Bigtreetec Octopus

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

ja... en die tutorial heb ik dus gevolgd....

Afbeelding

en als ik build gaat alles goed...

maar als ik probeer te uploaden:
Afbeelding

maar ook als ik die firmware.bin, die het bovenstaande gemaakt heb op een kaartje zet, en die dan in het bordje stop.... spanning er af en er op...
dan daarna werkt het nog niet...? wel heeft hij de naam op de card veranderd in firmware.cur dus hij heeft er wel wat mee gedaan...

maar ik weet niet wat die fout is bij het uploaden... althans waarom ik die fout krijg...?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door hfjbuis »

Er staat dat STlink als upload tool wordt gebruikt. Dat is een externe programmer, geen USB aansluiting. Die STlink wordt wel op een USB poort aangesloten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Portje »

En heb je de originele firmware.bin niet meer?
Zat die niet bij de kaart..

En ik heb ook eens zo zitten te pielen met firmware van een Makerbase kaartje.
Liet ik de sd er steeds in zitten bij het opstarten.
Toen dat eindelijk tot me doordrong (pff) was ik van een steeds terugkerende error af, ik @#$$% tegen mezelf, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

hfjbuis schreef: 22 mar 2023 14:33 Er staat dat STlink als upload tool wordt gebruikt. Dat is een externe programmer, geen USB aansluiting. Die STlink wordt wel op een USB poort aangesloten.
ja maar ook als ik de firmware.bin op een kaartje zet, blijft me tft schermje ook zeggen dat het systeem unknow is, terwijl hij daar eerst marlin gaf...?
Portje schreef: 22 mar 2023 14:44 En heb je de originele firmware.bin niet meer?
Zat die niet bij de kaart..

En ik heb ook eens zo zitten te pielen met firmware van een Makerbase kaartje.
Liet ik de sd er steeds in zitten bij het opstarten.
Toen dat eindelijk tot me doordrong (pff) was ik van een steeds terugkerende error af, ik @#$$% tegen mezelf, haha
nee zat helemaal geen kaart bij.... dus ik heb eerst me tft schermpje aangesloten en hem alleen nog maar via usb aan me computer gehangen..
En toen zag ik in het tft schermpje , bij info, dat hij een systeem gevonden had, een (oude) marlin ...
Maar omdat ik nog van alles in moet stellen... ben ik maar gewoon begonnen.... :-) maar wil maar niet lukken.... terwijl in PLatformIO ik geen fouten krijg bij het builden...?
En ik weet zeker dat ik f429 heb.... want er zijn ook nog een paar soorten....
Afbeelding
alleen kan ik steeds kiezen uit F429 en F429_usb... maar ik heb ze beide geprobeerd en dat hielp ook niet...
DaBit schreef: 21 mar 2023 17:35 Als je nog een Pi oid hebt liggen zou ik Klipper overwegen. Da's toch wel heel leuk spul vandaag de dag. Zelf geen ervaring mee; mijn printer draait op een Duet bordje (RepRapFirmware 3) wat ook prima is, en ik gebruik het ding teveel om 'm uit roulatie te nemen en met Klipper te spelen. Maar stond ik nu waar jij nu staat, dan...
Maar wat zijn de voordelen tov marlin dan? wat kan je dan via die Raspberry PI? net wat je zeg, ik moet nu nog beginnen dus ik kan nu alle kant nog op... (althans als dat wel lukken wil.. :-) )
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door hfjbuis »

Swets schreef: 22 mar 2023 15:46 ja maar ook als ik de firmware.bin op een kaartje zet, blijft me tft schermpje ook zeggen dat het systeem unknown is, terwijl hij daar eerst marlin gaf...?
Dat tft schermpje heeft eigen firmware. Als die niet up-to-date is, kan die mogelijk een nieuwere marlin versie niet goed herkennen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

ik heb vooruitgang....

Afbeelding

pfff.. de seriële poort, waar het schermpje aan hing stond uit.... en dan doet tie het niet.... :-)

nou weet nu in ieder geval hoe ik de nieuwe firmware er in krijg... dus gaan we maar weer verder.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 22 mar 2023 15:46 Maar wat zijn de voordelen tov marlin dan? wat kan je dan via die Raspberry PI? net wat je zeg, ik moet nu nog beginnen dus ik kan nu alle kant nog op... (althans als dat wel lukken wil.. :-) )
Klipper loopt op een veel krachtigere processor (die van de Pi of PC) en kan dus ingewikkeldere dingen doen om je printje goed te laten lukken. Eentej daarvan is 'input shaping'; daarmee kun je het effect van resoneren van je riemen tot vrijwel 0 reduceren.
Je bigtreetech bordje word met Klipper gereduceerd tot domme stapgenerator+I/O interface. Zeg maar dat Klipper hetzelfde idee is als Mach3 + een USB bordje.
En volgens mij kun je er ook meerdere bordjes met stappenmotoren op aansluiten; voor jouw doel kan dat ooit nog eens handig zijn. Zoiets als Mainsail als de gebruikersinterface wint het voor mij verder wel van zo'n LCDtje en pielerig draaiknopje. @Serum heeft er veel meer verstand van, die kan je vast precies vertellen hoe het werkt.

Verder hoef je niet voor elke scheet de firmware te compileren maar je kunt gewoon een configuratiebestandje aanpassen (ook handig als je straks met toolchangers gaat spelen want dat werkt niet ineens), en je kunt gewoon een netwerkstekker in de Pi proppen en zo je G-code uploaden en de boel in de gaten houden. Dat Adidasnetwerk met USB-sticks en SD-kaarten, brrr. Ik start 95% van de prints van achter mijn gewone PC of zelfs die op het werk.

Dat kan dan met Octoprint en Marlin ook wel, maar dan stuurt-ie volgens mij nog steeds de G-code regeltje voor regeltje over de seriele/USB-interface. Ik weet het allemaal niet precies; ik heb eigenlijk alleen ervaring met het Duet spul.

Maar aan de andere kant: Marlin op een vrij dikke 32-bit processor (die F429) zal het ook wel prima doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door DaBit »

De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

ik ga eens kijken....

ik had ook al iets gevonden van Ender 3V2 via klipper.... Ik heb nog een PI liggen.. maar ben (nog) niet zo handig met die raspberry pi's/linux verhaal...

heb ook altijd met die tutorials, dat er bij mij altijd andere dingen gebeuren als in de filmpjes... :-)

maar ga eens kijken...

hmmm begint al weer lekker... tijdens het installeren van Klipper via KIAUH ...
>>>>>> Installing required packages failed! in het rood.... dat heb ik weer... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Zag ook ergens iets over een motion sensor op de printer.... en dat klipper dan helemaal gaat testen hoe hard hij kan gaan.. en dat hij dan de bewegingen van de printer compenseert.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Zag ook ergens iets over een motion sensor op de printer.... en dat klipper dan helemaal gaat testen hoe hard hij kan gaan.. en dat hij dan de bewegingen van de printer compenseert.....

niet dat ik al zo ver ben... maar das wel geinig.... zag ook dat de printtijd op die ender een stuk sneller word...
dus eerst eens kijken of ik die Ender via klipper aan de gang krijg...

maar ook dit is weer allemaal nieuw voor mij?

gebruik je straks nog wel gewoon de zelfde software voor de g-code? zal haast wel....
Laatst gewijzigd door Swets op 27 mar 2023 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Swets »

Afbeelding

dit is op de raspberry pi... eerst maar weer eens zoeken wat ik nu eigenlijk alle installeren moet...
wel gek.... soms krijg ik de eerste keer een fout, run ik de setup nog een keer gaat het goed?
is dat gebruikelijk bij linux?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door Portje »

Die klipper kon toch ook op de Bigtreetec Octopus ?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Bigtreetec Octopus

Bericht door DaBit »

Swets schreef: 27 mar 2023 12:00 soms krijg ik de eerste keer een fout, run ik de setup nog een keer gaat het goed?
is dat gebruikelijk bij linux?
Nee, dat is niet gebruikelijk.
Maar het kan nooit kwaad om te beginnen met een 'sudo apt update && sudo apt dist-upgrade && sudo apt autoremove' voordat je spullen als Klipper gaat installeren.
En er zal ook vast wel een kantenklaar SD-kaart image zijn met alles voorgeinstalleerd? Misschien daar even naar zoeken.
Swets schreef: 27 mar 2023 11:34 gebruik je straks nog wel gewoon de zelfde software voor de g-code? zal haast wel....
Ja hoor, daar kun je nog steeds Prusaslicer/Cura/KISSSlicer/Simplify3D/F360/whatever voor gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie