Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door xander janssen »

Beste,

Wat is bij 2000 omw/min een acceptabele temperatuurstijging voor het hoofdlager (vaste kop) van een Emco Compact 8-achtige draaibank?

Mijn Denford Orac CNC heeft na 15 minuten een duidelijk voelbaar hoger temperatuur, terwijl mijn Proxxon PD400 dit niet heeft. Proxxon is stukken jonger en heeft grotere diameter lagers.

De Denford had toen ik hem kocht door ouderdom en jaren stilstand vrij dik/uitgehard vet in de hoofdlagers wat ik zo goed mogelijk zacht heb gemaakt met ontvetter, verwijderd en vervangen door nieuw vet.

Ik heb weliswaar nieuwe lagers voor de Orac, maar kan/durf ze niet te vervangen. Zitten zowel in het huis als op de as geperst. Zeer moeilijk eruit te halen en aantal verslagen op WWW gevonden van mensen die bij proberen onherstelbare schade hebben gemaakt. Pas 1 iemand gevonden die ze met kleine en herstelbare schade heeft kunnen vervangen.

Als temperatuursteiging nog acceptabel is, wil ik dus vooralsnog het vervangen uitstellen.

Groet,

Xander
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door staandeklok »

Er moet een reden zijn van het warmlopen. Een geringe opwarming is natuurlijk geen enkel probleem, maar zodra je de hand er niet meer op durft te drukken, heb je de grens al overschreden.
Belangrijk is natuurlijk vast te stellen, wat het veroorzaakt, geen vet of teveel vet hebben beide dezelfde uitkomst.
Ik heb zelf ooit een echte Emco 8 gard, maar ik kan me niet meer herinneren of de spindellagers wel of niet een oliesmering hadden, dus onderzoek eerst, voordat je maatregelen neemt. Ik heb helaas geen documentatie meer van deze draaibank.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door MeMoRy »

Handleiding staat in de download sectie. Ik hem een emco compact 8, lagers zijn voor zover ik weet gesloten en niet te olieen.
Is de spindle met de hand te draaien? Anders is de voorspanning misschien te hoog.
Hoe warm wordt hij? Alles wordt warm bij gebruik, zeker kogellagers onder spanning op 2000tpm. Dat is thermodynamica. Je er stopt energie in, want de wrijving is niet nul.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door xander janssen »

De Denford heeft vetnippels. Lagers lopen nog soepel en er zit de juiste hoeveelheid vet in. De temperatuur stabiliseerd rond de 40 graden. Nog goed met de hand vast te houden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door hfjbuis »

Al mijn kegel en hoek contact gelagerde assen/spindels die met een paar duizend toeren draaien worden merkbaar warm. Dat is een teken dat ze niet te los staan.
N.b. nieuwe lagers worden behoorlijk warmer dan ingelopen lagers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door Stephan »

zit er speling in de kop waardoor je slechte werkstuk oppervlakken krijgt? Nee. Kan je de kop nog goed vast houden? Ja ( 40 graden)
Afblijven en lekker doorwerken. Gaan ze echt stuk dan moet je ze alsnog vervangen.

Don't fix it if it isn't broken :mrgreen: .
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door assink »

Boven de 70 graden verliest het vet z'n smerende werking.
Zolang je je hand er nog een paar seconden op kan houden is er weinig aan de hand. En 55 graden voelt ook al best warm/heet
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door MeMoRy »

assink schreef: 17 mar 2023 09:00 Boven de 70 graden verliest het vet z'n smerende werking.
Ligt aan het type vet/olie... :roll: :lol:
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door xander janssen »

Stephan schreef: 17 mar 2023 08:57 Don't fix it if it isn't broken :mrgreen: .
Dat is ook mijn mening. Samen met de opmerkingen dat 40 graden wel mee valt, ga ik de lagers voorlopig niet wisselen.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Temperatuur stijging vaste kop draaibank

Bericht door assink »

MeMoRy schreef: 17 mar 2023 10:17
assink schreef: 17 mar 2023 09:00 Boven de 70 graden verliest het vet z'n smerende werking.
Ligt aan het type vet/olie... :roll: :lol:
Bijdehand hoor.. :lol:
Het standaard EP2 vet bedoel ik dan. En met de meeste olie gaat het tot die temperatuur ook wel goed, word iets veel heter. Dan zou ik toch het een en ander gaan controleren.
Plaats reactie