Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eric67
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2023 09:00

Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door Eric67 »

Ik werk op een MBO vakschool en we krijgen binnenkort een nieuwe draaibank met aangedreven gereedschappen. Nu ben ik op zoek naar inspirerende werkstukken (tekeningen). De werkstukken hoeven wat betreft het draaiwerk niet moeilijk te zijn, het gaat echt om de toevoeging van het gebruik van de aangedreven gereedschappen. Ik zit te denken aan, vierkantje (mannetje, vrouwtje) kan ook zeskant zijn, sleufjes, gaatjes, spiebaan, tekst graveren en wat al niet meer, radiaal, axiaal.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door tuonov4 »

Hallo Erik, als eerste dan wel de vraag of de machine een y as heeft .Wil je het merk en type plus de besturing kenbaar maken?

Groet: Fred
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door hfjbuis »

Ik voor mijn draaibank een boormachine gemaakt die in de tool post past om radiaal en axiaal te boren.
Ontwerp in FreeCad:
https://github.com/MetalWorkerTools/Sha ... lPostDrill
Video:


Ik heb ook zo iets om te graveren met een dremel (opzet stuk ER11). Ook die past in de toolpost. Daar kan ik je het ontwerp wel van bij elkaar zoeken. Ik dacht dat ik er een filmpje van had gemaakt, maar zie het niet staan.
Bijgaand een foto van het graveer opzetstuk in onderdelen voor 2 verschillende motoren, dremel en een DC motor uit een accu boormachine.
24272
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Eric67
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mar 2023 09:00

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door Eric67 »

tuonov4 schreef: 31 mar 2023 16:22 Hallo Erik, als eerste dan wel de vraag of de machine een y as heeft .Wil je het merk en type plus de besturing kenbaar maken?

Groet: Fred
Ja, de machine heeft ook een Y-as.
Er zit Siemens en Fanuc besturing op.
Het is een Emco concept turn. (Emco heeft voor technische vakscholen machines gemaakt waar je meerdere besturingen kunt `bijkopen` naar eigen wens.) We hebben ook een concept mill freesmachine staan met hetzelfde principe, top voor ons!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op de spindel een stappen/servo motor zitten om de spindel te kunnen indexeren (C-as). Die motor kan ik met een handel activeren en gebruik ik o.a. voor het frezen van tandwielen, rigid tapping, slijpen, etc.
Tekening gemaakt in progecad: https://github.com/MetalWorkerTools/CNC ... %20Spindle
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door tuonov4 »

hfjbuis schreef: 03 apr 2023 10:38 Ik heb op de spindel een stappen/servo motor zitten om de spindel te kunnen indexeren (C-as). Die motor kan ik met een handel activeren en gebruik ik o.a. voor het frezen van tandwielen, rigid tapping, slijpen, etc.
Tekening gemaakt in progecad: https://github.com/MetalWorkerTools/CNC ... %20Spindle
kunt u mij eens uitleggen wat dit allemaal met de gestelde vraag te maken heeft? Groet: Fred
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door hfjbuis »

kunt u mij eens uitleggen wat dit allemaal met de gestelde vraag te maken heeft? Groet: Fred
Tja, de spindel is dan een aangedreven stuk gereedschap die door de Y-as gestuurd kan worden in dit geval een "verdeeltafel".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door FreesKever »

Je kunt de stukken voor een schaakspel draaien / frezen.
Meeste is draaiwerk, met allerlij kleine frees details.

Dit is een beetje een klassieker voor scholen geloof ik.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door assink »

Een zgn diamond screw, zo'n mechanisme voor het oprollen van een kabel op een lier.
Maar dat zou dan wel simultaan moeten lijkt mij?
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door tuonov4 »

ik heb nog even bij Emco op de site gekeken maar op de concept 60/105/260/460 zit overal geen Y as op.

groet: Fred
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tekeningen werkstukken aangedreven gereedschappen MBO

Bericht door hfjbuis »

tuonov4 schreef: 03 apr 2023 11:10
hfjbuis schreef: 03 apr 2023 10:38 Ik heb op de spindel een stappen/servo motor zitten om de spindel te kunnen indexeren (C-as). Die motor kan ik met een handel activeren en gebruik ik o.a. voor het frezen van tandwielen, rigid tapping, slijpen, etc.
Tekening gemaakt in progecad: https://github.com/MetalWorkerTools/CNC ... %20Spindle
kunt u mij eens uitleggen wat dit allemaal met de gestelde vraag te maken heeft? Groet: Fred
Fred,
Het kwartje is gevallen, het gaat om de te maken werkstukken niet het aangedreven gereedschap.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie