stl print file

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door kitman »

Ben nog niet 100% zeker.
Bij aline moet de Z as op top staan, ik had die op center staan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

Aline?.. wie is Aline?
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door kitman »

Sorry .= Transform - Align .
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: stl print file

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 28 mar 2023 20:47
kitman schreef: 28 mar 2023 20:31
Vind het raar dat er zo veel lijnen staan.
Ja.. jij wel.. ik niet.. weet je hoe dat komt?..

https://en.wikipedia.org/wiki/STL_(file_format)

Daarom.. en.. hoe fijner je STL, hoe meer lijntjes je hebt.. en hoe nauwkeuriger je oppervlak uiteindelijk is.
Interessant, maar jammer, alles met driehoeken en dus korte lijnstukjes in de gcode.
Is daar nog wat aan op te poetsen ? Met een gcode manipulator ? Ik meen dat ik zoiets wel eens gezien heb, op dit forum ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

kitman schreef: 29 mar 2023 21:45 Sorry .= Transform - Align .
Dat komt me dan weer WEL bekend voor.. maar Ik heb je toch eerder aangegeven dat het feitelijk geen Bal uitmaakt waar je je werk "parkeert" in de 3D Ruimte, als je maar aangeeft in de Code waar het ligt..Dus zorg ervoor dat je Setup Clearance klopt.. dus je veilige hoogte, en je veiligheidsafstand, Maak dat dat klopt.. en leg ook voor je eigen gemak de bovenkant van je werk op een handige hoogte.. Z0 is wel lekker.. dan kun je voorpositioneren op Z2, en 2 mm als veiligheidsafstand opgeven...

En, voor de 635¼ste keer.. "Controleer alles op je scherm.. zolang het niet op de machine ligt.. gaat er ook niets kapodt"
keesfrees schreef: 29 mar 2023 22:37 Interessant, maar jammer, alles met driehoeken en dus korte lijnstukjes in de gcode.
Is daar nog wat aan op te poetsen ? Met een gcode manipulator ? Ik meen dat ik zoiets wel eens gezien heb, op dit forum ?
Ja.. EdingCNC... Met LookAheadFeed.. gas erop.. En..je kunt in Cambam ook nog een "Sample grootte" aangeven als ik het me goed herinner.. Als ik met een STL File een horlogekast moet bewerken.. dan moet ie na het frezen toch binnen een half uur glad genoeg zijn om te polijsten..Dus.. wil ik mijn STL bestanden zo fijn mogelijk.. en dus.. heb ik heel, heel veel Driehoekjes... Boeie.. als het eindresultaat maar glad is..
en als ik een Titanium Horlogekast van de Freesbank haal.. dan is het Schuurpapier Korrel 400 om mee te beginnen.. dat is voor mij nog een Vijl.. papier met straatklinkers eraan gelijmd..Dat.. of een India Oilstone... Dan korrel 1200, Korrel 2500, Korrel 3200 en dan polijsten.. resultaat?

Afbeelding

Ja.. dit komt Uit mijn EMCO Compact 5 CNC Draaibank, en Beagle VMC2814 Freesbankje, en daarna is ie met de hand afgewerkt.
de Binnenkant van de kast is gedraaid, de buitenkant Gefreesd, middels CamBam, en de bovenkant van de pootjes.. da's dus 3D werk.. dus.. een Boundary tekenen in QCad.. gewoon een Offset op de contouren van een pootje, een Haartje groter dan RFrees, even sluiten, en dan 2 keer spiegelen..zodat ik er 4 heb.. die projecteren we dan op het STL model... we selecteren ze.. en de kast.. 3D bewerking erop.. en Gas op die Lollie.. als het er op mijn scherm goed uitziet.. Programmaatje op de USB Zetpil, die steken we dan de Freesbank in zijn achterste.. drukken op de grote Groene knop.. Koffie..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kitman schreef: 29 mar 2023 18:25 Wat ik me af vraag, Ik heb nu de tekening recht voor mij met de boven kant.

boven voor.png
Als je Alt vasthoud, kun je in 3D bewegen en heb je wat beter overzicht hoe je zit.

(assenkruis: blauw is de Z as, groen de X en rood de Y
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

Reset view geeft je een loodrecht zicht op je XY vlak.. als je dat nog niet door hebt, blijf je beter overal vanaf...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2023 09:21 Reset view geeft je een loodrecht zicht op je XY vlak.. als je dat nog niet door hebt, blijf je beter overal vanaf...
Hmm......
Arie Kabaalstra schreef: 29 mar 2023 14:01
Je mag ongestraft van alles uitproberen op het scherm, dat gaat daar niet stuk van.
Is dat inmiddels niet het meestgegeven advies op dit forum ? met name tegen de TS? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door kitman »

hmmm
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 mar 2023 09:58
Arie Kabaalstra schreef: 30 mar 2023 09:21 Reset view geeft je een loodrecht zicht op je XY vlak.. als je dat nog niet door hebt, blijf je beter overal vanaf...
Hmm......
Arie Kabaalstra schreef: 29 mar 2023 14:01
Je mag ongestraft van alles uitproberen op het scherm, dat gaat daar niet stuk van.
Is dat inmiddels niet het meestgegeven advies op dit forum ? met name tegen de TS? :lol:
we mogen er toch inmiddels wel vanuitgaan dat de TS weet hoe de asssen op een machine liggen, en hoe de assen in CamBam liggen?.. zo ja.. Go Right Ahead.. zo niet.. ga je dan eerst eens inlezen.. en het dan een keer proberen..

En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de TS vooral plompverloren dingen probeert.. en als ie er met zelfstandig denkwerk nIet uitkomt.. dat ie dan al te graag een beroep doet op ons denkvermogen, door halve info en halve waarheden alhier te poneren
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door kitman »

Misschien denk ik verkeerd.
1 vraag.
Waarvoor dient dit forum eigenlijk? ( zonder smilie )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waar dit forum voor dient?.. Dat mag je je afvragen.. maar in elk geval om wat te leren, en die kennis ook weer te delen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@ Arie, er zijn op dit forum redelijk wat mensen die gewoon geen antwoord geven als ze er geen zin in hebben, of de vraag onzinnig vinden.
Blijkbaar heb jij een andere belevingswereld dan TS.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: stl print file

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 mar 2023 14:27 @ Arie, er zijn op dit forum redelijk wat mensen die gewoon geen antwoord geven als ze er geen zin in hebben, of de vraag onzinnig vinden.
Blijkbaar heb jij een andere belevingswereld dan TS.
Da's waar, maar als je specifieke kennis zoekt, dan zijn er Topics waar je hier niet wijzer van wordt.. en da's ook frustrerend..

Toen ik hier in 2007 lid werd, een paar maandjes eerder dan de TS, kwam ik binnen met veel kennis van Heidenhain, Fagor en Brother besturingen, en een beetje Mitsubishi, maar nauwelijks kennis van G-Code.. moet je me nu zien.. ik schrijf complete bibliotheken met bewerkingen in G-Code, Hell. ik heb zelfs mijn eigen Dialect G-code gemaakt..weet je hoe dat komt?.. onder andere door jou, en Huub Buis, Niels Saarloos, Bart (Dwarsligger), Bert Eding, en nog vele anderen..
Iemand hier.. als ik me niet vergis..attendeerde me ooit op CamBam.. in 2007.. en ik was er meteen weg van.. ik had nog nooit met Cam Software gewerkt.. (op een enkele keer EdgeCam na dan), en met CamBam kon ik meteen lezen en schrijven..

Waar het mij om gaat.. als iemand halve vragen stelt.. is de andere helft boven water zien te krijgen..en dan niet gaan zitten gokken met : je zal Dit of dat wel bedoelen, of Bedoel je soms ...
Maar gewoon de vraag stellen.. "wat ben je aan het doen"... en meestal kan men daar niet eens een goed antwoord op geven.. omdat men het zelf niet weet..

en Gaandeweg, als ik de indruk krijg dat iemand zich niet eens bewust is van de orientatie en positionering van zijn 3D model in de werkruimte van een CAM programma.. dan beheerst ie duidelijk de basis nog niet eens.. maar wel van alles willen.. maar niet de moeite willen doen om het te leren..

Als ik vroeger op school een dergelijke houding tentoon had gespreid.. dan weet ik wel wat de reactie van de leraar daarop was geweest.... een hijs voor je harses.. en dan Spullen pakken.. melden bij de Directie.. en dan mocht je daar gaan uitleggen wat je eigenlijk van de school verwachtte, en dan werd je er door de directeur even fijntjes op gewezen hoe de koe in de steel stak.
Plaats reactie