Controller Keuze....

Moderator: Moderators

MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

benkr schreef: 29 mar 2023 20:00 Ik zou wel gaan voor een echte PC als basis, mocht je er behoefte aan hebben dan heb ik nog wel een I3 staan die je voor weinig geld mag overnemen, eigenlijk wil ik alleen voor de voeding een bedrag terug hebben, de rest krijg je gratis van me. Het gaat dan om een HP Small Form Factor machine, die meet iets van 26 x 26 x 8 cm en daar komt dan de voeding nog los bij (adapter).
Bedankt voor het aanbod! Ik ben de komende maand een paar dagen per week in Boxtel aan het werk. Ik denk er even over, ik stuur je een wel een PB.

Tolp2 schreef: 30 mar 2023 09:47 Of als je heel erg goedkoop, flexibel en het leuk vindt om te solderen: LitexCNC

LitexCNC is een combinatie van firmware en een driver voor LinuxCNC die geschreven is voor een 5A-75B and 5A-75E LED kaarten. Deze kun je voor een paar tientjes van AliExpress bekomen. Heb er nu veel plezier van en ben mijn kast aan het inruimen. Alle inputs / outputs zijn 5V, dus heb ik de nodige breakout-boards ontwikkeld waarmee je snel bijvoorbeeld 12/24 volt inputs en outputs kan maken, Leadshine steppers aan sturen of encoders (differential) kan uitlezen. Het aansturen van de kaart wordt gedaan met Ethernet.

Om heel eerlijk te zijn: voor inputs is het aanpassen van de kaart noodzakelijk. Het betreft het vervangen van een aantal SMD buffer IC's. Neem een kaart met de meeste IO, dan kun je een buffer verspelen als je nog moet oefenen met SMD solderen.

Voor het programmeren van de kaart gebruik ik gewoon de Raspberry Pi.
Wat een gaaf project Peter! ik ga me hier begin volgende week op in lezen! Ik heb in het verleden regelmatig gesoldeerd, heb ook een hete lucht soldeerstation, dus dat gaat wel lukken. Niet om de goedkopigheid maar om de uitdaging. Ik moet zelf nog wel even met kicad aan de gang zie ik al wel want de beoogde drives DM556 zullen niet werken met de reeds uitgewerkte BOB's @Tolp2 vind je het goed als ik tegen die tijd een PR doe op github?

zeeschuim schreef: 30 mar 2023 08:05 Deze ethernet kaart van de chinezen werkt perfekt met mach3
https://www.cdxhctech.com/html/eProduct ... 5_404.html
Deze had ik al benoemd in mijn start post (XHC) ;-) Toch bedankt!

DaBit schreef: 30 mar 2023 10:54 Nou, ik heb geen ervaring met een Pi4, maar juist Pi versie 1-3B zijn voor mij het 'toppunt' van instabiliteit. Zet maar eens 50 stuks in het veld, en kijk hoeveel er nog draaien na een jaar. Been there, done that, en van de resultaten word je niet vrolijk. Readonly rootfs scheelt iets, maar nog niet de wereld. En het is niet alleen de kwaliteit van de SD-kaart; ook geheugenkaartjes van het merk ATP vreten ze op. Maar Pi4 schijnt dus beter te zijn in dat opzicht.
Ik heb hier 5 Pi's in huis al 5 jaar draaien (media spelers in diverse ruimtes) dit zijn 2 Pi Zero's, 2 Pi2's en een Pi3 als Server (Squeezebox) alleen de server heeft 2jaar geleden (na 3 jaar dus) een SD-card crash gehad. Back-up had ik dus was zo gepiept... Dus ik herken dit niet :mrgreen: Ik ben me wel bewust van dat dit een gevoelig punt is. Ik had (is nu een PC) er ook een in voor de domotica draaien en daar had ik altijd al een SSD bordje op zitten (deze voor de Pi3, voor de Pi4 is er een USB3 uitvoering). Door al het loggen wat ik doe schrijf je ieder jaar een kaartje kapot.

motormuis schreef: 30 mar 2023 12:00 https://en.cs-lab.eu/product/csmioip-s- ... onnectors/
ik heb in mijn machines draaibank en frees dit spul
werkt al jaren zonder problemen
Mooi spul! Goed om eens te zien wat er nog meer in de markt is! Bedankt!

spikee schreef: 30 mar 2023 15:27 Ik gebruik nu Linuxcnc i.c.m. een mesa. Maar dat is alleen aan te raden tenzij je de features ervan nodig hebt.
Doel je hier op Mesa of op LinuxCNC?

