Welke profielen?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Welke profielen?

Bericht door twentetwente »

Hallo allen,

Zit er veel verschil in rechtheid, stijfheid enz. tussen de verschillende merken aluminium profielen? Waar hebben jullie de profielen vandaan en welk merk heeft jullie voorkeur?

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Welke profielen?

Bericht door Bjornski1976 »

Beetje merken, zoals Rexroth, Boikon, Item etc.. geven waardes op bij de profielen wat iets zegt over sterkte.

Google eens op onderstaande termen voor meer duidelijkheid.

Moment of torsion resistance [Wt] [cm³]
Area moment of inertia in x-direction [lx] [cm⁴]
Moment of resistance in the x-direction [Wx] [cm³]
Torsional moment of inertia [It] [cm⁴]
Area moment of inertia in y-direction [ly] [cm⁴]
Moment of resistance in the y-direction [Wy] [cm³]

Uiteindelijk krijg je nooit meer dan waarvoor je betaald.

Het hoeft ook zeker niet nieuw te zijn, gebruikt kan ook.

Waar ikzelf tegen aanliep, met goedkope verbindingsstukken, was dat het niet haaks was en daardoor het e.e.a. ging torderen bij vast zetten. Ook zijn profielen geëxtrudeerd en daarmee nooit geheel vlak.

Aangepast, thanks Kjelt
Laatst gewijzigd door Bjornski1976 op 31 mar 2023 07:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke profielen?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 30 mar 2023 23:02 Ook zijn profielen geëxecuteerd en daarmee nooit geheel vlak.
Je bedoeld geëxtrudeerd ? ;-)
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Welke profielen?

Bericht door pgroot »

Bjornski1976 schreef: 30 mar 2023 23:02
Waar ikzelf tegen aanliep, met goedkope verbindingsstukken, was dat het niet haaks was en daardoor het e.e.a. ging torderen bij vast zetten. Ook zijn profielen geëxecuteerd en daarmee nooit geheel vlak.
heel herkenbaar.
Voorheen vaak profiel van Rose-Krieger gebruikt nooit echt tevreden over geweest. met name de bevestiging is niet sterk genoeg.
Tegenwoordig gebruik ik profielen van Robotunits, op die kopbevestigingen kun je gewoon gaan staan geeft geen krimp.
Van Item profiel heb ik wel eens knoppenkastjes gemaakt.

Niet alleen het profiel zegt wat over de stijfheid maar ook de bevestiging heeft daar zeker invloed op.
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Welke profielen?

Bericht door twentetwente »

Bjornski1976 schreef: 30 mar 2023 23:02 Beetje merken, zoals Rexroth, Boikon, Item etc.. geven waardes op bij de profielen wat iets zegt over sterkte.

Google eens op onderstaande termen voor meer duidelijkheid.

Moment of torsion resistance [Wt] [cm³]
Area moment of inertia in x-direction [lx] [cm⁴]
Moment of resistance in the x-direction [Wx] [cm³]
Torsional moment of inertia [It] [cm⁴]
Area moment of inertia in y-direction [ly] [cm⁴]
Moment of resistance in the y-direction [Wy] [cm³]

Uiteindelijk krijg je nooit meer dan waarvoor je betaald.

Het hoeft ook zeker niet nieuw te zijn, gebruikt kan ook.

Waar ikzelf tegen aanliep, met goedkope verbindingsstukken, was dat het niet haaks was en daardoor het e.e.a. ging torderen bij vast zetten. Ook zijn profielen geëxecuteerd en daarmee nooit geheel vlak.
Dankjewel, ik zal eens gaan googelen op die termen. Kun je zeggen dat de bekende merken wel vergelijkbaar zijn? Bosch, Item, Isel, maytec etc.

Ik wil namelijk een nieuwe machine bouwen twijfel waar ik het frame van ga maken. Zit ook te denken aan lassen maar dan zit je met kromtrekken.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Welke profielen?

Bericht door benkr »

twentetwente schreef: 31 mar 2023 06:57 Ik wil namelijk een nieuwe machine bouwen twijfel waar ik het frame van ga maken. Zit ook te denken aan lassen maar dan zit je met kromtrekken.
Laat je niet gek maken door allerlei verhalen, ga eerst een na bij jezelf welke tolerantie je waar wil of mag hebben en kijk dan eens verder.
ook staal aan elkaar bouten en tappen is een optie, als je dan goed en strak staal neemt kun je een heel eind komen, neem kars-cnc zijn machine eens als voorbeeld, die machine overtreft aluminium extrusie profielen ver denk ik, en qua prijs zal het helemaal niet zo veel schelen.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Welke profielen?

Bericht door pgroot »

stalen frame is absoluut stijver dan een aluminium frame.
Bij het lassen goed opspannen en opklemmen voorkomt kromtrekken, goed laten afkoelen voor je de klemmen los haalt scheelt ook een hoop.

Een frame uit stalen koker is goedkoper te maken als een alu frame (als je de uren niet hoeft te betalen)
twentetwente
Berichten: 256
Lid geworden op: 24 dec 2008 20:59
Contacteer:

Re: Welke profielen?

Bericht door twentetwente »

pgroot schreef: 31 mar 2023 12:06 stalen frame is absoluut stijver dan een aluminium frame.
Bij het lassen goed opspannen en opklemmen voorkomt kromtrekken, goed laten afkoelen voor je de klemmen los haalt scheelt ook een hoop.

Een frame uit stalen koker is goedkoper te maken als een alu frame (als je de uren niet hoeft te betalen)
Oke, dan word het staal. Ik ken namelijk iemand met een lastafel dus het kan mooi strak opgespannen worden. En ook prijstechnisch is het interessanter. En de stijfheid van die profielen zat ik al over te twijfelen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke profielen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

pgroot schreef: 31 mar 2023 12:06 stalen frame is absoluut stijver dan een aluminium frame.
Dat is ongeveer hetzelfde als: olie is heter dan water
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie