Controller Keuze....

Moderator: Moderators

MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

Hoi Allen,
In voorbereiding op mijn op- en verbouw van mijn overgenomen RatRig 1515 (zie: link), ben ik me aan het verdiepen in de controller die ik wil. Ik twijfel tussen MACH4 en LinuxCNC maar ik neig naar de laatste, echter beperkt deze mij wel in de controller keuze (de XHC bijvoorbeeld valt al af). Ik ben niet bang voor Linux, ik heb er zelfs veel ervaring mee en een beetje programmeren schuw ik ook niet. Maar ik ben ook niet bang om eenmalig 200,- aan goede(?) software te investeren.

Ik wil de mogelijkheid hebben uiteindelijk 6 assen aantesturen, X, Dubbel Y, Z, een draaibankklem (ben ff de echte naam kwijt :lol:) en een laatste As om eventueel een beweegbaar tool magazijn mee te bedienen.

De opties die ik nu geselecteerd heb:
  1. Mesa kaart bestellen met een Pi
    • Raspberry Pi met Linux CNC
    • Mesa 7C81 kaart
    • 1x DIN tray
    • 2x 26pin naar DB25
    • 2x DB25 break-out bordjes
  2. PCI-e Parallelle poorten kaart in PC
    • Refubished PC i5 8GB met Mach4 of LinuxCNC
    • StarTech.com PEX2PECP2 kaart (2x Parallel) deze heeft een ASIX - MCS9865 welke ondersteund zou worden door LinuxCNC
    • 2x DB25 break-out bordjes
  3. Pokeys57CNC en een oude Laptop
    • Oude Laptop met Mach4
    • Pokeys57CNC
    • 6x 10pin > STP-DIR-EN
In alle gevallen wil ik er een pendant bij er een pendant bij en de stappen drives worden DM556.

Optie 1: 300,- Lijkt me gewoon leuk ik heb nog wel een Pi4 8GB liggen. Ook de inbouw grote spreekt me wel aan. Maar als de Pi tegen valt moet er alsnog een PC komen en valt het als nog duur uit.
Optie 2: 350,- Meest zekere en universele optie maar ook de duurste omdat ik hier helemaal niets voor heb liggen. En... Paralelle poort anno 2023 :roll:
Optie 3: 275,- Ik lees her en der dat de Pokeys toch zo nu en dan kuren hebben ook heb ik wel ergens gelezen dat deze met LinuxCNC werkt maar ik lees nergens echte resultaten. Mocht dit problemen geven zit heb ik geen keus en zit ik aan MACH4 vast.
Eventueel zou een "oude laptop - Mesa - break-outboards" nog een optie kunnen zijn

Wat overzie ik nog? Wat is de algehele mening over Mach4?
Ik heb nog niks echt geprobeerd omdat ik geen test opstelling heb waar ik mee testen kan. tuurlijk kun je eens rondk likken maar het is dan wel fijn om ook echt iets te zien bewegen.
Laatst gewijzigd door MartijnD op 29 mar 2023 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

Mooi spul... maar gaat het "Budget" wel ernstig te boven. Misschien is het te overwegen om eerst eens een jaartje met de Openbuilds controller te spelen en daarna iets als dit te gaan doen. Maar ik heb er altijd (ik heb een bedrijfje in de industriële automatieschering, ik bouw o.a. schakelkasten) een hekel aan om dit soort dingen om te bouwen in de schakelkast. De besturing moet in 1 keer goed ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door Ballegooijen »

De controller is natuurlijk het hart van de machine. Deze moet m.i. voor 100% betrouwbaar zijn en mag daarom ook best een paar centen kosten. In verhouding tot een complete machine is het ook geen groot bedrag denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die controller aanpassen is het makkelijkste wat er is, als je je schakelkast slim op zet. Ik heb gistermiddag nog een heel andere plc in een kast gehangen. Meer io, maar ik had de vorige keer die kast al zo bedraad dat ik al die gecombineerde functies wel bedraad had.
Bij een freesbank is het simpeler, alle assen hebben step en dir nodig, je hebt per as een home switch, je heb signalen voor de spindel en andere zaken zoals automatische machine klem.
Jij kunt besturingskasten bouwen, dus als je dat goed opzet plug je het zo om.
Je kunt net zo makkelijk met een grbl printje beginnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Controller Keuze....

Bericht door DaBit »

Ik weet niet hoe goed een Pi4 presteert met de (OpenGL-gebaseerde) G-code preview. Dat vond ik met een Pi3 zo tegenvallen dat ik het ding niet in zou zetten voor een echte machine. Anders dan dat kon ik in het stenen tijdperk op een Pi3 al vrij vlekkeloos LinuxCNC draaien, dus dat zal op een Pi4 zeker wel lukken. En als je toch zo'n ding ongebruikt hebt liggen...
Heb je er ook nog een ander doel voor, dan is een 2e hands i3 of i5 een heel stuk goedkoper dan zo'n Pi.

Parallelle poort in een PC zou ik vandaag de dag niet meer doen, alleen om te experimenteren. 't is eigenlijk net niks, die moderne CPU's samen met een parallelle poort. Maar het werkt wel, en zo'n Startech kaartje kost weinig. Je kunt er altijd mee beginnen en upgraden naar iets anders als je ooit wat te kort komt aan die parallelle poort. Op mijn Emco Compact8 draaibank ben ik ook pas naar Mesa-hardware gegaan toen ik met encoders ging werken die te snel waren voor die parallelle poort.

Pokeys met LinuxCNC: ik denk niet dat het als motioncontroller werkt. Wel als handig kaartje voor een gebruikersinterface (ik heb er eentje op mijn draaibank voor dat doel).

Pokeys met Mach, mjah. benkr is de enige hier die het gebruikt, hij zit altijd eeuwig te vechten met het spul, het werkt zelden binnen een week of 12, en toch durft-ie nog te beweren dat het niet aan de Pokeys ligt. Persoonlijk zou ik er met een grote boog rondomheen lopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Controller Keuze....

Bericht door MartijnD »

Dankje Dabit, De Pi4 verbaast mij altijd nog, er zijn vlottere bordjes maar of dat allemaal zo stabiel en uniform is... dat heeft Raspberry wel echt voor elkaar. Dat ze duurder zijn dan een 2ehands PC, dat ligt er een beetje aan waar je zoekt ;-) een i5 7500 met 8gb, refubished met "garantie" kost toch vaak wel meer dan 150,- maar goed. Als ik zo even rond kijk is een parallelle poort misschien iets om te vergeten. Je weet nooit waar het schip strand maar ik verwacht de komende jaren niet met encoders te gaan werken.

Met jouw verhaal in acht komen de Mesa kaartjes meer naar boven. Ik denk wel dat ik dan een andere keuze zou maken en een ethernet Mesa kaart zou nemen. Als de Pi toch niet zo presteert als ik hoop (of direct al skippen) kan deze ook nog prima aangestuurd worden met een Laptop.

@hugo, Ik ben het niet met je eens, ieder controller heeft zijn aansluitingen op een andere plaats zitten dus je bent altijd met draden aan het vervangen, het moet qua formaat ook maar net passen. Dan kun je de kast nog zo slim inrichten maar dit krijg je in mijn ogen 100% simpel. Als je dit soort dingen moet vervangen voor iets anders wat er in zit (als retro-fit of ...?) is mijn ervaring dat het vaker tegen zit als mee. Een PLC vervangen vind ik raar dit doe je alleen als retro-fit of als hij kapot is en misschien als je met het geheugen niet uitkomt pak je iets van de zelfde serie met meer geheugen. Als je dit hobby matig doet zullen er misschien meer redenen zijn. En wat betreft slim opbouwen... ik denk dat je bedoeld "groot genoeg". Ik zie hier meestal veelte kleine kastjes voor bijkomen, maar goed daar gaat het hier niet over geloof ik ;-)

@Ballegooijen, De controller is inderdaad het belangrijkste, ik ben er wel van overtuigd dat er misschien voor een paar cent minder ook wel iets te maken is. Ik vind EdingCNC echt mooi spul maar op dit moment te duur. Misschien duur mijn projectje nog wel een jaar of langer ;-) en kijken we er dan weer anders tegen aan.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Controller Keuze....

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 29 mar 2023 19:15 Pokeys met Mach, mjah. benkr is de enige hier die het gebruikt, hij zit altijd eeuwig te vechten met het spul, het werkt zelden binnen een week of 12, en toch durft-ie nog te beweren dat het niet aan de Pokeys ligt. Persoonlijk zou ik er met een grote boog rondomheen lopen.
Pokeys in de basis werkt gewoon goed en betrouwbaar, de problemen komen pas wanneer je er extra dingen mee gaat doen, dan schiet de documentatie tekort, en lijkt het opeens of jij de enige bent die dat bepaalde ding zo wil hebben. Ik moet wel zeggen dat de ondersteuning vanuit Polabs echt goed is, maar bepaalde dingen zijn niet of niet makkelijk goed te krijgen en worden ook door Polabs niet ondersteund. Een voorbeeld is b.v. een potmeter voor Feed-Rate Override, ik heb het werkend gekregen, maar samen met de Look Ahead feature van Mach3 werkte het eigenlijk niet, er bleef een flinke delay zitten tussen draaien aan de knop en het reageren van de machine.
Als je overweg kunt met Linux dan is dat denk ik de meest flexibele en onbegrensde weg naar succes, samen met kaarten van Mesa, mijn handycap is dat ik echt altijd ruzie heb met software, wij liggen elkaar echt niet, reden waarom ik dat pad heel erg blijf mijden.
Ik zou wel gaan voor een echte PC als basis, mocht je er behoefte aan hebben dan heb ik nog wel een I3 staan die je voor weinig geld mag overnemen, eigenlijk wil ik alleen voor de voeding een bedrag terug hebben, de rest krijg je gratis van me. Het gaat dan om een HP Small Form Factor machine, die meet iets van 26 x 26 x 8 cm en daar komt dan de voeding nog los bij (adapter).
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door javanree »

Als je nou niet die Raspberry Pi specifieke MESA print neemt maar bijvoorbeeld 7i92 of 7i96 , die kun je met een Raspberry Pi aansturen, vind je het niets vervang je de Pi door een PC. Ben je amper meer geld kwijt maar houd je wel alle opties open. De 7i76E kan ook nog maar die is wel erg prijzig...
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door zeeschuim »

Deze ethernet kaart van de chinezen werkt perfekt met mach3
https://www.cdxhctech.com/html/eProduct ... 5_404.html
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Controller Keuze....

Bericht door Tolp2 »

Of als je heel erg goedkoop, flexibel en het leuk vindt om te solderen: LitexCNC

LitexCNC is een combinatie van firmware en een driver voor LinuxCNC die geschreven is voor een 5A-75B and 5A-75E LED kaarten. Deze kun je voor een paar tientjes van AliExpress bekomen. Heb er nu veel plezier van en ben mijn kast aan het inruimen. Alle inputs / outputs zijn 5V, dus heb ik de nodige breakout-boards ontwikkeld waarmee je snel bijvoorbeeld 12/24 volt inputs en outputs kan maken, Leadshine steppers aan sturen of encoders (differential) kan uitlezen. Het aansturen van de kaart wordt gedaan met Ethernet.

Om heel eerlijk te zijn: voor inputs is het aanpassen van de kaart noodzakelijk. Het betreft het vervangen van een aantal SMD buffer IC's. Neem een kaart met de meeste IO, dan kun je een buffer verspelen als je nog moet oefenen met SMD solderen.

Voor het programmeren van de kaart gebruik ik gewoon de Raspberry Pi.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Controller Keuze....

Bericht door DaBit »

MartijnD schreef: 29 mar 2023 19:56 Dankje Dabit, De Pi4 verbaast mij altijd nog, er zijn vlottere bordjes maar of dat allemaal zo stabiel en uniform is...
Nou, ik heb geen ervaring met een Pi4, maar juist Pi versie 1-3B zijn voor mij het 'toppunt' van instabiliteit. Zet maar eens 50 stuks in het veld, en kijk hoeveel er nog draaien na een jaar. Been there, done that, en van de resultaten word je niet vrolijk. Readonly rootfs scheelt iets, maar nog niet de wereld. En het is niet alleen de kwaliteit van de SD-kaart; ook geheugenkaartjes van het merk ATP vreten ze op. Maar Pi4 schijnt dus beter te zijn in dat opzicht.

Pi's zijn verder leuk spul, maar ze zitten nog lang niet op de plek in de evolutiecurve waar een simpel mini-ITX bordje zich bevind. En dan hadden ze ooit het voordeel van een leuk prijsje, maar dat is vandaag de dag eigenlijk ook niet meer zo. Als we nieuw vs nieuw gaan vergelijken dan is een mini-ITX bordje met een Atom of Pentium Silver erop, geheugenreepje, klein SSDtje en een voedingkje niet zo heel gek veel duurder dan Pi4 + degelijke en snelle SD + betrouwbare voeding.

Dus kan een Pi LinuxCNC draaien? Ja hoor.
Is het de meest zinnige keuze om een Pi als CNC-sturing te gebruiken? Nee, dat vind ik van niet. Maar och, als je zo'n ding ongebruikt hebt liggen...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Controller Keuze....

Bericht door motormuis »

https://en.cs-lab.eu/product/csmioip-s- ... onnectors/
ik heb in mijn machines draaibank en frees dit spul
werkt al jaren zonder problemen
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Controller Keuze....

Bericht door spikee »

Ik gebruik nu Linuxcnc i.c.m. een mesa. Maar dat is alleen aan te raden tenzij je de features ervan nodig hebt.
Eding werkte wel gewoon mooi, alleen vindt ik daar de instapprijs een beetje hoog. Maar dat is maar net wat je nodig hebt. Wel heel gebruiksvriendelijk. Ik mis er wel de wat meer advanced features in.
Plaats reactie