Nonius ringen voor metrische draad

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2023 13:54 .........................

M7 zou ook een mooie optie zijn overigens... "Carrosserie draad" Iedereen kent M6, en M8.. maar M7??.. he?.. bestaat dat?.. Jazeker.. daar zitten carrosserie panelen doorgaans mee vast.. waarom is me ook een raadsel.. want dat kun je bij de gewone ijzerwarenhandel om de hoek niet kopen..
Ja, idd, en het mooie van M7 draad is, dat die net een fractie groter is dan 1/4 BSF, en nagenoeg dezelfde spoed heeft: M7 is (net als M6 ) 1,0 mm spoed, terwijl 1/4" BSF een spoed heeft van 26 gangen op 1", dus 26 op 25,4 mm ofwel een metrische spoed van 0,977 mm.

Dan kan je dus het originele 'zwengeltje', dat dus ook 1/4"x26 is mooi optappen naar M7, en de nieuwe spindelas voorzien van M7x1,0 draad.
Dan gebruik ik die tappen en snijplaat ook nog eens, want ze zijn tot nu toe ongebruikt, ook al meer dan 30 jaar....

De enige plek waar ik ooit M7 bouten ben tegen gekomen, is in het ketting tandwiel op het achterwiel van mijn Puch brommer, dat ding zat vast met 5 stuks M7 bouten; die waren iets losgelopen, en dus beschadigd. Alleen te koop bij de Puch dealer, tegen wat ik destijds een gigantische prijs vond. Vandaar dat ik dat nog zo goed weet. Maar ja, er was geen alternatief.
Maarten Visser schreef: 23 mar 2023 13:25 Een andere oplossing: laat de spindels zoals ze zijn en zet een digitale uitlezing op je bank. Dat werkt zoo veel handiger. En het maakt geen bal meer uit wat voor spoed er aan je handwiel zit.
gr Maarten
Ja, dat is hier al eerder voorbij gekomen Maarten, maar gezien het weinig gebruik van dit bankje wil ik er toch verstelbare nonius ringen op hebben, en dan gelijk met metrische identificaties, op een metrische draadspil. M.aw., het is mij deze investering (een DRO) niet waard op deze machine.
Cor
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een DRO op een Myford... is net zoiets als een 2CV met ABS :lol:
Leuk dat het kan, maar , het staat zoals wy hjir in Fryslân sizze as yn flag op 'e strontpraem..

en dat terwijl een setje verse Nonius ringen een mooi draai en freesklusje is, helemaal in stijl met de machine waar het op komt..
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door eef7260 »

OK, Eef, Als jouw machine volledig metrisch is, en zoals op de foto duidelijk te zien is, een nonius van 0-100 heeft, dan is dat dus identiek aan die van mij. Kun je mij nu nog informeren wat de spoed van die spil is? Ik ging er van uit dat dit 2 mm zou zijn (want standaard maat), en dan is 1 gradatie dus 0,02 mm op de radius van het werkstuk, wat bij mij nu 0,0254 is.
Misschien is het ook wel een niet-standaard spoed van 2,5 mm op die spil, dat zou dan bijna overeenkomen met de Imperial draad, maar die 2,5 spoed is geen handelsmaat helaas.
Cor
Hoi Cor

Klopt als een bus , spoed is idd 2 MM en de verdeling is 0-100.
Dus zoals je zelf al schrijft 1 streep = 0.02 in radius , ofwel 0.04 in diameter.
Dat dus betekent 10 strepen = 0.4 mm en 25 strepen een 1 mm , en een volle omwenteling 4 mm in diameter.
Vind ik het een geniale verdeling , dat dan weer niet.
Maar heb bankje al 30 jaar dus ben er wel aan gewend en kan er prima mee werken.
Wat ik eerder een gemis vind is dat het geen draaibare nonius ringen zijn , maar daar ben je inmiddels zelf ook al aan gewend.
Heb nog zoveel projecten op de rol dat ik het niet de moeite waard vind om te veranderen mede omdat ik er prima mee kan doen wat ik wil.
Ja en dan de opmerkingen over DRO , ja is waar lost alle problemen in klap op , is het handig jazeker.
Maar aan de aan de andere kant hoeveel heb je er financieel voor over , en hoe frequent gebruik je de machine.
Ik gebruik al heel wat jaren machines met en machines zonder , gaat allebei net zo goed.
En als je het niet voor elkaar krijgt zonder DRO lukt het je met ook niet.

Eef

Ps de originele myford nonius ringen die jij en ik hebben zijn spuitgiet aluminium.

En deze al gezien ? , https://shop.vintage-tools-machines.com ... -and-cross
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

eef7260 schreef: 23 mar 2023 21:43
Hoi Cor

Klopt als een bus , spoed is idd 2 MM en de verdeling is 0-100.
Dus zoals je zelf al schrijft 1 streep = 0.02 in radius , ofwel 0.04 in diameter.
Dat dus betekent 10 strepen = 0.4 mm en 25 strepen een 1 mm , en een volle omwenteling 4 mm in diameter.
Vind ik het een geniale verdeling , dat dan weer niet.
Precies , dat dacht ik ook, vandaar mijn eerdere gedachte om de ringen nu met een 80 verdeling te maken, dat lijkt me veel logischer: 1 omwenteling is dan 2 mm beitel beweging, dus 4 mm op de werkstukdiameter, en dat is wat je met de schuifmaat meet, en is ook het resultaat waar je naar toe wilt. Bij een 80 streep verdeling, is 1 streep dan 0,1 mm op de diameter. Als je dan, zoals ik van plan was, de ringen iets groter maakt (44mm is haalbaar ivm de nonius 'streep') dan kan je daarmee makkelijk 0,05 mm aflezen, en beter....

Maar ik ben er nog niet helemaal uit, verdere gedachten hierover zijn welkom, maar ik heb wèl ervaring met die 80 streep, want dat zit op mijn grote bank, waarbij ik dan ook, zoals hierboven aangegeven, de omtrek opmeet, en niet alles nog door2 moet delen.
eef7260 schreef: 23 mar 2023 21:43
Maar heb bankje al 30 jaar dus ben er wel aan gewend en kan er prima mee werken.
Wat ik eerder een gemis vind is dat het geen draaibare nonius ringen zijn , maar daar ben je inmiddels zelf ook al aan gewend.
..............
Eef
Wel aan gewend, maar nog steeds niet echt gewenst!
En als ik toch de spoed van de spil ga aanpakken, dan gelijk ook maar verstelbare noniusringen, en metrische maatvoering er op. Dat is dan de 2e aanpassing die ik aan de machine ga doen, de eerste was, vele jaren geleden, het monteren van een zelf gemaakte hoofdspil koppeling, zodat je niet steeds de motor moet stopzetten. Dat was een geweldige verbetering van mijn oude ML7.
Cor

En Eef, re.: je PS.
Ja die had ik net vanmiddag gezien, en gedownload naar mijn PC, maar de zichtbare cijfers zijn nèt niet eenduidig voor wat de schaalverdeling daar dus wel is, en de tekst daarover (spoed) ook niet.
Maar jouw antwoord was dat dus wèl!
bedankt
Cor
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door Kars-cnc »

VetteV8 schreef: 23 mar 2023 22:26 Precies , dat dacht ik ook, vandaar mijn eerdere gedachte om de ringen nu met een 80 verdeling te maken, dat lijkt me veel logischer: 1 omwenteling is dan 2 mm beitel beweging, dus 4 mm op de werkstukdiameter
Welke verdeling je er ook op zet; 1 omwenteling zal altijd 2 mm beitel beweging zijn, dus 4 mm op de werkstukdiameter :mrgreen:
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Klopt helemaal! En dat is dan nog altijd beter dan 2,54 mm dan wel 5,08 mm :cry:
Cor
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2023 13:54 M7 zou ook een mooie optie zijn overigens... "Carrosserie draad" Iedereen kent M6, en M8.. maar M7??.. he?.. bestaat dat?.. Jazeker.. daar zitten carrosserie panelen doorgaans mee vast.. waarom is me ook een raadsel.. want dat kun je bij de gewone ijzerwarenhandel om de hoek niet kopen..
Wat denk je van oude Citroëns, of NSU auto's: hebben ook M7 boutjes... Ik heb trouwens ook al wel een M9 draad in een remklauw gevonden. Heb daar nog een dure draadreparatieset van liggen :cry:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door javanree »

M7 zit ook in veel Multifix blokken, daarom heb ik er destijds een tap en snijplaat voor aangeschaft.
eef7260
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 jan 2023 21:07

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door eef7260 »

@VetteV8

Zat nog even na te denken over je plannen.
Ik snap heel goed waarom je naar die verdeling van 40 wilt ( of met tussen strepen 80 )
Maar als je het idee toch even loslaat , en even de originele nonius in gedachten houdt.
Als je daar nu een de binnenkant uit draait en hem met een beetje weerstand laat draaien op een nieuw stukje binnenwerk.
Dan heb je je verdraaibare noniusen met getallen , OK nog wel die vervloekte 100.
Maar als je ook het idee van trapezium draad ook eens los laat en voor gewone draad gaat.
( met de kans dat er nu een aantal helemaal los op me gaan :lol: ) .
Ja theoretisch is trapezium draad beter maar ga jij 30 jaar lang 8 uur per dag op die myford draaien , denk het niet.
Dus hoe hard is die trapezium draad nu echt nodig op een hobby bank met beperkte draaiuren.
Dan kan je wel naar een andere spoed , die bij je 100 streeps verdeling aansluit.

Zomaar even ter inspiratie foto van een verdraaibare nonius bijgevoegd die ik 30 jaar geleden al gemaakt heb voor mijn myfordje.
Weerstand heb ik toen opgelost met een o ring in een groef , werkt niet slecht.
Wel nog zonder getallen ( maar ter mijne verdediging , 30 jaar geleden waren er bijna geen graveer lasers :lol: ).
Daar heb ik wel hoop plezier van gehad , is een stuk praktischer als dat handwiel wat ze op draadspil plaatsen.
Inmiddels hebben ze dit nog een slagje mooier ook te koop maar wel voor dik geld.

https://shop.vintage-tools-machines.com ... l-7-series

Gr Eef
Bijlagen
IMG_20230324_203947.jpg
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Dat is natuurlijk een heel erg verwerpelijk idee Eef..

Maar wel praktisch; als ik even kijk naar de topslide, dan zie ik op die 'vintage' site dat de nieuwe nonius een verdeling heeft van 0-1, dus daar wordt een spoed van 1 mm gebruikt; dat zit op M6, en op M7 als standaard.
Een spilletje draaiden met M7 er op, en dat nauw passend maken, dan kan die oude , maar verbouwde nonius ring er daar op.
Voor de cross slide ligt dat wat gevoeliger, want de doorlaat van die slide wil ik niet veranderen, dus kom ik op max M10 draad, wat 1,50 spoed heeft.
1,50 spoed geeft je 3.00 mm op de diameter, met de 'oude' nonius dus 1 streep =0,03, en 10 streep 0,3 mm, dat lijkt me wel onpraktisch, en kloppen de getallen daar niet meer, want er staat dan "10" en dat betekent "0,3" Mmmmm.
Maar dat had je zelf ook al bedacht :lol:
Daar ga ik een nachtje over slapen, en eerlijk gezegd heb ik dit (standaard schroefdraad maten) nooit overwogen, maar verslijten zal ik het nooit, zo oud wordt ik niet om dat te doen. :roll:
En de bestaande nonius ringen verbouwen moet ook mogelijk zijn, met een stalen of fosforbrons veertje er in; rubber lijkt me wel te 'veren', dus de ring iets terug te willen draaien? Of slip-stick?

Die nonius ring die jij op het handwiel op het schort hebt geknutseld, zit er bij mij ook niet op, maar ik meen dat dit wel altijd standaard is geweest op de Speed7 ? Als het hebt zal je het zeker gebruiken, maar ik heb dat eigenlijk nooit zo gemist; de prijs voor deze add-on op de vintage site is wel over the top, dat zou ik dus nooit er voor over hebben.
Nu kan je die ring van jou alsnog laten laser graveren met cijfers, volgens de info eerder hier gegeven. De verdeling heb je zeker met een beiteltje gedaan, met de ring in een verdeelkop?
Cor

PS spoed van M10 aangepast, dat stond er verkeerd!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door hfjbuis »

Ik kwam deze oplossing voor een DRO op een draaibank tegen. Veel werk maar wel mooi compact:
https://www.hobby-machinist.com/threads ... de.105713/
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: Nonius ringen voor metrische draad

Bericht door VetteV8 »

Een beetje teveel van het goede voor mijn Myford, lijkt me. En ik heb inmiddels 2 Tr10x2 draadeinden met moer binnen gekregen, en aan het bewerken daarvan begonnen. Nu nog 'even' zien hoe ik dat graveren van de cijfertjes ga organiseren.
Arie Kabaalstra schreef: 23 mar 2023 10:13 een paar Nonius ringen is een leuk klusje.. Ik heb 2 jaartjes geleden de EMCO Unimat SL van mijn vader opgeknapt

Daar heb ik de resolutie een beetje aan moeten passen vanwege het kleine formaat van de hele machine. maar 0.025 was wel haalbaar...
de EMCO had ooit vaste noniusringen, en daarmee moet je rekenen tot je hoofdpijn met zijwieltjes krijgt.
de Noniusring valt over het naafje van het handwiel, en er zit een stukje verenstaaldraad aan de binnenkant om em wat wrijving te geven..
Prima te doen, het enige wat je nog nodig hebt is iemand die even die Groefjes en getalletjes er even inkrast..

Als het op de Omtrek kan, gooi ze maar op.. ik kriebel ze er wel even in..Ik weet alleen momenteel even niet wanneer precies, omdat ik na mijn motorongeval nog niet permanent thuis ben, en ook nog niet in staat ben om zo even naar de zaak te lopen, Fietsen gaat gelukkig wel..
Hopelijk is de gezondheidstoestand van "Arie" goed genoeg, ze moeten idd op de omtrek, zoals hierboven, anders maar even verder zoeken...
Cor
Plaats reactie