Toolsetter

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Toolsetter

Bericht door mickomatsu »

Hallo mede forumleden

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen de Z hoogte meten van je frees.
Ik doe dat nu met een stukje voelerband tussen werkstuk en frees.
Maar zou dat graag anders doen wat makkelijker gaat.
Een vaste opstelling van een toolsetter heeft mijn voorkeur.

Ik gebruik geen atc
En mijn besturing is Eding Cnc

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen

Grt Michel
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Die vaste opstelling zou ik nog even over nadenken; het is best handig om ook de werkstukhoogte te kunnen bepalen met zo'n potje. Vooral op een kleinere machine is dat al snel handig.

Er zijn draadloze varianten te koop die kennelijk goed werk leveren, ik heb op beide machines deze zitten;

https://nl.aliexpress.com/item/1005004765001957.html

En die zijn zuiver genoeg voor mijn toepassing. (heb ze niet kunnen betrappen op een afwijking van meer dan 0,005) voor mijn werk meer dan accuraat genoeg. De overtravel output kan je weer op een input van Eding aansluiten om een stop te genereren als er iets mis is. (afhankelijk van de kaart, of je nog een input over hebt)

Ik gebruik de Sorotec macro, is in het Duits, maar ik heb die vertaald naar Engels, mocht dat je meer liggen. Die macro is puur voor als je geen ATC hebt. (schrijft geen waarden weg in de tooltabel, een eersteklas oplossing als je geen ATC hebt). Hij heeft mij in alle afgelopen jaren foutloos dienst geleverd.

Je moet in Eding wel je G10L20 verhaal aanzetten, anders worden alle offsets in G92 geinterpreteerd. (waardeloos) in de nieuwe V5 versie is die optie gelukkig standaard actief.

Bij het gebruiken van die macro; hij heeft standaard geen gekoppelde (tandemhoming) as voor x of y, maar dat is een inimini aanpassing. Dus wees je daarvan bewust als je de macro inzet.

Sorotec Macro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Toolsetter

Bericht door Kars-cnc »

Zoals Serum aangeeft is het mooist. Maar als het alleen om de Z-hoogte gaat kun je het voorlopig ook doen met een stukje rondstaf met een bekende diameter.

Oorspronkelijk deed ik het ook met een stukje voelerband van 0.01mm dik. Dit werkt prima en nauwkeurig. maar het lastige is echter dat je geen marge bij het joggen hebt, even een stukje te laag en je werkstuk of frees is beschadigd.

Ik heb inmiddels ook een toolsetter en 3D probe met alles er op en er aan, maar voor even snel gebruik ik ook nog steeds wel de "Stefan Gotteswinter" methode. Je neemt een rond staafje van bekende diameter, in mijn geval de schacht van een afgebroken 4mm frees, jogt tot boven het werkstuk net iets lager dan de dikte van het staafje. Nu rol je het staafje tegen de tool en jogt stapje voor stapje omhoog tot het staafje er precies onderdoor gaat. Nu klik je even op het Z-as venster in Eding en geef je 4mm op als Z hoogte.
FreesKever
Berichten: 632
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolsetter

Bericht door FreesKever »

Ik gebruik meestal een stukje standaard 80gr/m^2 printer papier. en snij daar een strook van van ong. 10mm breed.

Dat papier komt heel dicht in de buurt van 100um dik, en daarvoor kun je compenseren en voor mij is het eigenlijk nauwkeurig genoeg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Blijft gepruts dat papier. Je hebt een robot voor je staan die het nauwkeurig en sneller kan.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5997
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Sven »

Lengte van je frees is toch iets anders dan hoogte boven werkstuk?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Als je het verschil tussen beiden niet weet heb je niks te zoeken bij zo'n apparaat..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 05 mar 2023 17:52 Lengte van je frees is toch iets anders dan hoogte boven werkstuk?
Jazeker, want wanneer de lengte van je frees niet overeen komt met de bovenkant van je werkstuk, zou je weleens een leuke crash tegemoet kunnen zien…..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door Arie Kabaalstra »

mickomatsu schreef: 05 mar 2023 09:12 Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen de Z hoogte meten van je frees.
Eh.. Daar maak je al een Denkfout.. je kunt de lengte van je frees meten, en daarna de hoogte van je werkstuk..
Immers.. als je de lengte van je frees niet weet. weet je niets.
mickomatsu schreef: 05 mar 2023 09:12 Een vaste opstelling van een toolsetter heeft mijn voorkeur.
Een "Echte" Toolsetter heeft ook altijd een vaste positie, niet per definitie een vaste opstelling (bij Draaibanken zit ie vaak op een beweegbare arm), op de Freesbank zou je een " Vast montagepunt" kunnen maken, als je je toolsetter zo aanpast dat je em makkelijk verwijderd, maar ook precies kan terugplaatsen, iets met een voetplaatje met aanslagjes tegen de rand van je tafel ofzo..of gaatjes voor paspennen..

En dan hebben we het hier ook over een ToolSetter.. en NIET over een Zero-setter...

Nou kun je beide functies in een aparaatje gebruiken, maar dan moet je 2 verschillende Macro's hebben.. Eerst Toolmeten, en dan gebruik je em als Toolsetter, dan hoogte van je werk meten, en dan gebruik je em als ZeroSetter.
serum schreef: 05 mar 2023 10:07 Ik gebruik de Sorotec macro, is in het Duits, maar ik heb die vertaald naar Engels, mocht dat je meer liggen. Die macro is puur voor als je geen ATC hebt. (schrijft geen waarden weg in de tooltabel, een eersteklas oplossing als je geen ATC hebt). Hij heeft mij in alle afgelopen jaren foutloos dienst geleverd.
schrijft geen waarden weg in de Tool tabel?.. dan is ie dus Waardeloos.. Want Dat is precies wat eenToolSetter moet doen... en als je een Tool hebt dat tegen een vaste aanslag in je spindel valt.. dan is het wel fijn als ie in de tooltabel staat.. ik noem maar even een zelfgebouwde FlyCutter, je kunt em zo lang maken dat ie tegen de bodem van de spindelvatting valt.. en dan is ie herhaalbaar...
serum schreef: 05 mar 2023 10:07 Die vaste opstelling zou ik nog even over nadenken; het is best handig om de werkstukhoogte te kunnen bepalen met zo'n potje. Vooral op een kleinere machine is dat al snel handig.
Net wat ik dus ook al aangaf.. als je em zo maakt dat je em makkelijk op een vaste plek zet..of gewoon op je tafel.. recht onder je tool.. dan kun je de lengte meten.., en daarna zet je em op je werk, en roep je een Zero Set macrootje aan.. om het werkstuk Z nulpunt in te stellen..

GereedschapsLengte en WerkstukNulpunt zijn 2 verschillende dingen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Toolsetter

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als we spijkers bij eb gaan zoeken:
specificeer 'lengte van je frees' ik heb hier op m'n werkbang een frees liggen van 70 mm, en nu?
specificeer 'hoogte van je werkstuk', ok, dat stuk aluminium is 30mm dik.

Nu weet ik toch nog helemaal niets.
Wat is het diepste punt waar ik frees, welk deel van de frees wil ik mee frezen, waar kies is het werkstuk nulpunt.

Als jullie wat duidelijker worden wordt er ook niet zoveel onzin verkondigt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2023 09:15 schrijft geen waarden weg in de Tool tabel?.. dan is ie dus Waardeloos.. Want Dat is precies wat eenToolSetter moet doen... en als je een Tool hebt dat tegen een vaste aanslag in je spindel valt.. dan is het wel fijn als ie in de tooltabel staat.. ik noem maar even een zelfgebouwde FlyCutter, je kunt em zo lang maken dat ie tegen de bodem van de spindelvatting valt.. en dan is ie herhaalbaar...
denk daar nog eens rustig over na Arie.

Je hebt dat niet goed; een tooltabel zonder herhaalbare Z is nutteloos. Die flycutter moet je dus altijd op exact hetzelfde moment vastzetten, met 1 en dezelfde moer en 1 en dezelfde spantang spantang om de Z herhaalbaar te laten zijn. Een paar graden losser of vaster (wat niet ondenkbaar is) en je zit er al rap een tiende naast. Volgens mij is er hier niemand die met een momentsleutel zijn moeren vastdraait in zijn chinese spindeltje of kress?
Dacht juist dat jij niet vies was van een beetje nauwkeurigheid.

Zonder herhaalbare Z heb je niets aan een tool tabel. Als je het er niet mee eens bent laten we onze meningsverschillen rap begraven en doorgaan met de orde van de dag. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 964
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Toolsetter

Bericht door Portje »

Wordt er hier onzin verkondigd ? :lol:
Ongehoord
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolsetter

Bericht door hfjbuis »

serum schreef: 30 mar 2023 10:45 Die flycutter moet je dus altijd op exact hetzelfde moment vastzetten, met 1 en dezelfde moer en 1 en dezelfde spantang spantang om de Z herhaalbaar te laten zijn.
Als de achterkant van de flycutter tegen de bodem van de spantanghouder aankomt, dan maakt de moer en het aantrekmoment niet meer uit. Die flycutter kan niet verder naar achteren. Vind ik wel een mooie oplossing, de bodem van de houder als "aanslag" gebruiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Toolsetter

Bericht door serum »

Ah, bodem. Ja.. Dergelijke frezen heb ik hier ook. Dat had ik niet goed uit de tekst gehaald.
Plaats reactie