Iedereen bedankt voor het meedenken!
Ik kan nu in ieder geval de Paralelle poort setup wegstrepen. De uitdaging die Peter plaatste ziet er erg gaaf uit lijkt me leuk om daar de vingers eens aan te branden. Als ik die BOB's ga bestellen bij een PCB boer, dan worden het er vaak toch minimaal 10, dus wellicht is er nog wat tegen kostprijs te verdelen ;-).
Ook de Mesa bordjes staan nog op de lijst maar zijn wel een plek gedaald :lol:
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Controller Keuze....

Bericht door FreesKever »

Hugo noemde GRBL even heel kort.

Het is zeker een optie om het "goedkoop" te houden. Ik heb het zelf ooit eens in een "Blue Pill" gestoken, maar GRBL is vooruit gegaan naar GRBL Hal, en de oude "Blue Pill" wordt niet meer aangeraden.

Teensy 4.1 staat ook in de lijst met ondersteunde uC's voor GRBL HAL, en deze ondersteunt ook Ethernet, dus inherent galvanische scheiding naar je PC.

GRBL Hal draait ook op een aantal STM32 bordjes, en die zitten vaak weer in 3D printers. Bij een aantal stuur printen voor 3D printers kunnen de stappenmotor aanstuur ic's worden vervangen (Model "stepstick") en daarmee kun je ook eenvoudig de stap en richting signalen aftappen om externe grote stappenmotor aansturingen mee aan te sturen.

Voor zover ik weet gebruiken al die 3D printers ook "gewoon" G-code (met een paar aparte code's voor de extruder, temperaturen en nog wat dingen) Daar kom ik namen tegen als "Klipper" en "Marlin". Ik heb me echter niet in de details verdiept, maar ik denk dat het wel een optie is.

Die LitexCNC met 5A-57E / 5A-57B vind ik ook wel interessant daar ga ik ook eens beter naar kijken...

Wat BoB's betreft. Ik heb eens iets gedaan met een BeagleBone Black (met "Machinekit" toen) en later met de "Blue Pill" (Bijde 3V3) heb daarbij iets gesoldeerd met 74LS240 line drivers om de optocouplers van de stappenmotoren aan te sturen. De "ouderwetse" LS uitgangen zijn (denk ik) wat robuuster dan dat CMOS spul van tegenwoordig, en de uitgangen kunnen redelijk wat stroom naar GND schakelen. Omdat het eenmalig was heb ik het simpelweg op wat gaatjesprint gesoldeerd, en de bedrading met 0.2mm lakdraad (Die kun je met een hete bout door de lak heen solderen).
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 30 mar 2023 10:54
Nou, ik heb geen ervaring met een Pi4, maar juist Pi versie 1-3B zijn voor mij het 'toppunt' van instabiliteit. Zet maar eens 50 stuks in het veld, en kijk hoeveel er nog draaien na een jaar. Been there, done that, en van de resultaten word je niet vrolijk. Readonly rootfs scheelt iets, maar nog niet de wereld. En het is niet alleen de kwaliteit van de SD-kaart; ook geheugenkaartjes van het merk ATP vreten ze op. Maar Pi4 schijnt dus beter te zijn in dat opzicht.
Pi4 met enkel een USB stick draait als een speer ; heb er 2 al 1.5 jaar non-stop draaien, gevoed met PoE shield, in een CI/CD pipeline om AArch64 builds te doen. Een op een RHEL8 afgeleide en een sinds kort geupgrade naar een RHEL9 afgeleide. No problems. Sinds de switch naar USB sticks ipv SD kaartjes is de stabiliteit perfect, ook onder sustained high loads. Enige wat ik dus niet gebruik is het OpenGL gebeuren.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door Tolp2 »

Martijn, leuk dat je op Litexcnc wil in lezen. Iedere PR of suggestie tot verbetering is welkom uiteraard.

Voor de DM556 kun je de breakout gebruiken voor differential stepgen. Gebruik zelf een doorgeknipt UTP kabel om het bordje met de driver te verbinden. Voor een aantal drives heb ik de schroefterminal vervangen door een UTP connector en is het klik klik vast.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Controller Keuze....

Bericht door spikee »

MartijnD schreef: 30 mar 2023 19:22
spikee schreef: 30 mar 2023 15:27 Ik gebruik nu Linuxcnc i.c.m. een mesa. Maar dat is alleen aan te raden tenzij je de features ervan nodig hebt.
Doel je hier op Mesa of op LinuxCNC?
Linuxcnc, mesa zelf is wel aan te raden.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

FreesKever schreef: 30 mar 2023 20:09 Hugo noemde GRBL even heel kort.

Het is zeker een optie om het "goedkoop" te houden. Ik heb het zelf ooit eens in een "Blue Pill" gestoken, maar GRBL is vooruit gegaan naar GRBL Hal, en de oude "Blue Pill" wordt niet meer aangeraden.

Teensy 4.1 staat ook in de lijst met ondersteunde uC's voor GRBL HAL, en deze ondersteunt ook Ethernet, dus inherent galvanische scheiding naar je PC.

GRBL Hal draait ook op een aantal STM32 bordjes, en die zitten vaak weer in 3D printers. Bij een aantal stuur printen voor 3D printers kunnen de stappenmotor aanstuur ic's worden vervangen (Model "stepstick") en daarmee kun je ook eenvoudig de stap en richting signalen aftappen om externe grote stappenmotor aansturingen mee aan te sturen.
Ik heb zelf een Proxon MF70 omgebouwd naar CNC met een DLC32 (deze) Ook heb ik een 3018 chinees gehad, deze is nu donor geworden voor al mijn andere projecten ;) Ik vind GRBL erg leuk werken ik heb ook echt schik met de omgebouwde MF70 werkt geweldig maar veelte klein helaas... Naar mijn weten heeft GRBL geen mogelijkheden (los van wat macro's) voor een ATC of een 5e of 6e as. Nr 4 (als er is ook al erg beperkt.
De Teensy 4.1 is het hard voor mijn Robot arm projectje geworden. Dit omdat hij native compatible is met MicroROS.
Mogelijkheden zat! Maar stiekem zoek ik nu eens wat anders ;-)

Tolp2 schreef: 31 mar 2023 10:30 Martijn, leuk dat je op Litexcnc wil in lezen. Iedere PR of suggestie tot verbetering is welkom uiteraard.

Voor de DM556 kun je de breakout gebruiken voor differential stepgen. Gebruik zelf een doorgeknipt UTP kabel om het bordje met de driver te verbinden. Voor een aantal drives heb ik de schroefterminal vervangen door een UTP connector en is het klik klik vast.
Ik heb ondertussen een 5A-75E en een hand vol 74LVC245 IC's besteld. Bij elkaar 35 euro, daar heb ik voorlopig geen pijn aan ;-) de Stepgen BOBs zijn inderdaad een stuk universeler dan mijn eerste indruk.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Controller Keuze....

Bericht door FreesKever »

Met GRBL Hal zijn er nogal wat varianten (... en weer bij elkaar gekomen). Als je kijkt op: https://github.com/grblHAL/drivers Dan staan er een aantal varianten die 6 assen ondersteunen. Ook de plugins ken je vermoedelijk al. B.v. om een VFD via Modbus aan te sturen...

Maar als je wat anders wilt begrijp ik dat ook. Spelen met software en configuraties kan best leuk zijn. Ik denk zelf ook al heel lang na over diverse zelfbouw robot armen (Kleintjes, berijk tot 60cm ofzo) Ik denk dat LinuxCNC interessant is vanwege ingebouwde "reverse kinematics". Ik geloof dat er tegenwoordig in LinucCNC ook een funktie zit om assen "in elkaar over te laten vloeien". Als je dan een haakse hoek programmeert (Eerst X-as, en dan Y-as), dan kan de Y-as al gaan bewegen voordat de X-as stil staat. Niet geschikt voor nauwkeurig freeswerk, maar wel erg interessant voor robotarmen die je vloeiende bewegingen wilt laten maken. Tegen de tijd dat ik hardware in die richting heb (kan nog lang duren) wil ik ook eens beter kijken naar "ROS Industrial". Micro ROS kwam ik een paar weken ook tegen, maar ik heb er nog niets mee gedaan.

Af en toe kijk ik met een scheef ook naar de AR3 / AR4. https://www.anninrobotics.com/ Ken je die al? Voor zover ik het me herinner deed hij eerst alle berekeningen op een PC, maar zit tegenwoordig de "reverse kinematics" en meer ook op een Teensy 4.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

FreesKever schreef: 03 apr 2023 12:23 Met GRBL Hal zijn er nogal wat varianten (... en weer bij elkaar gekomen). Als je kijkt op: https://github.com/grblHAL/drivers Dan staan er een aantal varianten die 6 assen ondersteunen. Ook de plugins ken je vermoedelijk al. B.v. om een VFD via Modbus aan te sturen...
GRBL kent inderdaad tegenwoordig al de nodige forks. De versie die ik zelf draai op de MF70 is FluidCNC en is inderdaad een fork van GRBL. GRBL-Hal kende ik nog niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet helemaal duidelijk heb wat HAL nou precies is... ik kom het de laatste weken regelmatig tegen in mijn zoektocht. Het gene wat ik er nu van begrijp is HAL (Hardware Abstraction Layer) een soort driver is en wordt gebruikt voor realtime I/O taken. Maar ik heb er verder ook nog niet veel tijd aan besteed. Ik heb GRBL hoog in het vaandel en nu ik er wat meer op rond gekeken heb denk ik dat een ATC (niet officieel onderteund door GRBL-Hal) wel prima te implementeren is. mocht iemand hier nog op stuiten dit is een heel interessant filmpje daarover:

FreesKever schreef: 03 apr 2023 12:23 Maar als je wat anders wilt begrijp ik dat ook. Spelen met software en configuraties kan best leuk zijn. Ik denk zelf ook al heel lang na over diverse zelfbouw robot armen (Kleintjes, berijk tot 60cm ofzo) Ik denk dat LinuxCNC interessant is vanwege ingebouwde "reverse kinematics". Ik geloof dat er tegenwoordig in LinucCNC ook een funktie zit om assen "in elkaar over te laten vloeien". Als je dan een haakse hoek programmeert (Eerst X-as, en dan Y-as), dan kan de Y-as al gaan bewegen voordat de X-as stil staat. Niet geschikt voor nauwkeurig freeswerk, maar wel erg interessant voor robotarmen die je vloeiende bewegingen wilt laten maken. Tegen de tijd dat ik hardware in die richting heb (kan nog lang duren) wil ik ook eens beter kijken naar "ROS Industrial". Micro ROS kwam ik een paar weken ook tegen, maar ik heb er nog niets mee gedaan.
ROS is een framework waar je alles vrij makkelijk mee aan elkaar kan knopen. ROS industrial is gericht op verouderde maar goed geteste packages van ROS1 niks mis mee, maar moderne functionaliteit van ROS2 is daarmee lastig te implementeren. MicroROS is een tool waar je microprocessors mee kunt integreren in je ROS omgeving. Je kunt, zoals waar ik mee aan het "prutsen" (zoals ik de huidige fase benoem ;-) ) ben, hier bijvoorbeeld de (reverse) Kinematics laten berekenen door MoveIt2 en hiermee rekening houden met de omgeving, mits dit door bijvoorbeeld sensoren (3d camera's, afstandssensoren etc) of statisch (ingetekend). je stuurt de berekende nieuwe as hoeken naar je microcontroller en deze voert vervolgens de beweging uit. Leuk voor vision taken misschien minder interessant voor CNC. Zo staat mijn huidige projectje in de pruts fase erbij:
Afbeelding

FreesKever schreef: 03 apr 2023 12:23 Af en toe kijk ik met een scheef ook naar de AR3 / AR4. https://www.anninrobotics.com/ Ken je die al? Voor zover ik het me herinner deed hij eerst alle berekeningen op een PC, maar zit tegenwoordig de "reverse kinematics" en meer ook op een Teensy 4.
Interessant project, ik kende het nog niet. Ziet er een stukje degelijker uit als wat ik gemaakt heb, ik heb er slechts het doel mee om er van te leren, niet om het te verkopen. Misschien de opgedane kennis ooit ;-)
De Teensy 4.1 is zeker krachtig genoeg om dit te kunnen berekenen. Met 600mhz is er een hoop mogelijk!

Bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb ondertussen mijn Colorlight 5A-75E bordje met IC's binnen. De eerste IC is er inmiddels af, 3.3v traces van pin1 (VCC) en pin20 (DIR) door gesneden en vervangen door een nieuwe 74LVC245, prima te doen voor zover.
Als mensen het interessant vinden wil ik de ombouw van het bordje, de koppeling met LinuxCNC/Litex-CNC wel bijhouden hier op het forum?
Laatst gewijzigd door MartijnD op 10 apr 2023 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Controller Keuze....

Bericht door hfjbuis »

MartijnD schreef: 09 apr 2023 22:04 GRBL-Hal kende ik nog niet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet helemaal duidelijk heb wat HAL nou precies is.
Grbl-HAL is een versie van grbl die op 32 bit hardware werkt. Doel van de ontwikkelaar is het porten naar andere 32 bit hardware eenvoudig(er) te maken. Hiertoe heeft hij de code gesplitst in grbl code en hardware code. Dat maakt het porten eenvoudiger omdat je alleen de hardware code hoeft aan te passen.
Inmiddels zijn er heel wat processor varianten toegevoegd. Ik heb zelf in een SAMD21 en STM32 port het draadsnijden voor een draaibank getest met verschillende synchronisatie modellen. De samenwerking met de ontwikkelaar ging stroef en daarom het ik mijn project gestopt.
De grbl-hal code is absoluut goed en beter te lezen en te onderhouden dan de originele grbl code. De ontwikkelaar had ook niet de noodzaak om het binnen een arduino uno te laten werken.
FluidNC is ook zo'n project echter alleen gericht op de ESP32 processor maar door het ontbreken van draadsnijden niet echt geschikt voor draaibanken. Daar wil ik ooit nog draadsnijden aan toevoegen omdat ik de processor met WiFi, Bluetooth en Serial interface wel zie zitten. Ze hebben een configuratie bestandje om de configuratie te definiëren. Daardoor hoef je niet opnieuw te compileren als je de pinnen wilt wijzigen.
Ik had gehoopt dat de twee ontwikkelaars zouden gaan samenwerken. Maar ze maken ook eigen hardware en daarmee zijn het jammer genoeg concurrenten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door Tolp2 »

MartijnD schreef: 31 mar 2023 22:03 [...]
Tolp2 schreef: 31 mar 2023 10:30 Martijn, leuk dat je op Litexcnc wil in lezen. Iedere PR of suggestie tot verbetering is welkom uiteraard.

Voor de DM556 kun je de breakout gebruiken voor differential stepgen. Gebruik zelf een doorgeknipt UTP kabel om het bordje met de driver te verbinden. Voor een aantal drives heb ik de schroefterminal vervangen door een UTP connector en is het klik klik vast.
Ik heb ondertussen een 5A-75E en een hand vol 74LVC245 IC's besteld. Bij elkaar 35 euro, daar heb ik voorlopig geen pijn aan ;-) de Stepgen BOBs zijn inderdaad een stuk universeler dan mijn eerste indruk.
Als je wil heb ik nog de printplaten van de volgende break-out boards voor je in de aanbieding:
  • 2x Stepgen
  • 2x Sourcing output
  • 1x Sinking input
  • 2x Fast encoder
Het enige puntje van aandacht is dat ik de Fast encoder nog niet heb getest op correcte werking, ergens hoop ik daarvoor de laatste onderdelen deze week voor te bestellen.

Stuur maar een PB als je er mee aan de slag wil gaan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

Tolp2 schreef: 11 apr 2023 07:50 Als je wil heb ik nog de printplaten van de volgende break-out boards voor je in de aanbieding:
  • 2x Stepgen
  • 2x Sourcing output
  • 1x Sinking input
  • 2x Fast encoder
Het enige puntje van aandacht is dat ik de Fast encoder nog niet heb getest op correcte werking, ergens hoop ik daarvoor de laatste onderdelen deze week voor te bestellen.

Stuur maar een PB als je er mee aan de slag wil gaan.
Je hebt PB ;-)
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

Tolp2 schreef: 11 apr 2023 07:50 Stuur maar een PB als je er mee aan de slag wil gaan.
Helaas, Poging 1 is mislukt ik heb mijn bordje opgeblazen. Ik snap het alleen niet, heb het super secuur gedaan en alles 10 x nagemeten of ik geen sluiting gemaakt had...

Hier een foto van mijn werk aan de overleden 5A-75E:
Afbeelding

Ik heb een nieuwe besteld maar als deze faalt staak ik mijn pogingen en gaan we denk ik voor GRBL-hal
Plaats reactie