eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Was dit geen vraag op jouw antwoord?. . :mrgreen: was de vraag aan tantan gericht?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door zeeschuim »

vervelende vent
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

da'vinnik nou niet aardig tegen tantan.. dat heeft ie toch niet verdiend...
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

ach het is een forum, daarop kan iedereen reageren op zijn geheel eigen wijze..

de vraag van wat ik eigenlijk allemaal met die machines doe krijg ik wel vaker (o.a. van mijn vriendin....). ik ben gewoon gek op mooie machines en meetspullen, en ik ben een verzamelaar. slechte combinatie eigenlijk want machines verzamelen kost zo verrekte veel plek. daarnaast wil ik me de machines kunnen werken binnen de tolerantie grenzen van de betreffende machine. dat valt lang niet altijd mee, en ik ben ook geen opgeleide metaalbewerker en werk ook niet in een bedrijf waar dit gedaan wordt. maar dat maakt het juist leuk voor mij, eerst de zoektocht, dan de aanschaf, het transport en dan het echte werk; uit elkaar en herstellen als nodig. soms valt het mee, soms valt het tegen. ik vind slijpen erg leuk om te doen, dus dat ben ik maar gaan leren. is overigens een vak apart en ik door schade en schande wel achter gekomen. gelukkig heb ik een bevriend bedrijf in de buurt waar een echte slijper werkt. die heeft me 5 jaar uitgelachen met al mijn gedoe maar begin me nu steeds meer serieus te nemen...
ik ben dus gewoon lekker aan de hobby met mijn machines, goed om je gedachten te verzetten en van al je projecten en projectjes wordt je weer een stukje wijzer..
En arie heeft gelijk, een vlakslijpbank is echt een aanwinst, de nauwkeurigheid en oppervlaktefinish zijn lastig te evenaren met andere machines in ons hobby bereik. als ik iets gefreesd of gedraaid heb slijp ik het vaak gewoon nog even na voor de looks... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou willen dat ik een Slijpmachine had.. gewoon een analoog vlakslijpertje zou al fantastisch zijn.
@TanTan, heb je ook een Rolletje Folieband?. dat kan namelijk van pas komen als je materiaal hebt dat net niet helemaal vlak is... je magneet trekt het recht.. maar.. naderhand.. Springt het weer terug in oude vorm.. alleen een haartje dunner..
Folieband eronder maakt dat je het niet meer vlak trekt... dus.. de kromming eruit kan slijpen...

Mocht je dat een keer bij de hand hebben.. je meet dat een deel in het midden 0.3 mm hoger staat dan aan de randen.. met andere woorden.. het onderdeel heeft een "Katterug".. dan vul je em dus uit met 0.3 mm Folieband, en dan slijp je er 0.3 mm vanaf.. draait em om.. legt em met de vlakgeslepen kant op de tafel, en slijpt er aan die kant ook 0.3 vanaf....hoeveel dunner wordt je werk?... :idea: :roll:
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door VDFman »

Arie Kabaalstra schreef: 31 mar 2023 21:35 Ik zou willen dat ik een Slijpmachine had..
Nou ik heb er nog wel een vlakslijpertje.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door tantan »

Arie Kabaalstra schreef: 31 mar 2023 21:35 Ik zou willen dat ik een Slijpmachine had.. gewoon een analoog vlakslijpertje zou al fantastisch zijn.
@TanTan, heb je ook een Rolletje Folieband?. dat kan namelijk van pas komen als je materiaal hebt dat net niet helemaal vlak is... je magneet trekt het recht.. maar.. naderhand.. Springt het weer terug in oude vorm.. alleen een haartje dunner..
Folieband eronder maakt dat je het niet meer vlak trekt... dus.. de kromming eruit kan slijpen...

Mocht je dat een keer bij de hand hebben.. je meet dat een deel in het midden 0.3 mm hoger staat dan aan de randen.. met andere woorden.. het onderdeel heeft een "Katterug".. dan vul je em dus uit met 0.3 mm Folieband, en dan slijp je er 0.3 mm vanaf.. draait em om.. legt em met de vlakgeslepen kant op de tafel, en slijpt er aan die kant ook 0.3 vanaf....hoeveel dunner wordt je werk?... :idea: :roll:
ja deze truck ken ik. dat is idd het probleem als je materiaal moet gaan bewerken wat niet vlak is, en eerlijk.... er is eigenlijk niets vlak. een ander probleem is de inbreng van spanning door het slijpen zelf. ook al slijp je met volle koeling, en met de juiste concentratie, dan nog breng je spanning in. ik heb vlakstukken geslepen die als een banaan omhoog kwamen van mijn magneetplaat als ik ze voor meer dan 2/3 van het oppervlak geslepen had..... slijpen is een vak.. dat is zeker en ik pretendeer ook echt niet dat ik het beheers.. :oops:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tantan schreef: 01 apr 2023 09:01. ik heb vlakstukken geslepen die als een banaan omhoog kwamen van mijn magneetplaat als ik ze voor meer dan 2/3 van het oppervlak geslepen had..... slijpen is een vak.. dat is zeker en ik pretendeer ook echt niet dat ik het beheers.. :oops:
Maar dat heb je niet alleen bij slijpen, als wij een strip materiaal dunner frezen draaien we die ook regelmatig om, bij kunststof zeker heel belangrijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. zeker bij Gewalst staal, moet je je werk "uit het midden" halen.. ergo.. je moet het aan alle kanten bewerken, en daar ongeveer even veel afhalen.
Immers.. gewalst materiaal bevat veel spanningen, met name aan het oppervlak... haal je die spanningen aan één kant weg.. dan krijg je een werkstuk met een Katterug...
Met name met strookgeleidingen voor Dieptrekstempels, Dunne stroken gereedschapstaal, moest je daar goed op letten.. zeker omdat het ook nog gehard moest worden.. en als je een stuk staal verkeerd in het Zoutbad kiepert.. komt ie er ook uit als een Wokkel.. Vraag me niet hoe ik dat weet... nou.. Ok.. ik wil het wel vertellen.. 't was een collega.. duidelijk niet zo'n helder licht.. die dacht.. ik laat die strkoken plat in het bad zakken.. ja.. handig.. dan krijgt eerst de onderkant de volle laag van de afkoeling.. die trekt samen als een dolle..(bijna 800 graden temperatuurverschil..) en je werk krijgt een Katterug van jewelste.. die je er dus niet meer uit kan slijpen.. want er is te weinig materiaal over..
Dus.. Dun werk... "Rechtstandig" in het zout laten zakken.. dan koelt het af over de lengte... en daar doet het niet veel meer..
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door zeeschuim »

In een dividivi boom zit ook heel veel spanning, dat komt niet van het afkoelen maar door de passaat wind.
(laat ik ook eens de bijgoghum uithangen :mrgreen: )Afbeelding
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk eerder dat de vorm van die boom het gevolg is van het ontbreken van spanning.. Immers.. 'n eikeboom buig nie so skeef nie.. :lol:
Maar dat terzijde..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 01 apr 2023 11:18 In een dividivi boom zit ook heel veel spanning, dat komt niet van het afkoelen maar door de passaat wind.
Zolang jij maar niet krom gaat lopen van spanning in je relatie. ;-)

p.s. Walsen geeft ook meer dan genoeg spanning, al denk ik dat walsen voor de relatie dan weer spanning verminderd. (heb er geen ervaring mee)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 apr 2023 12:52
zeeschuim schreef: 01 apr 2023 11:18 In een dividivi boom zit ook heel veel spanning, dat komt niet van het afkoelen maar door de passaat wind.
Zolang jij maar niet krom gaat lopen van spanning in je relatie. ;-)

Bijgoochem.. :P :lol:
p.s. Walsen geeft ook meer dan genoeg spanning, al denk ik dat walsen voor de relatie dan weer spanning verminderd. (heb er geen ervaring mee)
"Bijgoochem"... :lol:
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: eindelijk weer een CNC machine erbij.... en wat voor 1.

Bericht door zeeschuim »

Vage tiepes!
Ze moeten jullie ook een tijdje rechtstandig in het zout laten zakken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie