Toolpostgrinder

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

Kunststoffen laten zich in het algemeen lastig verlijmen. Meestal gebruik ik de heldere epoxy van bison of seconde lijm. Als dat niet werkt, dan verlijm ik niet en maak ik een schroefdraad met 0.5 mm spoed, een strakke passing met een spie of een conische passing, al dan niet in combinatie met wat lijm.
ABS verlijmt zich met aceton, PVC laat zich verlijmen PVC lijm en voor PLA gebruik ik seconde lijm.

Voor teflon zijn er lijmen die met een primer werken en waarschijnlijk is er voor elke kunststof wel een speciale lijm verkrijgbaar.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Toolpostgrinder

Bericht door motormuis »

kunststof en ijzer kan je niet verlijmen e uitzetting coëfficiënt ligt te ver uit elkaar
je kan er een kit gebruiken die dat kan opvangen maar of dit voor een uitlezing geschikt is ik betijvel het
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

Ja ik ga maar voor de epoxy denk ik met wat katoenvezel er in, ik snap wat er gezegd word over verschil in uitzetten, maar ik fixeer het geheel eerst haaks op de bewegingsrichting met 3 paspennetjes, 0,5 cm diep durf ik nog wel te gaan in het schort , beetje weinig voor schroefdraad, en dan epoxy ertussen. eerst ff lekker opruwen uiteraard



hfjbuis schreef: 23 mar 2023 13:46 Kunststoffen laten zich in het algemeen lastig verlijmen. Meestal gebruik ik de heldere epoxy van bison of seconde lijm. Als dat niet werkt, dan verlijm ik niet en maak ik een schroefdraad met 0.5 mm spoed, een strakke passing met een spie of een conische passing, al dan niet in combinatie met wat lijm.
ABS verlijmt zich met aceton, PVC laat zich verlijmen PVC lijm en voor PLA gebruik ik seconde lijm.

Voor teflon zijn er lijmen die met een primer werken en waarschijnlijk is er voor elke kunststof wel een speciale lijm verkrijgbaar.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Toolpostgrinder

Bericht door motormuis »

https://www.permacol.nl

daar haal ik mijn lijm vandaan top service en top kennis van zaken op het gebied van lijm
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Toolpostgrinder

Bericht door hfjbuis »

motormuis schreef: 23 mar 2023 16:53 https://www.permacol.nl
daar haal ik mijn lijm vandaan top service en top kennis van zaken op het gebied van lijm
Die hebben een groot assortiment!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolpostgrinder

Bericht door FreesKever »

De Chinezen verkopen "BLDC spindles" bedoeld voor kleine CNC routers. Bij de ER11 variant is de as en ER11 spantanghouder vaak een geheel (mooi), terwijl bij de ER16 variant de spantanghouder met een klemschroef op de motoras zit (bah).

Een setje zoals onderstaand (500W Spindle, motordriver, Alu Beugel) kost ongeveer EUR120. Er moet noeg wel een (48V) DC voeding bij.

Diameter van het motorhuis is vaak 55mm en met een toerental van 12000rpm, maar de spindels gaan van 300W tot 600W en meer en er zijn nogal wat varianten.

Ik vermoed dat deze vrijwel geruisloos zijn als je de ventilator er af haalt. Misschien is dit te doen bij lage belasting, of als je voor een andere vorm van koeling zorgt (warmte via aluminium beugel afvoeren, of er een andere langzamer draaiende ventilator opzetten).

Ik heb zelf nooit zo een spindel gehad, maar ik vermoed dat aardig wat mensen op dit forum een router hebben met zo een spindel.
Bijlagen
BLDC_Spindle_Daedalus_500w.jpg
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Toolpostgrinder

Bericht door motormuis »

https://www.banggood.com/nl/500W-CNC-Ai ... mds=search
ik heb deze 2 keer een keer voor het kanten bewerken als frees en een keer als slijper op de draaibank
werken perfect
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolpostgrinder

Bericht door FreesKever »

motormuis schreef: 24 mar 2023 10:10 https://www.banggood.com/nl/500W-CNC-Ai ... mds=search
ik heb deze 2 keer een keer voor het kanten bewerken als frees en een keer als slijper op de draaibank
werken perfect
Ik denk dat er verschillende nivo's van perfectie bestaan :)
Doe mij de BLDC variant maar voor het prijsverschil.
't zou wel leuk zijn als iemand allebij de varianten heeft, om ze dan te vergelijken...
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Toolpostgrinder

Bericht door motormuis »

FreesKever schreef: 24 mar 2023 10:20
motormuis schreef: 24 mar 2023 10:10 https://www.banggood.com/nl/500W-CNC-Ai ... mds=search
ik heb deze 2 keer een keer voor het kanten bewerken als frees en een keer als slijper op de draaibank
werken perfect
Ik denk dat er verschillende nivo's van perfectie bestaan :)
Doe mij de BLDC variant maar voor het prijsverschil.
't zou wel leuk zijn als iemand allebij de varianten heeft, om ze dan te vergelijken...
bij Banggood hebben ze ze regelmatig in de aanbieding ik heb er € 59,- betaalt en da kwaam niets meer bij
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Toolpostgrinder

Bericht door MeMoRy »

benkr schreef: 22 mar 2023 22:10 Voedingen die een CE keurmerk hebben zijn altijd goed gefilterd en geïsoleerd, anders mogen ze in Nederland niet verkocht worden.
Ik heb eigenlijk nog nooit een moderne voeding gezien die hier niet aan voldoet.
@Ben
Dat is dus zo'n voorbeeld van een voeding waarbij eventuele CE markering voor "chinese export" staat. :lol: :P
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

Nog meer goede ideen dank
maar ja heb die ene van de lidl al besteld eerst daar maa eens mee spelen
zou vandaag binnen komen maa helaas bezorgdatum verzet naar .....ehh afwachten
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Toolpostgrinder

Bericht door FreesKever »

Misschien een paar zware jonges bestellen om die bezorgdatum weer terug te zetten. :P
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Toolpostgrinder

Bericht door herbieferbie »

ja dat hielp idd, haha vreemd genoeg kreeg ik bericht vandaag wordtie niet geleverd en net voor ik naar werk ging ding dong daar passie toch apart
Krachtig ding, wel wat groot, zo met het timmermans oog lijkt hij erg netjes te lopen , voel geen trillingen maar meten is weten word vervolgt
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Toolpostgrinder

Bericht door Oscar f1 »

MAKITA gd0601_a1l0_s01.jpg
.
MAKITA gd0601
Dit lijkt me ook wel een goede kandidaat voor een toolpostgrinder:
.

MAKITA-bbd24710-9c0b-4e88-a308-862811dd095f_GD0600_PB-2.jpg
kost online ongeveer 90 euro,
en Makita heeft een goede garantie en onderdelenservice.

Span opname is 6mm,
geen idee of je daar dan goede slijpstenen voor kunt krijgen.
Maar je kunt natuurlijk altijd een adapter maken op de draaibank.
Plaats reactie