Eaton Easy4 PLC

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Voor een klein projectje bij mijn huisbaas / voorbuurman heb ik een Eaton Easy4 PLC kitje aangeschaft, die moet de ventilatie van zijn nieuwe kantenplakker aan gaan sturen.
Momenteel gebeurd dat half automatisch, half handmatig, aanschakelen gaat via de nieuwe kantenplakker, uitschakelen moet handmatig gebeuren.
De kantenplakker heeft een zgn. potentiaal vrij contact wat inschakelt als de afzuiging aan moet en weer uitschakelt als de afzuiging uit moet.
Op de vorige kantenplakker werkte dit kennelijk wel goed, maar op de nieuwe machine dus niet meer.
Nu waren er meerdere paden naar een oplossing, ik heb gekozen om met een klein PLCtje in de kantenplakker de handbediening vlak naast de kantenplakker te gaan sturen.
De kantenplakker sluit dus een contact als de afzuiging aan moet, en verbreekt dit contact als de afzuiging weer uit moet.
De handmatige drukknoppen zijn een maakcontact voor de aan drukker en een verbreekcontact voor de uitdrukker.
Nu is mijn idee om de PLC 2 relais te laten sturen die als de kantenplakker zijn contact sluit relais 1 voor 2 seconden een contact te laten sluiten wat dan over de aan drukknop kan worden geschakeld, en relais 2 voor 2 seconden een contact te laten verbreken voor 2 seconden als de kantenplakker zijn relais weer opent.
Lijkt me een klusje van helemaal niets voor die PLC, maar nu is het aan mij dus om die PLC dat duidelijk te maken.
Is er toevallig iemand hier die mij even heel snel op weg kan helpen, het software manual is ruim 800 bladzijden lang en daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.
Dus HELP HELP HELP.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Lijkt me eerder iets voor 2 tijdrelais. Een omron H3DE of zo.
Maar jij wilt met een plc spelen, geldig excuus. En de keuze heb je ook al gemaakt, dus die discussie lopen we ook nog mis. :mrgreen:
Begin eerst eens een schema te tekenen, helemaal zoals je denk dat het werkt met tijdrelais en alles.
Die plc is eigenlijk simbolisch dat relais schema, dan heb je de 1e hobbel genomen.
Volgens mij is kawarider helemaal eaton fan. :lol:
Maar voor iemand die ja gaat helpen is dat schema ook handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar waarschijnlijk, als je die uit knop onderbreekt, hoef je alleen de aan knop vast te houden. Daar heb je geen plc voor nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

de laatste keer dat ik een easy gebruikt heb was dat een easy7 maar volgens mij is de 4 vergelijkbaar.
Gewoon even een ladderdiagrammetje inkloppen, wat jij wilt kan nooit heel ingewikkeld zijn

*Edit

Software downloaden duurde langer als programmeren. en ze hebben zelfs een fb diagram toegevoegd aan de mogelijkheden
Afbeelding
input 1 (maak) neemt 1 op 1 signaal over van kantenplakker op het potentiaalvrije contact
input 2 (maak) aan op handbediening
input 3 (verbreek) uit handbediening
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Dank voor de reactie, maar dat is niet wat ik wil gaan maken, nieuw poging het uit te leggen:

De kantenplakker heeft een potentiaal vrij contact wat schakelt van 0 naar +24V (ik knoop dat contact zelf aan de 0 met een kant, en de andere kant via een weerstandje naar +24V, nu heb ik dus een signaal wat schakelt tussen 0 en +24V)

Op de opgaande flank van dat signaal maak ik output 1 voor 2 seconde actief;
Op de neergaande flank van dat signaal maak ik output 2 voor 2 seconden actief.

Zowel output 1 als output 2 schakelen een klein relais die op hun beurt de drukknoppen bedienen. (output 1 zou nog niet een een relais nodig hebben omdat ik daar een maakcontact nodig heb, en dat heeft de PLC al, maar een verbreekcontact moet ik wel met een extra relais maken)
Ik wil die relais er extra tussen hebben omdat die een ingebouwd LEDje hebben zodat men later kan zien dat de knoppen bediend worden.

IK hoop dat het nu duidelijker is.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door pgroot »

nieuwe poging met een schema.
Wat ik in de eerste instantie las, dat de afzuiger handmatig en automatisch gestart kan worden.
Voor het gemak had ik dus de afzuiger aan de output gehangen en de ingangen gestuurd. in automaatbedrijf had dan de afzuiger automatisch aan en uit gegaan en kan daarnaast handmatig uitgezet worden ook.

Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Dat handmatige zit er al, en dat blijft, ik zet voor de aan knop er een relaiscontact aan parallel, voor de uit knop er eentje mee in serie, die drukknoppen zitten op een kolom pal naast de machine en worden gebruikt voor een schuurmachine die daar weer naast staat, vandaar dat ik het zo wil doen.

Heel erg bedankt voor je hulp, ik had aan het begin van de avond, voordat ik dit hulpverzoek deed al een eerste poging gewaagd en die timer had ik al gevonden, maar het hele gebruik daarvan was me nog nier duidelijk.
Ja, ik denk dat ik het begrijp, morgen ga ik het proberen in de PLC te krijgen en dan testen of het werkt.

Heel erg bedankt voor je hulp, ik ben er blij mee.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mar 2023 19:52 Lijkt me eerder iets voor 2 tijdrelais. Een omron H3DE of zo.
Maar jij wilt met een plc spelen, geldig excuus. En de keuze heb je ook al gemaakt, dus die discussie lopen we ook nog mis. :mrgreen:
Begin eerst eens een schema te tekenen, helemaal zoals je denk dat het werkt met tijdrelais en alles.
Die plc is eigenlijk simbolisch dat relais schema, dan heb je de 1e hobbel genomen.
Volgens mij is kawarider helemaal eaton fan. :lol:
Maar voor iemand die ja gaat helpen is dat schema ook handig.
Was Hugo, enerzijds de leverproblemen, anderzijds toch wat kwaliteitsgevoelens bij Moeller.

Software heb je al Ben, nu nog plc?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

kawarider schreef: 01 apr 2023 21:17
hugo stoutjesdijk schreef: 31 mar 2023 19:52 Lijkt me eerder iets voor 2 tijdrelais. Een omron H3DE of zo.
Maar jij wilt met een plc spelen, geldig excuus. En de keuze heb je ook al gemaakt, dus die discussie lopen we ook nog mis. :mrgreen:
Begin eerst eens een schema te tekenen, helemaal zoals je denk dat het werkt met tijdrelais en alles.
Die plc is eigenlijk simbolisch dat relais schema, dan heb je de 1e hobbel genomen.
Volgens mij is kawarider helemaal eaton fan. :lol:
Maar voor iemand die ja gaat helpen is dat schema ook handig.
Was Hugo, enerzijds de leverproblemen, anderzijds toch wat kwaliteitsgevoelens bij Moeller.

Software heb je al Ben, nu nog plc?
Die heb ik ook, was een starterkit die ik door mijn huisbaas, de probleem eigenaar, heb laten kopen.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door benkr »

Ik heb er nog niet zo veel tijd aan kunnen besteden als ik graag zou willen door allerlei nevendingen, maar waar ik nu eindelijk achter ben is dat het project niet voor de juiste targetversie software is aangemaakt. Of dat achteraf nog te wijzigen is ben ik nog niet achter, maar helemaal opnieuw beginnen lijkt me ook niet zo veel werk.(als je de weg weet te vinden)
Ik krijg nu deze foutmelding:
foutmelding Easy4 project.JPG
De firmware heeft de laatst mogelijke versie aan boord, dus de firmware updaten lukt niet, maar als je een project gaat aanmaken kun je de firmware versie daar instellen dus dat komt wel goed.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door serum »

Wat een geneuzel toch altijd met die halfgebakken softwarezooi. Had ik al gezegd goede ervaringen te hebben met Siemens Logo? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 02 apr 2023 10:14 Wat een geneuzel toch altijd met die halfgebakken softwarezooi. Had ik al gezegd goede ervaringen te hebben met Siemens Logo? :mrgreen:
Het is Ben hè, die bezig is, dus dan moet er wel een beetje software drama bij komen.


Als je 64 bits software installeert op een 32 bits computer lukt ook niet, en met die Siemens Logo heb ik toch ook wel dit soort dingen aan de hand gehad.
(en nog moeten betalen ook)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door serum »

Ja, logo is in de buidel. Fraai is dat niet. Maar via de logo kan je de hardware via de app upgraden (heb ik nog niet anders gezien)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eaton Easy4 PLC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als Ben gelijk de juiste firmware gekozen had was er geen probleem geweest. ;-)

Meestal communiceert die programmeer software wel met het device om de juiste configuratie te pakken is mijn ervaring.
Ik vond dat Logo / simatic pakket wel een aardig waterhoofd eerlijk gezegd. En voor eenmalig wordt het allemaal wel een beetje buiten proporties.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie