Adres voor HTD pulleys met custom boring

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door DaBit »

Maedler kan het ook leveren, via Koppe Aandrijftechniek.
Die waren toen ik mijn freesmachine bouwde vooral van het moeilijk doen en geen tijd hebben, maar misschien is dat inmiddels anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn? en hoe had je het opgelost als je wel een draaibank had gehad.

https://nl.rs-online.com/web/p/locking-bushes/7784948
in principe een prachtige oplossing, moet dat gat alleen wat groter.

De vraag is hoe ziet dat tandwiel er uit, kan het makkelijk opgespannen, of zitten de flenzen in de weg, en als het een naaf heeft, loopt die tov de tanden.
Als je het zo blind in kunnen spannen, gat uitdraaien, klaar, denk ik dat er hier wel iemand zo ver te krijgen is dat even te willen doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door Kars-cnc »

spikee schreef: 20 mar 2023 14:16 Ik heb er ook een topic aan geweid destijds. Het antwoord was om of de boel bij Misumi te bestellen of in china. De laatste optie is vaak sneller en goedkoper.
Dat zou goed kunnen maar ik heb het na mijn Belting avontuur gewoon bestelt bij Lagertechniek.nl en dat ging ook prima. Alleen maken ze geen pulley gaten op maat. Ik had toen echter de "taper Bush" variant ontdekt en dat werkte eigenlijk nog veel mooier...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 mar 2023 15:34 Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Lijkt mij ook, gewoon een "un-tapered Bush" er in 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door serum »

Toch zit er nog wel een taper in Kars.

Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.

mocht je wegkomen in je ontwerp met een direct aangedreven spindel is dat wel aan te raden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door DaBit »

Ik hoor met mijn AT5 riemen vooral het geluid van de wagentjes op de rails en de kogelomlopen als ik gas geef?

(neopreen-met-glasvezelkoorden HTD riemen heb ik een mening over. Pak dan gewoon een postelastiek, stuk goedkoper)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door xander janssen »

Ik ga in zo'n geval voor een pulley met overmaats gat en draai snel een verloopbus.

Het is namelijk veel sneller om een stukje overmaats aluminium in 3-klauw te zetten, voor te boren, te ruimen en buitendiameter schuifpas te draaien dan zo'n pulley met dezelfde rondloop in te klokken om hem uit te draaien. De kragen en naven aan deze pulleys lopen namelijk vaak niet mooi rond en bij een pully zonder kragen moet je weer op de tanden klemmen.

Bus met Loctite 603 er in en het zit muurvast en zuiver concentrisch.

Had altijd twijfels bij zo'n loctite verbinding totdat ik er eens eentje los moest krijgen. Met veel warmte en gepast geweld lukte het 🥵. Sindsdien gebruik ik dit vaak voor cilindrische verbindingen. Heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 20 mar 2023 08:37
hainjedaf schreef: 19 mar 2023 20:09
P1-Engineering schreef: 19 mar 2023 16:31 Het op maat maken is juist het ding, ken niet echt iemand die dat nauwkeurig kan.
Gaten voor de borging moet je ook zelf boren maar dat is natuurlijk goed zelf te doen.
kan je bij beltingonline allemaal opgeven
Zoals Ben al aangeeft, Belting zit tegenwoordig buiten de EU...

Ik had begin 2021 mijn riemen en pulley's in eerste instantie bij Belting bestelt. Dit vanwege de positieve geluiden op dit forum. Echter de eerste keer raakte de zending zoek bij UPS in Engeland. Toen heeft Belting alles opnieuw opgestuurd. Na een paar dagen kreeg ik bericht van de Nederlandse douane of ik de BTW en invoerrechten wilde voldoen. Dat heb ik per omgaande gedaan, maar of het dit keer de schuld van de douane is geweest of weer van UPS, dat is nooit duidelijk geworden maar er is daarna nooit meer iets vernomen van deze zending.

