aanslingert, dat hetzelfde bestand weer geopend is, misschien maak ik daar nog wel een lijstje van een aantal programma's mee, aan de andere kant, je werkt in een bepaalde map, en die map wordt sowieso opgeslagen. mooie voor in de Setup.. "Workfolder", het volledige pad van het geladen bestand wordt sowieso in de titelbalk getoond..(net als bij Notepad++ )
Het zou heel mooi zijn als je de parameters een naam/label kon geven en dat verder gebruiken
Ja, dat zou zeker mooi zijn, maar dat betekent ook dat je een parameter maar voor een functie kan gebruiken..
"
echt" object georienteerd werken zou dan nog mooier zijn, dat je iets typt in de vorm van

Code: Selecteer alles

Kamer_1 = new Rectangular pocket()
With Kamer_1
	[
	 Depth=-10
	 DepthStep=2
	 Length=30
	 Width=20
	 CornerRadius=3
	 RampIn=5
	 Feed=400
	 infeed=60
	 SetupClearance=2
	 ]
EndWith
Want dat zou meteen betekenen dat deze parameters vastliggen voor Kamer_1, en dat je Kamer_2 weer heel andere waarden kan geven... zodat je naar believen kamer 1 of 2 aan kan roepen.. enig idee wat voor programmeerwerk daarachter zit?
Mogelijk kan ik er iets in maken dat bij bepaalde Parameters in een venstertje aangeeft waar je em voor bedoeld hebt.. en dat kun je dan zelf instellen...
Want iedere programmeur die zijn eigen macro's maakt.. maakt zelf de keuze voor welke parameters ie gebruikt, met uitzondering van de machineparameters, voor bijvoorbeeld gereedschapgegevens, tasterstatus en resultaten, dialoogstatus en dergelijke..

Ik heb dus voor mezelf al een behoorlijke wishlist, waarvan de SyntaxColoring naar eigen smaak momenteel bovenaan staat.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Oscar f1 »

Bal maken op de draaibank.
Hij heeft niet alleen een erg mooie tool gemaakt,
maar hij laat ook zien hoe je precies naar de gewenste maat toe werkt.

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door keesfrees »

24797

24796

Voor de oudere jongeren onder ons.
Zoek de filmpjes zelf maar op :-)

Dit hangt hier aan een spijker in de "demo hoek"
En is weer gemaakt uit de gaten van hele grote, 2 platen aan elkaar.
Voor een tentoonstelling in "beeld en geluid" ~20 jr. terug.

== aanvullinkje ==
Het was in 2007
4 platen, tot. maat ~ 3,5 x 3,5 meter.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 27 mar 2023 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb geen mooie mattenklopper.. ik heb alleen mijn moeder.. en daar ben ik voor behandeld...😥
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door xander janssen »

Oscar f1 schreef: 25 mar 2023 18:31 maar hij laat ook zien hoe je precies naar de gewenste maat toe werkt.
Die buitendiameter, e.g. evenaar die geloof ik wel, dat is je dwarsslede juist gebruiken. Ik ben benieuwd naar de bolvorm i.e. wat is de diameter onder bijvoorbeeld 45 graden van de "evenaar". Het bol-draai-tool juist instellen zdd de beitelpunt een cirkel met straal R maakt is namelijk het moeilijkste bij deze tools, niet de evenaar de juiste diameter geven.

Verder wel een mooi tool, veel steviger gebouwd dan de tools die je meestal ziet met maar 1 draaipunt onder de beitel.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Een verdeeltafel maken voor hout bewerken en een mooie oplossing om 3D naar 2D te vertalen
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door MeMoRy »



Nou, de prusa mk4 is uit.
Ik ben hier eerlijk gezegd eigenlijk vooral pissig over. Er waren al jaren vage geruchten dat er een mk4 zou komen. Maar er kwam maar niets, daarom heb ik 2 maanden geleden besloten toch maar een mk3 kit te kopen, voor 890 euro toen.
Nu ineens onaangekondigd is de mk4 per direct verkrijgbaar met een hoop verbeteringen. Kit kost ook 890 euro. En de mk3 is afgeprijsd naar 720 euro.
Ze hadden me op z'n minst kunnen waarschuwen, of de mk4 tijdig kunnen aankondigen. Maar als ik nu alsnog wil upgraden, moet ik 650 euro extra betalen voor de upgrade kit, terwijl ik al 170 euro meer heb betaald dan de printer nu 2 maanden later kost. :evil:
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 30 mar 2023 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Vlakheid controleren met een goedkope webcam



Greezt,

Markus
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Dat is een mooie manier van meten voor een prikje. De laser vervangen door een laser pen en de meting van het eerste punt en laatste punt gebruiken als referentie. Alle overige punten moeten op deze lijn liggen. Ga ik een keer proberen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk: Gereedschapshouder... Laser en Webcam op een Railtje met een Glaslineaaltje.. of nog lolliger.. een stappenmotortje.. en een JogKnop...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Laatst gewijzigd door Sven op 04 apr 2023 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Markus schreef: 30 mar 2023 12:21 Vlakheid controleren met een goedkope webcam



Greezt,

Markus
Maar DAT is interessant!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

De ideale manier om stroom te besparen.

Kijk je mee Sven? :lol: :lol: :lol:

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door zeeschuim »

Mach3 Lamello clamex wizard.
https://youtu.be/WWSYfu6Pj50
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie