Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

Ik heb hier een niet dragende bakstenen buitenmuur.
Binnenmuur is houtwerk, verdiepingvloer ligt er los van.
Wil die muur uitbreken, maar hoe ga ik dit ondersteunen, oftewel wat is voldoende ( en het voordeligste) voor een niet dragende muur.
Overspanning wordt 3 meter, aan de k9ant van de buren heb ik maar een 15 cm om een beton latei op te leggen. is dat voldoende?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door Rocnc »

Beter investeren in een opdracht aan een echte bouwkundige. En even checken wat je verzekering en de gemeente van de plannen vinden. Als de hele boel naar beneden komt zetten (en er hopelijk alleen materiele schade is) kan het flink in de papieren lopen. Dan wil je niet moeten uitleggen dat je je baseert op wat rondvragen op fora en bij vrienden en familie.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door zeeschuim »

Boven het te hakken gat een paar gaten hakken waar een badding of anders een stalen balkje doorheen kan, deze afstempelen met constructiels (schroefstempels) dan het gat slopen de vertikalen inzagen met een natte zaag. 10cm oplegging is voldoende voor een betonlatei of stalen balk. Goed aankauwen met specie met een voegspijker.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door mark3 »

Als een Niet dragende muur iets draagt, is het dan geen dragende muur???
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

mark3 schreef: 17 mar 2023 20:45 Als een Niet dragende muur iets draagt, is het dan geen dragende muur???
De muur draagt zichzelf, maar ondersteund geen vloer of iets dergelijks.
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door keesfrees »

Als het gaat om het maken van een gat in een muur zonder draagfunctie is alleen de driehoek boven het gat wat je op moet vangen.
Denk aan los gestapelde blokken. En cement is geen lijm.
Afhankelijk van de situatie zou je ook kunnen zien of het mogelijk is om een (tijdelijke) versteviging naar boven te maken, ipv naar onder met stempels.
Platen multiplex aan weerskanten vd muur, met draadeinden er door.
Of gaten maken recht boven elkaar, het bovenste gat boven de driehoek en dan dat mechanisch doorverbinden, dikke spanband, buisjes door de muur die naar elkaar trekken met draadeinden.

Een dunne latei, is geen balk, "alleen" voor trek, om de spatkrachten op te vangen en om de driehoek te ondersteunen.
Dus niet zo :
24766

Hier wat info er over :
https://www.joostdevree.nl/shtmls/latei.shtml
Een zeer informatieve site nmi, er staan daar dingen op die ik verder nergens vind.
In de loop der jaren heb ik daar ook verschillende dingen aangedragen, kleine aanvullinkjes.

Onlangs stuurde ik nog dit filmpje naar 'm :

https://www.npostart.nl/noord-zuid-oost ... W_05359461

Noord-Zuid-Oost-West

Wo 30 nov 18:40 - Seizoen 2 Afl. 114 - 10 voor 11

De documentaire '10 voor 11' draait om het meest gezichtsbepalende monument van Edam, de 16e-eeuwse speeltoren. In 1972 adviseerde Monumentenzorg de aanbouw van de toren te slopen, een kapitale fout die ervoor zorgde dat de tientallen meters hoge toren, inclusief loodzwaar carillon in top, dreigde om te vallen op de omliggende huizen. Van NH Media.
Noord-Zuid-Oost-West
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 mar 2023 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

Ik zit haast te denken aan een frame van IPE 120.
Dat zou bij een overspanning van 3 meter goed zijn voor bijna 2 ton.
Muurtje erboven is net 600 stenen zeg 1300 Kg beetje voeg erbij houd met 1500 Kg echt wel op.
Een maat dunner wordt wat krap, een maat groter is gewoon geld weggooien lijkt mij.
In theorie kan ik praktisch alles
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door mjeuring »

spinningwheels schreef: 18 mar 2023 20:37 Dat zou bij een overspanning van 3 meter goed zijn voor bijna 2 ton.
En een doorbuiging van (1/500 van de lengte bij 1600kg belasting) 6mm, zeg maar een halve voeg. Lijkt me genoeg om wat scheuren in je voegwerk te krijgen :shock:
Metselwerk zit op ongeveer 200 kg/m^2 Het oppervlak dat de balk moet dragen is een driehoek naar boven. Stel dat deze gelijkzijdig is dan is de hoogte ook 1,5 meter. Oppervlak komt dan uit op 2,25 m^2 met een totale belasting van ~500 kg. da's 1/3 van de maximale belasting met als gevolg dat de balk ~2 mm doorbuigt.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door keesfrees »

Ik kan je helemaal volgen, in theorie helemaal juist, maar in praktijk gaat er niemand een balk op voorspanning zetten bij het plaatsen.
En ook als de muur metselt op de balk dan zal het cement in veel gevallen al hard zijn voor dat een paar lagen verder bent.

Ik zit helemaal niet in de bouw maar constateer wel dat de bouw vaak iets doet omdat men het nou eenmaal zo doet.
Muur op balk, bij nieuw bouw gaat dat nog maar naderhand is het lastig om die balk er in te krijgen.
En de krachten worden afgewenteld op een kleine hoogte (de balk) terwijl daar geen noodzaak voor is, de hoogte is veelal wel beschikbaar.

Idee, 2 stalen L -balken, de korte poot de halve muur dikte, de andere poot flink lang.
Dan aan een kant vd muur een sleuf slijpen waar die korte poot in kan, de lange poot omhoog.
Vastzetten en dan het zelfde grapje aan de andere kant.
Een mooie toevoeging zou zijn om vtv gaten te maken in de balk voor vastzetten en toegang om vulmateriaal te kunnen aanbrengen, harde lijm oid.
Zie je het voor je, ik wel.

== aanvulling ==
Ik zie nu dat het gaat om een buitenmuur, die aan een kant mooi moet blijven ?
Dan zou mijn idee alsnog kunnen, maar dan van een kant.
Dat soort L lateien zie je (of eigenlijk niet) vaak nu in de bouw, maar dan bij nieuwbouw

Maar het is maar een idee allemaal, het zal ongetwijfeld praktische bezwaren opleveren.

Een foto van je situatie zou ons inzicht geven.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

De stalen lateien die ken ik , DUUUUR.
Wat ik aan beton lateien vind is tot 3 meter, en dat is een 10 cm te kort.
Schets van de situatie.
tek.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door P1-Engineering »

Zou hier toch even goed over nadenken, als je bij de buren schade veroorzaakt, al is het maar een scheurtje in het stucwerk, ben je persoonlijk aansprakelijk voor alle schade. Dit kan heel snel heel vervelend worden.
Ik heb destijds voor de zekerheid zo'n online constructieberekening laten doen, was iets van €150 geloof ik. Dit samen met een verbouwverzekering sta je toch even relaxter de muur eruit te rammen. :mrgreen:

Ter referentie, bij mij was het een overspanning van 2870mm, 3 verdiepingen erboven met plat dak. Hier is een IPE200 ingegaan met 300mm opleg.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

In eerder bericht stond dus dat een IPE 120 wat te veel doorbuigd.
Nu heeft iemand niet zo heel ver uit de buurt een stukje hoeklijn liggen, 100x200x10
Mijn gevoel zegt mij dat daar met een overspanning van krap 3 meter niet zo heel veel doorbuiging in zit.
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door keesfrees »

Ik keek even wat ik nog heb slingeren hier.
Jawel :
H (of I?) balk 200 en 260 x 3000
spinningwheels schreef: 20 mar 2023 22:38 Wat ik aan beton lateien vind is tot 3 meter, en dat is een 10 cm te kort.
Maar da's net te kort aan een kant zeker ?
Met staal is daar nog wel wat aan te knijen lijkt mij, of ?

Of gaan zoeken, bij sloperijen ed.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Muur doorbreken , vraag voor de bouw experts

Bericht door spinningwheels »

keesfrees schreef: 21 mar 2023 14:38
H (of I?) balk 200 en 260 x 3000
H is nagenoeg even breed als hoog, I is de breedte de helft van de hoogte
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie