voorzichtiger op AliExpress kopen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door Kjelt »

Na Huawei en Tiktok wil je gewoon geen chinese apparatuur aan je netwerk hebben.
Ook al denk je "wat valt er bij mij te halen" , toch erg lu**ig als ze vanuit jouw thuisnetwerk aanvallen op servers of zelfs in de US of andere landen ondernemen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door hfjbuis »

Portje schreef: 30 mar 2023 23:33 Eerlijk gezegd koop ik best regelmatig iets op Ali.
En tot nu toe valt het me meestal wel mee.
AliExpress is mijn hoofdleverancier voor klein spul. Soms valt het tegen en is het rotzooi maar dan reclameer ik en krijg het geld terug. Ook bij niet leveren wordt er na 90 dagen keurig terugbetaald. Bij reclamatie van een deel van de levering, krijg je de verzendkosten niet vergoed dus opletten of de verzendkosten niet hoger zijn dan de kosten van het product. Wat dit betreft, doen ze het eigenlijk beter dan b.v. bol. Die verwijst naar de verkoper en je moet het zelf maar regelen.
Vrijwel alles wat in de omgeving niet verkrijgbaar is komt bij mij van een of andere webshop. En ja, daarbij let ik ook, maar niet uitsluitend, op de prijs.
Ik heb een linksys achter de router van ziggo zitten maar ik ben ook paranoia. Mijn zonnepanelen omvormer hangt ook niet aan het netwerk, kunnen ze hem ook niet op afstand uitschakelen. Als ik alles waar aan de binnenkant "made in china" staat weg moet gooien, blijft er niet veel over. Gelukkig komt de whisky uit Ierland of Schotland en het bier uit de omgeving.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 30 mar 2023 23:38 Na Huawei en Tiktok wil je gewoon geen chinese apparatuur aan je netwerk hebben.
Ook al denk je "wat valt er bij mij te halen" , toch erg lu**ig als ze vanuit jouw thuisnetwerk aanvallen op servers of zelfs in de US of andere landen ondernemen.
Daarom komt dit spul evenals bv mijn deurbel met cam op een aparte router die niet met mijn normale netwerk en internet verbonden is.

En over het hebben van veiligheid van Chinese apparatuur en apps vraag ik me af of dat bij Amerikaanse, Japanse, Koreaanse, Vietnamese etc ook niet het geval is.
En dan wil ik het al helemaal niet over onze eigen "big brother", Rutte met "zijn" EU hebben.
Zelfs het geld willen ze digitaal maken zodat ze precies weten wat je er mee doet.
Dit is een oeverloze discussie, ze deugen geen van allen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door spinningwheels »

Kjelt schreef: 30 mar 2023 23:38 Na Huawei en Tiktok wil je gewoon geen chinese apparatuur aan je netwerk hebben.
Ook al denk je "wat valt er bij mij te halen" , toch erg lu**ig als ze vanuit jouw thuisnetwerk aanvallen op servers of zelfs in de US of andere landen ondernemen.
Of je zorgt ervoor dat je geen netwerk hebt.
Hier alleen een pc direct aangesloten. Geen wifi of wat dan ook. Geen debiele telefoon AKA personen volg systeem.
Oudere auto zonder ingebouwd volg systeem. alleen een oude navi die nergens mee verbonden is.
Nooit onderweg pinnen, alleen hier in,t dorp. en alle aankopen contant betalen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door Bjornski1976 »

Grappige is dat heel veel mensen gebruik maken van apparaatjes in huis wat met Tuya werkt. Gaat allemaal via China, denk hierbij aan deurbel, ledverlichting, smart dingetjes mobiele telefoons ga zo maar door. Apart netwerk router etc.. mwah

Kijk naar apparaatjes en of het voor een toepassing geschikt is. Een PV omvormer heeft mijn inziens geen internet nodig.

