Open bedrijvendag 25 maart zuid Brabant

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Open bedrijvendag 25 maart zuid Brabant

Bericht door Kjelt »

Ik denk zal dit even delen:

Op zaterdag 25 maart 2023 is er de open bedrijvendag De Peel / Kempen
De volgende bedrijven kun je dan bezoeken ook als je alleen maar geinteresseerd bent:

https://www.openbedrijvendag.nl/voor-be ... emers-2023

https://www.openbedrijvendag.nl/voor-bezoekers

Ik was zelf van plan om naar Lemmens metaalbewerking te gaan, die werken oa voor ASML en hebben vast een heel mooi machinepark staan maar ook VDL bv doet met een paar lokaties mee.
Mochten mensen samen willen gaan, laat even hier in dit topic weten ;-)



Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Open bedrijvendag 25 maart zuid Brabant

Bericht door Kjelt »

Herinnering.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Open bedrijvendag 25 maart zuid Brabant

Bericht door Kjelt »

Vandaag dus, vertrek zo naar Bergeijk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Open bedrijvendag 25 maart zuid Brabant

Bericht door Kjelt »

Helaas geen forumgenoten gezien maar ik vond het indrukwekkend.
Er waren zeker vijftien van de vijfentwintig machines aktief productie aan het draaien daarom mocht je helaas geen fotos/videos maken omdat het producten van klanten betrof, maar ik heb genoten.

Alle stappen werden seperaat uitgelegd van tekening maken, tot productie, afbramen, polijsten en nameten. Ook de meet en balanceer apparaten voor de frezen in de thermische krimp spantangen.
Het was daarnaast ook nog eens erg goed verzorgd met koffie cake en friet.

Het meest indrukwekkende vond ik de nieuwe 5 assige Hermle C62 die geladen werd met een kwart kuub aluminium blok wat dan vervolgens gedurende enkele uren tot een compleet product werd gemaakt.

Ik heb die machine eens goed bekeken en bv het toolcenter is al een aparte grote machine met eigen besturing etc. Daar zitten een paar honderd tools in die de operator aan de zijkant via aparte terminal kan opvragen, vervangen, laten nameten etc. Gewoon een aparte machine dus. Dan het laadstation met robot, voor de C62 stond die nog in bestelling maar voor de maat kleinere broertjes waren die er al. Tja voor de in de metaalbewerking werkenden onder jullie zal het wel gesneden koek zijn maar ik vond het indrukwekkend om te zien.
Het is nu 24/7 geautomatiseerd. Er zijn robots die halen de voorgespannen werkstukken uit het magazijn. Ze rijden op rails naar de machine en gaat daar het lokale machinewerkstukcenter in wachtende tot het aan de beurt is. Zo kun je het hele weekend doordraaien zonder personeel en als er iets fout gaat krijgt de dienstdoende operator een seintje.

Het werk bestaat nu vooral uit tekenen en toolpaden maken, wat ze daar nu met hypermill doen.
Je kunt het dan volledig simuleren en daarna 1x proef maken met iemand erbij die kijkt en vooral luistert of het frezen soepel gaat. Daarna grondige inspectie en nameten vervolgens productie draaien.

https://www.hermle.de/nl/bewerkingscent ... ntrum_c_62
Plaats reactie