Isomo (piepschuim) frezen

Moderator: Moderators

allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ik heb me vergist, de blokken isomo worden geleverd met 60cm dikte, dus ik stel voor dat ik begin met de Z-as te ontwerpen waarop de 4de en 5de aanwezig zijn met tandriem, en de Z met trapeziumdraad. Daarnaa de tafel met Xas te fabriceren en nadien de Yas ontwerp en fabriceer. Moest er nog iemand ideeen hebben voor een simpele 4de en 5de alle hulp is welkom!

En ik denk dat ik de geleiding van de X-as zo hoog mogelijk ga leggen. Een chassis maken volledig uit staal zo hoog als nodig. Met wat moet ik allemaal rekening houden voor het uitlijnen? Welk soort staalprofiel moet ik nemen? Hoe dikwandig moet dat profiel zijn? En met welk meetgereedschap ga ik best aan de gang? ( Ik ben student werktuigbouwkunde en heb bijna alle mogelijke toestellen ter mijn beschikking)

En ik heb liggen zoeken maar heb nog geen ideeen gevonden voor de 4de en 5de as te maken adhv tandriemen...

mvg
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Barcosmurf: hoe draaien die assen, gewoon 2 tandriemschijven of dmv tandwielen? (die laatste lijkt me backlash gevoelig).

Ik zou voor alle assen ondersteunde geleiding nemen.

Staal-vragen zijn allemaal afhankelijk van hoe je het nu gaat maken.. maar dat zul je als wtb'er vast ook wel begrepen hebben ;)

Kijk eens hoeveel verspanende krachten je uit gaat oeffenen, dan kun je zo een sterkte berekening maken (helemaal met de eindige elementen pakketten van tegenwoordig) en zien welke profielen jou zouden passen.

Tip trouwens, ga niet in het staal tappen zetten om je geleiding vast te zetten.. dit krijg je nooit recht (het trekt jou geleiding dan alle kanten op). Boor gaten iets te groot, en daarachter in de koker een lange strip met gaten en moeren erop gelast gebruiken, scheelt je veel werk.
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Op de site's vind ik wel tandlatten, maar geen wielen en dergelijke om verder op te bouwen..

Ik heb gebeld naar de plaatselijke slijpfabriek en die mannen zeiden me dat mijn constructie van (ruwweg toch) 2.4m x 1.8m x 0.8m niet in hun machines past om te slijpen.

Iemand een ander idee hiervoor? Het enige wat op maat moet zijn is de evenwijdigheid en de hoogte van de 2 'muren' waar de Xas op rijdt. Ik had gedacht aan IPE-profielen, maar zo ruw profielen zijn echt te grof om maatvast te stapelen he. Een optie om zulke profielen te laten slijpen langs alle kanten, zodat ik met zekerheid de profielen kan stapelen?

Nog iets, evenwijdig hoeven ze nog niet precies te zijn hé in feite, want ik kan uitlijnen met de geleidingen. Dus ze moeten enkel op hoogte identiek zijn..

mvg
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Zorg ervoor dat je alles kunt stellen.

Ik heb zelf voor mijn machine kogelomloop rail gebruikt, deze op een 200x100x6 koudgetrokken koker gemonteerd. Als je alles slim opbouwt hoef je hem niet te slijpen, mits je alles af kunt stellen.

Je kunt er ook voor kiezen om je rails te ondervullen met epoxy zodra je hem gesteld hebt. Maar geloof maar dat een dergelijke grote constructie (met jou budget) straks voldoende kan buigen, en dus niet kapot gaat omdat niet alles geslepen is.


Waarom trouwens niet uit aluminium profielen opbouwen, als je hier een vakwerk van maakt heb je heel snel een frame staan.

edit: trouwens, geen i, h of u profielen pakken, die zijn bijna altijd te krom om te gebruiken zonder slijpen (hier heb ik ook naar gekeken). Deze worden altijd met een kraan op en van de vrachtwagen getild, bij dit tillen buigen ze al te veel. Dit zie je geheid terug. Koker kan hier wat beter tegen.. maar is ook niet heilig.
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ja zeer snel en makkelijk zeker weten, maar ook zeer duur als ik die prijzen bekijk! Zou iets van een 1000€ zijn minimum enkel voor de X en base... Voor veel minder geld kan ik ook een stalen lassen hé, ik heb een halfautomaat laspost staan. Het is dan wel véél zwaarder en lastiger ja da weet ik. Hoe kun je nog stellen mss met die alu profielen?

Zou het verantwoord zijn om de hoogte-afstelling te doen via +- M15 draadstangen lengte +-5cm met dubbele moeren langs elke kant? En de paralleliteit te doen via sleuven zodat ik de lineaire geleidingen kan verschuiven tov elkaar?

mvg
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

M15 voor de hoogte afstelling lijkt mij niet zo'n goed plan.

Ik heb mijn 2 200x100 kokertjes op zn kant staan, daaronder eenzelfde koker plat overdwars. Hierboven heb ik 2 maal een M20 draadeind van 1.5 meter. Daarmee kon ik de parallelliteit (en de hoeken van de kokers ten opzichte van elkaar) stellen. Stellen met het draadeind en dan vastzetten met het kokertje daaronder.

Iets vergelijkbaars kun je ook voor de hoogte doen, afstellen met draadeind.. en daarna vastzetten op iets met slobgaten.

Volgensmij wordt het tijd voor een schetsje..

edit: alu profielen zijn ook wel veel 2ehands te vinden, kijk daar ook nog eens naar
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Sorry hoor Lude maar ik kan me er niet direct iets bij voorstellen, heb je daar soms een afbeelding van ofzo?
Enja schetsen komen eraan, solidworks gaat nog wat traag bij me.

mvg!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je alles gewoon op stelpootjes zet dan is het gewoon een kwestie van een M16 Moer in elke poot te lassen..

de machine die ik eerder toonde in het videootje staat op 8 poten, de vloer in die ruimte was ook niet vlak, dus frame in elkaar gezet, waterpas erop, em draaien tot alles recht stond..
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Ja maar dan staat hij pas tov de vloer, maar niet tov de baseplate waar de isomo op komt hé...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

die zet je toch ook gewoon op stelpoten?..

ik zou zelf in elk geval het hele machine frame als één deel maken.. je kunt de opspantafel wel in je frame hangen met bouten, zodat je dat eerst waterpas zet, dan de 2 zijframes los-vast aanbouten, afstellen, en vasttrekken..

als je eerst je tafel stelt, dan heb je meteen een referentievlak voor je rails.. als die ook waterpas staan, dan staan ze DUS evenwijdig met de tafel.. 't enige wat je dan nog moet stellen is de hoogte links-rechts.. als je aan één kopse kant begint met het stellen van de tweede rail. dan is het een kwestie van het begin op hoogte zetten, en de rest opdraaien, of iets laten zakken om een eveneens horizontaal te krijgen..

machines "waterpassen" is een hele kunst, maar als je het "Stap voor stap" doet, kom je er wel uit..
allesdoen
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:42
Locatie: La Belgica (Oost-Vl)
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door allesdoen »

Besten, heb al iets proberen tekenen adhv kokers zoals onze beste hierboven vermelde: 200x100x6

De 3de rij balken van langs onder gekeken daar moet nog een paralleliteit-ding komen ook adhv schroeven en moeren.
De 3 losstaande kokers zouden nog verlengd worden voor stevigheid.

Je ziet daar 4 schroefdraden: (om de hoogte af te stellen) M20!

- 1 set van 2 : dienen voor bovenste naar onderste te trekken
- 1 set van 2 : dienen om bovenste koker naar boven te dwingen

Ook zouden de 2 verticale 'wanden' langs achter en langs voor nog verstevigd worden met crossmembers die ook aanpasbaar zijn aan de uitlijning. Onderling wordt alles gelast met de halfautomaat.

Nu ik denk zo dat alles afstelbaar is, dat afstelbaar hoeft te zijn hé? Parallelliteit en hoogte.

Voila dit is wat ik zo direct in gedachte heb, en bovenaan 100mm, plaats genoeg voor een ondersteunde lineaire geleiding en tandheugel voro aandrijving?

Onderaan zou ik simpelweg een betonplexplaat of MDF dergelijke plaatsen die ik voor de finetuning nog kan vlakken adhv de frees zelf, of is dit totaal een nogo-oplossing?

Ahja, met een nauwkeurigheid van 1mm ben ik al zeer tevreden :lol:

Wat wel nog een probleem vormt is de manier van opspannen van het lichte isomo. Ik had gedacht aan een programmeer-truukje: Eerst instellen om de ene kant af te werken terwijl langs de andere kant een klem het stuk vasthoudt, om nadien te verwisselen van kant..

@ Arie kabaalstra: Is dat de methode om zulke banken uit te lijnen? Waterpas? Dan moet je toch een zéér zuivere (en dure) waterpas hebben? Ik dacht alles passen in functie van de opspantafel..? En met de meetklok vanaf die tafel beginnen naar al de rest. Waterpas lijkt mij zo grofwerk?

mvg

Afbeelding

Afbeelding
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door Lude »

Kun je niet beter een vakwerk van bijvoorbeeld 100x100 maken?

Vind vooral de doorgesneden kokers een zwak punt, hier gaat je machine op bewegen als je hem snel heen en weer stuurt (dit is de grootste boosdoener).

Heb zo geen afbeelding voor je, maar als je bijvoorbeeld het laatste plaatje pakt, daar heb je 4 draadeinden. Als je nu aan de rechter of linker kant verticaal een koker plaatst die je vast zet, voorkom je redelijk wat buiging in je draadeinden.
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door frank »

Let wel op je zijdelingse stijfheid van je constructie (in jouw geval de z-richting)
De open kokers zijn in deze richting vrij slap. Bovendien heb je meerdere lagen dus het telt allemaal bijelkaar op. Dichtmaken of een schoor erin.
De eindige elementen methode is een leuk stukje gereedschap om dergelijke problemen te analyseren en te optimaleren.
Heb ik vroeger veel gedaan. Echter, met een boerenverstand kom je ook een heel eind.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Isomo (piepschuim) frezen

Bericht door skillalot »

Kun je niet beter een machine van MDF maken? Als je lange rechte kokers maakt met vier stroken dik MDF...
het heeft verder niks te houden he, als je alleen maar een beetje schuim gaat bewerken. Of het voor de hele machine handig is weet ik niet, maar denk dat je de basistafel hier makkelijk van kan maken.
Meld je eens aan op het forum van http://www.mechmate.com en kijk daar ook eens rond. Daar staan wel wat interessante dingen voor je op. De geleidingen maken ze daar met een slijptol en stalen hoeklijnen, en als aandrijving nemen ze ook tandheugels. Als je kijkt hoe nauwkeurig dat al werkt, dat is voor wat jij wil ruim voldoende.
Plaats reactie