Toolsetter

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 30 mar 2023 11:58
serum schreef: 30 mar 2023 10:45 Die flycutter moet je dus altijd op exact hetzelfde moment vastzetten, met 1 en dezelfde moer en 1 en dezelfde spantang spantang om de Z herhaalbaar te laten zijn.
Als de achterkant van de flycutter tegen de bodem van de spantanghouder aankomt, dan maakt de moer en het aantrekmoment niet meer uit. Die flycutter kan niet verder naar achteren. Vind ik wel een mooie oplossing, de bodem van de houder als "aanslag" gebruiken.

dat is dus PRECIES wat ik bedoelde.. en.. Vroeger.. bij DamenCNC verkochten we veel van die Houdertjes waarmee je een freesje 3.2 schachtdiameter mee in een 8 mm spantang kon zetten.. , ik weet even niet meer hoe lang dat deel van 8 mm was.. maar je tapt er zo een draadje in.. stukkie draadeind erin en vastlijmen.. en je hebt een houder met repeteerbare lengte... moeilijker dan dat hoeft het niet te zijn..

Mijn 3D Probe.. die beschikte over een Paspen van 6 mm met binnenschroefdraad als Opname stift.. ik kon em zo bovenop de tasterbody monteren.. en die stift was inderdaad dermate lang dat ie achterin de spindel tegen de aanslag aan lag.. dus.. elke keer dat je die in de spindel zet.. heeft ie dezelfde lengte.. Give or take 2-3 µm :lol:
En.. die Vaste lengte was voor die taster ook waardevol.. omdat de lengte van mijn Toolsetter ook vastlag..Ik kon dus met de TouchProbe de bovenkant van mijn werkstuk aanvaren.. de zijkant en de voor-of-achterkant.. de Coordinaten vastleggen, en dan een willekeurig Tooltje in de spindel zetten..
Dan startte ik de Probe Routine, en ik kreeg een dialoogje waarin me de globale lengete van mijn tool gevraagd werd.. die vulde ik in, machine meette em na, en sloeg de waarde op in de tooltabel, Riep Daarna het tool nogmaals op met G43.. en dan kon ik, als ik met de taster mijn werkstukoppervlak op Z0 had vastgelegd zonder problemen in ijlgang naar z0.1 gaan... en er zijn mensen die me dat op een CNC Dag hebben zien doen... *ok.. dat was nog in Hooglanderveen..)

Als een macro die lengte NIET in de tabel wegschrijft.. wat doet ie dan?.. Z0 verschuiven?.. Dikke L...euning!..je werk wordt niet dikker of dunner als je een kortere of langere frees gebruikt!...je Z0 verandert ook niet.... je Toollengte veranderd.. dus DIE meet je.. en NIETS anders bij het gebruik van een Toolsetter..

Nogmaals.. een Toolsetter en een ZeroSetter kunnen hetzelfde apparaatje zijn.. Ga je gereedschap meten, dan staat ie op je opspantafel, ga je een Nulpunt in Z vastleggen.. dan staat ie op je werkstuk..

Hoe bepaal je nou waar het gereeschapsNulpunt in Z ligt?. X en Y liggen tenslotte op de centerlijn van je spindel..maar waar ligt Z?.. Simpel.. Z leg je op een plek die makkelijk te reproduceren is.. zoals de onderkant van de Spindelmoer, als je een vaste spantangopname in je Spil hebt..
Als je een Wisselaar hebt.. dan neem je de Spilneus, maar in wezen is Elk reproduceerbare punt goed..
(Ik heb eens een CNC machine meegemaakt waar het Znulpunt van de gereedschapslengte pak em beet 160 mm van de Spilneus lag.. Raar.. maar, ze gebruikten daar een Voorinstel apparaat.. of ze dat ding specifiek gekalibreerd hebben, of dat ze de huidige instellingen klakkeloos overgenomen hebben?.. het is me een raadsel..
Er werd me verteld dat 't instelapparaat puur voor die ene Freesbank was...
Ja.. Dikke Veter.. dat maak ik zelf wel uit.. 't is alleen dat ik voor de andere freesbanken meet vanuit de Spindelneus.. want dan kun je met een Rolmaatje heel snel checken of het nog klopt.. het zijn namelijk CNC Freesbanken die GEEN wisselaar hebben.. je wisselt je tools met de hand.. en in de tussentijd kunnen ze ook op een andere freesbank gebruikt worden..
De maat die ik meet met dat instelapparaat.. daar tel ik dus vrolijk 160 mm bij op.. en die gereedschappen staan ook op een vaste plek in de kast, waarmee aangegeven wordt dat ze gemeten zijn..
Voor die tijd.. werd het werkstuk "genuld" met het eerste gereedschap.., en als er dan een tweede gereedschap nodig was.. dan moest dat op het werkstuk genuld worden... Gedoe met werkstukken van 4-5 Ton, ergens halverwege de machine een Nulpuntje pakken?.. Fl..hoepel op.. inmeten op het instel apparaat.. DAN pas de Z0 INSTELLEN met het gemeten gereedschap.. en als je elk gemeten gereedschap daarna ook in de tabel zet.. kun je ze zo wisselen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Wat voor toolsetter gebruik jij om je tools in te meten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik moet de mijne nog een keer nieuw bouwen, ik heb em ooit van mijn machine af gehaald om Bert Eding te helpen.. die had de zijne gecrashed..

Mijn Toolsetter is van het zelfde type als een 3D touchprobe, maar dan ondersteboven, met een vlak schijfje van gehard staal, in plaats van een Robijn Kogeltje.., dit omdat ik ook Gereedschapsdiameters wil gaan meten.., en... toen ik em maakte.. maakte ik ook een Touchprobe voor mezelf.. dus ging dat in een moeite mee..

Dus het model met de 3 "Pootjes" die op 6 contacten rusten., het welbekende systeem dus..de Renishaw TS27R waar ik vroeger mee gewerkt heb, op de Bridgeport-van-de-zaak, werkte net zo, was alleen op z'n kant gemonteerd, met een haakse bevestiging voor de tastschotel.

De Komende versie moet instelbaar zijn, zodat ik de tastschijf kan vlakstellen.. dus. 3 stelboutjes erin, en het hele ding op een Kogel laten "Balanceren".

Ik bedenk me nu trouwens.. als je ze in Serie aansluit...kun je er meerdere op je machine aangesloten laten.. dus een wegklapbare TouchProbe naast je spindel, en een vaste op tafel.. kunnen dan gewoon blijven zitten.. ze schakelen toch alletwee bij onderbreking van de kring.. Mooi..weten we dat ook weer...



Dat is dus mijn Oude TouchProbe, ik moet weer eens een nieuwe maken, maar dan beter.. Ik overweeg om de schijf met de Stylus met magneetjes aan de taster te hangen, zodat ik eventueel met een rekje Styli automagisch kan wisselen.., en dan nog een stukje Software zien te vinden, of zelf te maken die vanuit een PointCloud een STL kan genereren.. of een STP.. zodat je er verder ook wat leuks mee kan..
Ik heb in het verleden ook wel zitten spelen met het wegschrijven van 2D Coordinaten naar een DXF, ik heb Daarvoor een macro gemaakt die volgens het DXF Format de Coordinaten in een bestand mikt.. en da's best wel Cool.. Stel je voor.. je meet een plaatwerk deel in met je taster.. door em de contour af te laten tasten.. dan open je de gegenereerde DXF, en trekt em door de Cam, om em vervolgens weer in de freesbank te laden, om een kopie van het getaste onderdeel te maken... waarom ook niet?. EdingCNC kan het.. nu ik nog.. maar ik ben al een heel eind..
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Toolsetter

Bericht door H.C »

ik heb em ooit van mijn machine af gehaald om Bert Eding te helpen.. die had de zijne gecrashed..
tja... :D

neen, mijn tool setter staat dicht bij de Home.
zie handleiding om dat in te stellen, mijn 0 is de collet.
T99 probe is ingemeten op de toolsetter. ( waarde op 99 in tool tabel)
Rest is gewoon de tools met standaard macros in te meten. (ok, mss heb ik iets aangepast) naar gelang de Eding versie...wordt waarde naar tabel geschreven.

Dus, bij start probe in T99 (niet vergeten MDI > m6 t99) stuk inmeten x,y,z nullen

Start gcode , eding vraagt naar tool > en gaat boven tool setter staan >Tool insteken > macro tool lengte > Alles goed invullen > neemt waarde en schrijft dit naar tabel.

let wel dat uw postprocessor G43 ondersteunt

eenmaal dit onder ctrl...no way back :)

en ja...dit is al mijn 2de probe... :D :D :D 3cm is geen 3mm :D
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja.. als je de software ervoor aan het ontwerpen bent, en dat doen ze bij EdingCNC.. dan is de kans wat groter dat je em opvouwt..
ik heb er ook wel eens een opgevouwen.. Hoort bij het spel.. Ik ben tenslotte een van de eersten die daadwerkelijk een 3D taster had, en DE EERSTE die met een Toolsetter aan de gang ging.. sterker nog, Ik kwam erachter dat er in 2008 nog een Bug in G43 zat, en die heeft Bert er voor mijn ogen uitgehaald, de nieuwe versie voor me op Stick gezet, met de mededeling, "test em even.. als ie goed is hoor ik het wel.. dan gooi ik em online"
H.C schreef: 31 mar 2023 02:29 eenmaal dit onder ctrl...no way back :)
En dat komt ook doordat jouw werkwijze precies de werkwijze is zoals ik het heb geschreven...en da's ook de werkwijze die een Professional volgt. een andere werkwijze is er eigenlijk niet..
Plaats reactie