Belting heeft mij de spullen netjes gecrediteerd maar de BTW en invoerrechten ben ik kwijt. Heb hiervoor een claim bij UPS ingediend maar je kunt net zo goed tegen de muur praten...
Dank, had het bij Belting al in het mandje zitten maar zulke ellende heb ik geen zin in.
De HTD5 taperlock pulleys kan ik helaas niet kwijt, wil een ratio van 3:1 behouden. Dan zou ik een 72 tands HTD5 op de kogelomloop moeten plaatsen. :mrgreen:

Voor nu toch maar bij Misumi bestelling geplaatst, heb ik het voor eind van volgende week in huis.
Ben helaas erg beperkt in mijn tijd op het moment, dan maar beter duur dan niet te koop.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 mar 2023 15:34 Maar je probleem was toch dat dat tandwiel een gat van 14 heeft, en dat jij 10 moet hebben.
Hoe moeilijk kan het zijn? en hoe had je het opgelost als je wel een draaibank had gehad.

https://nl.rs-online.com/web/p/locking-bushes/7784948
in principe een prachtige oplossing, moet dat gat alleen wat groter.

De vraag is hoe ziet dat tandwiel er uit, kan het makkelijk opgespannen, of zitten de flenzen in de weg, en als het een naaf heeft, loopt die tov de tanden.
Als je het zo blind in kunnen spannen, gat uitdraaien, klaar, denk ik dat er hier wel iemand zo ver te krijgen is dat even te willen doen.
Als ik een draaibank had kon ik even een nieuwe standaard pulley kopen met 8mm boring en die opmaat maken. Zelfde verhaal voor de bus uiteraard.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 20 mar 2023 20:58 Toch zit er nog wel een taper in Kars.

Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.

mocht je wegkomen in je ontwerp met een direct aangedreven spindel is dat wel aan te raden.
Directe aandrijving kom ik helaas niet mee weg, is een bestaande machine, en dan past ie niet meer in de omkasting. :mrgreen:
De nieuwe machine in aanbouw krijgt wel een directe koppeling, snaartjes wil ik inderdaad wel vanaf.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door boutje »

Dan kom je toch even bij mij langs , ik heb een draaibank staan en zit bij jouw in de buurt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door hugo stoutjesdijk »

boutje schreef: 21 mar 2023 08:53 Dan kom je toch even bij mij langs , ik heb een draaibank staan en zit bij jouw in de buurt.
Zo simpel kan het zijn. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door pgroot »

de flenzen op de wangen zitten mij meestal in de weg bij het uitdraaien met name om het knap uit te klokken, voorheen haalde ik ze er dan nog wel eens af bij het uitdraaien. nu span ik ze meestal even in op de flens of op de buitendiameter als dat niet anders kan met een aluminium hulpstukje in de cnc freesbank en klokken op het binnengat. Je mag eventueel ook wel even bij mij langskomen heemskerk ligt aan de andere kant van de tunnel.
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Adres voor HTD pulleys met custom boring

Bericht door JoepS »

serum schreef: 20 mar 2023 20:58 Ben zelf geen fan meer van de aluminium pulleys of van grote tapered stalen pulleys. De inertia van een stalen schijf van 15mm dik met een diameter van een mm of 50 a 70 is fors tav een KO spindel van 900mm lang. En de onrondheid van de pulleys leverden bij mij ook nog wel wat problemen op. Ondertussen heb ik de X en de Z op een direct gekoppelde as. Dat loopt echt zo enorm veel stiller tav HTD 5 (ook niet geroemd om zijn geruisloze loop). Stijfheid van de as is beter, hij is veel stiller, de rondloopnauwkeurigheid is beter en de massatraagheid is beter.
Ik overweeg ook om de machine compact te houden d.m.v. HTD 5M 15mm taper lock tandriemschijven, maar je geeft aan dat dat niet aan te bevelen is? Scheelt het dan zoveel? Ik bedoel, een hoop machines van Sorotec worden zo gemaakt.
Plaats reactie