Wat veel gehacked word zijn de api's die met het spul werkt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door assink »

Heb hier eigenlijk ook weinig "smart" apparatuur buiten m'n telefoon.
PV omvormer zit bij mij ook niet op het netwerk, heb geen behoeft om op elk moment van de dag m'n opbrengst te checken. Zie het aan het eind vd maand wel :lol:
Heb wel m'n DRO's van aliexpress, en heb wel eens wat frezen en wisselplaatjes er vandaan gehaald.
En haal er ook wel eens componenten vandaan, maar meestal heb ik te weinig geduld en zoek ik een nederlandse of duitse webshop.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door MeMoRy »

Tonybryden schreef: 30 mar 2023 23:24
Portje schreef: 30 mar 2023 17:59 Ga naar EBay of Amazon of ... het is allemaal bij de Chinees vandaan.
Die willen alleen niet voor een kwartje op de eerste rij zitten, je krijgt waar je voor betaald.
Beweer jij nou dat Amazon en EBay goed zijn? Die willen vooral marge vangen en winst maken hoor. Jeff Bezos is niet voor niets zo rijk geworden. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 31 mar 2023 02:28 Of je zorgt ervoor dat je geen netwerk hebt.
Hier alleen een pc direct aangesloten. Geen wifi of wat dan ook. Geen debiele telefoon AKA personen volg systeem.
Oudere auto zonder ingebouwd volg systeem. alleen een oude navi die nergens mee verbonden is.
Nooit onderweg pinnen, alleen hier in,t dorp. en alle aankopen contant betalen.
En als je spinninwheels googled krijg je alleen maar oude mannen in een rolstoel. :lol:

Maar je vergeet wel even de kenteken herkenning camera's langs de snelweg, dus voortaan alleen B-wegen rijden. Provinciale wegen zou ik ook mijden, en wat te denken van industrie terreinen met camera controle bij de ingang.
Ik denk dat ze er wel achter komen als ze denken dat het interessant is.

Maar terug naar het onderwerp, waarom kunnen we nu eigenlijk niet testen / monitoren of een device vreemde acties doet om er achter te komen dat het een onbetrouwbaar ding is. We hebben toch ook virusscanner en dergelijke. Dan moet die router/modem me toch ook een waarschuwing kunnen sturen dat er verkeer is wat twijfelachtig is. (zal ik wel te simpel overdenken, maar ja: 'zalig zijn de armen van geest' zal ik maar zeggen :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mar 2023 09:58 Maar terug naar het onderwerp, waarom kunnen we nu eigenlijk niet testen / monitoren of een device vreemde acties doet om er achter te komen dat het een onbetrouwbaar ding is. We hebben toch ook virusscanner en dergelijke. Dan moet die router/modem me toch ook een waarschuwing kunnen sturen dat er verkeer is wat twijfelachtig is. (zal ik wel te simpel overdenken, maar ja: 'zalig zijn de armen van geest' zal ik maar zeggen :mrgreen: )
Laat ik het zo zeggen voor 1Gb/s netwerk deep packet inspection heb je toch een aardig dikke pc nodig, denk dan aan een moderne i5 ofzo en die kan verder niets meer.
Op tweakers zitten er wel een pasr met echte dedicated firewalls (€5000) maar dat zijn dan net zulke mensen als degenen van ons forum die een cnc machine van 2000kg hebben staan.
Waarbij deze na een aantal jaar ook weer vervangen moet worden.
Monitoren op ip adressen heeft weinig nut (vpn).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: voorzichtiger op AliExpress kopen

Bericht door DaBit »

Androis stelt per versie eisen aan de gebruikte SoC. Als jij perse Android 12 wil dan zit je vast aan relatief moderne SoC's met bijbehorend prijskaartje.
Wil je goedkoper, dan moet je genoegen nemen met een tablet die bijvoorbeeld alleen tot Android 7 ondersteunt.

Dan heb je vaak nog het gedoe dat ze niet zomaar de Play Store ondersteunen, maar daar is wel rondomheen te werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie