Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Kleine update,
Printplaat onder handen genomen ,alle gecorrodeerde
Verbindingen hersteld ,zat een weerstandsnetwerk in welke door het elektrolyt was aangetast ,die ook maar vervangen
Ik heb de printplaat met propanol gereinigd, ik weet alleen niet of dat voldoende is om het elektrolyt van de batterij te verwijderen
Printplaat terug gezet ,geen resultaat ,terug naar de tekentafel.....
Om de voedingsspanning en het moederbord te controleren heb ik alle printplaten uit de connectoren gehaald zodat ik goed zicht en de ruimte had om te meten.
Wat meteen opviel waren een paar grote corrosie plekken thv de connectoren ,spanning er op gezet en gaan meten
24778
24780

De 5 Volt baan gaf ook netjes 5 Volt maar de banen naast de vijf Volt, welke niet op een voeding zijn aangesloten, en voor data overdracht zijn gaven een meetwaarde van 1,5 Volt
Zelfs het plastic van de connector geeft een spanning af van 1 Volt
Kortom het moederbord moet gedemonteerd worden en schoon gemaakt......
Heeft iemand hier een idee om goed elektrolyt van een nimh batterij te verwijderen ?
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Het is alweer een tijdje geleden ,er kwamen andere dingen tussen door .
Ik heb hier geschreven over de backup batterij die is gaan lekken op de printplaat ,ik dacht al het elektrolyt verwijderd te hebben ,maar het is toch veel hardnekkiger dan ik had gedacht ,de solderingen die ik doe vloeien niet mooi door , dus moet er nog elektrolyt op plaat zijn achtergebleven ,ik ben met dit gegeven aan het zoeken gegaan op het www , er zullen vast meer met dit probleem zitten
Blijkt dat je de basische vloeistof van de nimh accu kan neutraliseren met een mild zuur als azijn
Twijfel, twijfel ,lang verhaal kort ,een schaal genomen ,azijn erin ,Printplaat erin ondergedompeld twee uren laten inwerken ,met een borstel afgeborsteld
Daarna met water afgespoeld en afgewassen
Paar dagen laten drogen , de gerepareerde printbanen opnieuw gesoldeerd, het soldeer vloeide nu geweldig ,nieuwe ic's erop gezet ,die lieten zich makkelijk vast solderen .
Het azijn had echt een positief effect gehad ,Printplaat gerepareerd en wel terug gezet ,op gestart .........en niets had geholpen ben weer terug bij af.
Nu bij nadere inspectie blijkt dat er ook elektrolyt op de tegenover liggende Printplaat gespat is en via de grondplaat in de koelvin gekomen is ........en dus de meeste printen ondergespetterd zijn ........
De moed van deze werktuigbouwer zinkt nu aardig in zijn schoenen .
En begin op het punt aan te komen dat er omgebouwd gaat worden naar een andere besturing .........
Zover dus mijn voortgang
Ik ben reeds in het bezit van een eding cnc cpu5b
Echter kan deze niet overweg met de analoge servo versterker met glaslinialen als terug koppeling of is dit aan te passen met een additioneel printje wat je er tussen kan zetten ?
De servo's zou ik het liefst houden ,daar deze machine nauwelijks gebruikt is
Alvast bedankt voor het lezen van dit hele verhaal
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door assink »

Ik weet niet hoe goed je duits is, maar op de duitse fora staan wel wat ombouw verslagen.
www.zerspanungsbude.de
www.cncecke.de
Misschien dat je daar wat wijzer wordt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Analoog aangestuurde servo's, glaslinialen, en een geschakelde versnellingsbak.
Zou het niet handiger zijn om je niet blind te staren op een Eding controller, maar gewoon even uit te zoeken met welk systeem je wel kans hebt om dit aan te gaan sturen.
Voor de glaslinialen heb je omvormers nodig om van de 20µA sinus signalen een blokgolf te maken. (dus ook de sinus interpoleren in meerde stappen)
Voor de versnellingsbak heb je een besturing nodig met PLC functionaliteit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door assink »

Hier de linux route, misschien deze eens doorlezen.
Gebruiken wel deel van de originele componenten wat ik zo lees:
https://forum.linuxcnc.org/12-milling/4 ... rofit-fp4a
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door zeeschuim »

https://www.dynomotion.com/ kan het allemaal met Mach3 of met Kmotioncnc
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door andrefc101 »

SZGH , parameters voor versnellingsbak standaard in het systeem.
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Zou het niet handiger zijn om je niet blind te staren op een Eding controller, maar gewoon even uit te zoeken met welk systeem je wel kans hebt om dit aan te gaan sturen.
De eding controler heb ik hier liggen ,dus vandaar dat ik mij afvroeg of een eventuele ombouw hiermee mogelijk was ,ik ben hier niet aan gebonden
Dus ik sta absoluut open voor de mogelijkheden
Met, wat ik nu inmiddels heb gezien ,een lichte voorkeur voor Linux cnc daar deze ook overweg kan met de glaslinealen ,verbeter mij als ik er naast zit.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Michel
Berichten: 207
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door Michel »

Maar ik sta ook nog open voor tips om de originele besturing weer aan de praat te krijgen

Is er bijvoorbeeld iemand met een zelfde besturing bij wie ik eens de printplaten mag proberen om zo de printpla(at)en met het defect eruit kan filteren

Heeft iemand de schema's van de oranje map in pdf formaat ? ,mijn schema's zijn gekopieerd zodat ik eigenlijk niet goed kan lezen wat er bij staat.

In iedergeval, voor zover,iedereen hartelijk bedankt voor het mee denken , ik kan weer een stukje verder
Als jullie het interesse heeft wil ik de voortgang hier blijven weergeven met foto's aangevuld .
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door assink »

kwam op youtube ook nog een ombouw tegen met de originele DC servo's en drives. Alleen de encoders zijn vervangen, hoe ze dit gedaan hebben weet ik echter niet.. Stond niet veel informatie bij.
https://www.youtube.com/watch?v=8YqrsDAKGpg

Heb je al contact gehad met Singer in duitsland? Misschien dat hij nog goede printen heeft? Want ik denk dat het printen wisselen wordt?
https://www.singer-werkzeugmaschinen.de/
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Help ,mijn Deckel is zijn geheugen kwijt

Bericht door benkr »

Ik was op zoek voor een ander topic hier bij CNC-Steurung.de en zag daar dat ze complete ombouwsets hebben voor diverse prof. machines, o.a. Deckel, Maho, en nog wat anderen. Wellicht heb je daar wat aan.

https://www.cnc-steuerung.com/
Plaats reactie