X-as ijlgang en/of voeding

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door benkr »

Ik zou niet voor de genoemde driver gaan, ik zou echt gaan voor een volle Leadshine driver. Ik ken deze niet, maar het is geen typenummer van leadshine. Wat ook zou kunnen, daar heb ik zelf goede ervaringen mee is deze:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door hfjbuis »

Op mijn kleine en grote draaibank heb ik een 100 mm lange 4 Nm nema24 (24HS39-3008D) met een tandwieloverbrenging voor een hogere resolutie. Die levert bij 500 RPM 1.35 Nm (Opgave Stepper Online). Met een 1:5 vertraging levert die, in theorie, 20Nm bij 100 RPM.
De door jou gekozen motor haalt 1.8 Nm bij 420 RPM. Met een 1:10 vertraging is dat 18Nm en 42 RPM.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

Nu breng je me wel erg in de war @hfjbuis , met de bovenstaande gegevens. Van beide motoren zijn de koppelkrommes beschikbaar online bij dezelfde bron, nl: omc-steppersonline. Daar zie ik dat de door mij opgevoerde motor (23HS45) bij 420 RPM een koppel heeft van 1,8Nm.

De door jouw gebruikte motor (24HS39) levert volgens de koppelkromme bij 500RPM slechts 0,9 Nm, en geen 1,35 Nm dat is dus maar de helft van de eerstgenoemde motor; ik denk dat jij je vergist, en hebt gekeken naar het koppel van 1,35Nm bij 75 RPM, en gekeken hebt naar de "500" op de Frequentie(PPS) schaal er boven. Die grafiek staat hier: https://www.omc-stepperonline.com/downl ... _Curve.pdf

Overigens kom ik de genoemde 4Nm als vermogen van jouw motor nergens tegen, alleen in de spec staat :
Holding Torque(Bipolar): 3.4Nm(481.6oz.in)
Holding Torque(Unipolar): 2.48Nm(351.3oz.in)

en bij de door mij genoemde motor een holding torque van 3Nm.
Ik weet niet in hoeverre die holding torque belangrijk is bij een niet-CNC toepassing, dacht dat dit dan niet belangrijk zou zijn.

Laat mij duidelijk zijn: ik wil absoluut niet mijn 'gelijk halen', maar probeer te begrijpen wat belangrijk is, en ga uit van de gepubliceerde gegevens.

Er is nog 1 ding dat ik niet heb vermeld in mijn vorige post en dat is het resultaat van een test op mijn machine. Ik heb een 200 mm dia. schijf gedraaid, en die bevestigd op de leadscrew van de X-as, en met een elektronische meter de kracht bepaald om de as in beweging te krijgen en te houden; dit gedaan op beide uiterste standen en in het midden van het bed, verder onbelast, dus geen aanzet voor frezen. In alle gevallen kwam de benodigde kracht niet boven de 1,50 kg uit, dus een benodigd koppel van 1,5kg x 0,1m =0,15kg.m= 1,5Nm.
In mijn eerste berichten over een test met mijn Makita schroef machine, kwam alles zonder mankeren in beweging in de snelle stand, en die levert een max koppel volgens de fabrieks spec. van 17 Nm, en dat is dus Niet wat benodigd was.
Een heel verhaal, maar is je advies nog steeds hetzelfde? En ook niet onbelangrijk, welke driver en voeding gebruik jij op beide machines?
Cor.
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

benkr schreef: 17 mar 2023 22:11 Ik zou niet voor de genoemde driver gaan, ik zou echt gaan voor een volle Leadshine driver. Ik ken deze niet, maar het is geen typenummer van leadshine. Wat ook zou kunnen, daar heb ik zelf goede ervaringen mee is deze:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
Ik 'ken' die driver natuurlijk ook niet, maar heb hiervoor gekozen, omdat hij door de motor leverancier wordt aangeboden als een 'set', en bovendien als zodanig uit Duitsland te krijgen. Ik weet niet (= heb niet kunnen vinden) wat de policy van omc-stepperonline is, wat betreft invoer en BTW. Als dat en in NL nog bijkomt, dan komen er ook nog de inklaringskosten van Postnl bij van , dacht ik €17 voor de behandeling, en erger, het kan dan tijden bij hun blijven liggen voordat ze het afleveren. bij "Ali" heb je dat probleem niet in elk geval, en als het uit D komt, dan ook niet omdat de goederen dan al zijn ingeklaard.
Zijn de "leadshine" drivers superieur? is het marktplaats merk msd dat ook?
Cor
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door benkr »

VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:33
benkr schreef: 17 mar 2023 22:11 Ik zou niet voor de genoemde driver gaan, ik zou echt gaan voor een volle Leadshine driver. Ik ken deze niet, maar het is geen typenummer van leadshine. Wat ook zou kunnen, daar heb ik zelf goede ervaringen mee is deze:
https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... msd-50-5-6
Ik 'ken' die driver natuurlijk ook niet, maar heb hiervoor gekozen, omdat hij door de motor leverancier wordt aangeboden als een 'set', en bovendien als zodanig uit Duitsland te krijgen. Ik weet niet (= heb niet kunnen vinden) wat de policy van omc-stepperonline is, wat betreft invoer en BTW. Als dat en in NL nog bijkomt, dan komen er ook nog de inklaringskosten van Postnl bij van , dacht ik €17 voor de behandeling, en erger, het kan dan tijden bij hun blijven liggen voordat ze het afleveren. bij "Ali" heb je dat probleem niet in elk geval, en als het uit D komt, dan ook niet omdat de goederen dan al zijn ingeklaard.
Zijn de "leadshine" drivers superieur? is het marktplaats merk msd dat ook?
Cor
Ik vermoed dat die MSD dingen van Stapprnmotor.nl zgn. unbranded drivers zijn van Leadshine, ze presteren in ieder geval zeker zo goed als Leadshine.
Ik heb in mijn BF25 machine Leadshine DM556 drivers gehad die met regelmaat in errormode gingen, met de drivers van Stappenmotor had ik daar totaal geen last van terwijl de prestaties verder gelijk bleven.
Ik heb ooit een setje Leadshine DM556 drivers aan Ballegooijen uitgeleend, die bevielen hem zo goed dat ik ze nooit meer terug heb gezien, ze waren 2 a 3 maal sneller dan zijn vorige drivers.
Ik wil nu niet zeggen dat de drivers die jij op het oog had nu persee slechter zijn, ik heb geen idee, maar ik wil je alleen maar waarschuwen.
Als je echt iets wil wat sneller en sterker is kies dan JMC servodrives, driver en motor ineen, die overtreffen werkelijk alles.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door hfjbuis »

VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:33 Ik 'ken' die driver natuurlijk ook niet, maar heb hiervoor gekozen, omdat hij door de motor leverancier wordt aangeboden als een 'set', en bovendien als zodanig uit Duitsland te krijgen. Ik weet niet (= heb niet kunnen vinden) wat de policy van omc-stepperonline is, wat betreft invoer en BTW.
Stepper online is mijn huis leverancier. Bij shipping vanuit Duitsland zijn er geen extra kosten en duurt het 5 werkdagen. Bij shipping vanuit China, staan de (hogere) verzendkosten bij het winkelwagentje. Hun voorwaarden zijn echter niet helder over inklaringskosten en bij navragen geven ze aan niet te weten of er bij shipping vanuit China naar Nederland nog andere kosten bijkomen. Ik bestel daarom alleen maar met shipping vanuit Duitsland.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

Helemaal duidelijk @hfjbuis dat zijn we dus met elkaar eens, en dat houd ik dan ook voor standaard, als het leveren uit CN niet duidelijk is wat kosten betreft .
Wil je nu nog aub commentaar geven op de rest van mijn (lange) verhaal? Dat betreft dus de techniek! Ik hoop dat dit goed overkomt .
Cor
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door hfjbuis »

VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 De door jouw gebruikte motor (24HS39) levert volgens de koppelkromme bij 500RPM slechts 0,9 Nm
Sorry voor mijn verkeerde informatie, ik heb bij 500PPS gekeken i.p.v. 500 RPM. Als ik naar de grafiek kijk, is het max koppel bij 0 RPM 1.4 Nm. Dat is (waarschijnlijk) het koppel bij unipolaire aansluiting op half step.
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Overigens kom ik de genoemde 4Nm als vermogen van jouw motor nergens tegen, alleen in de spec staat :
Holding Torque(Bipolar): 3.4Nm(481.6oz.in)
Mijn specs van de motor (datasheet uit 2018)
24HS39-3008D.pdf
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Ik weet niet in hoeverre die holding torque belangrijk is bij een niet-CNC toepassing, dacht dat dit dan niet belangrijk zou zijn.
Holding torque is het houd koppel als de motor stil staat. Is wel belangrijk als de motor bij stilstand belast wordt, zoals een X-as bij het draaien op de draaibank of het frezen op een freesbank met de Y-as. Zodra de motor draait word het koppel lager. De torque curve, de daarbij gebruikte spanning, driver en microstepping zijn belangrijker maar niet altijd beschikbaar.
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Laat mij duidelijk zijn: ik wil absoluut niet mijn 'gelijk halen', maar probeer te begrijpen wat belangrijk is, en ga uit van de gepubliceerde gegevens.
:
Ook ik wil niet mijn gelijk halen, geen advies geven maar wel goed informeren zodat een overwogen keuze gemaakt kan worden. Ben echter niet onfeilbaar maar daar werk ik aan. :mrgreen:
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Er is nog 1 ding dat ik niet heb vermeld in mijn vorige post en dat is het resultaat van een test op mijn machine. Ik heb een 200 mm dia. schijf gedraaid, en die bevestigd op de leadscrew van de X-as, en met een elektronische meter de kracht bepaald om de as in beweging te krijgen en te houden; dit gedaan op beide uiterste standen en in het midden van het bed, verder onbelast, dus geen aanzet voor frezen. In alle gevallen kwam de benodigde kracht niet boven de 1,50 kg uit, dus een benodigd koppel van 1,5kg x 0,1m =0,15kg.m= 1,5Nm.
In mijn eerste berichten over een test met mijn Makita schroef machine, kwam alles zonder mankeren in beweging in de snelle stand, en die levert een max koppel volgens de fabrieks spec. van 17 Nm, en dat is dus Niet wat benodigd was.
Een heel verhaal, maar is je advies nog steeds hetzelfde? En ook niet onbelangrijk, welke driver en voeding gebruik jij op beide machines?
Cor.
Als je 1.5Nm koppel nodig hebt om het zaakje in beweging te krijgen, dan wordt het een ander verhaal. Met een veiligheidsfactor 2 zit je op 3Nm. Dat past met een overbrenging bij de eerder vermelde Nema23 motor. De torque curve van deze motor is gegeven voor 36V, half step zonder vermelding van het type driver. Gezien de niet volledige "vlakke" curve, zal het wel een digitale driver zijn maar het resultaat is niet verkeerd.
[/quote]:
Ook ik wil niet mijn gelijk halen, geen advies geven maar wel goed informeren zodat een overwogen keuze gemaakt kan worden. Ben echter niet onfeilbaar maar daar werk ik aan. :mrgreen:
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Er is nog 1 ding dat ik niet heb vermeld in mijn vorige post en dat is het resultaat van een test op mijn machine. Ik heb een 200 mm dia. schijf gedraaid, en die bevestigd op de leadscrew van de X-as, en met een elektronische meter de kracht bepaald om de as in beweging te krijgen en te houden; dit gedaan op beide uiterste standen en in het midden van het bed, verder onbelast, dus geen aanzet voor frezen. In alle gevallen kwam de benodigde kracht niet boven de 1,50 kg uit, dus een benodigd koppel van 1,5kg x 0,1m =0,15kg.m= 1,5Nm.
In mijn eerste berichten over een test met mijn Makita schroef machine, kwam alles zonder mankeren in beweging in de snelle stand, en die levert een max koppel volgens de fabrieks spec. van 17 Nm, en dat is dus Niet wat benodigd was.
Een heel verhaal, maar is je advies nog steeds hetzelfde?
Ik heb op beide draaibank nu 24V voeding, analoge (10 jaar geleden betaalbare) TB6600 drivers en Nema23 0.9Nm steppers (X en Z), Nema24 C-as van de DC300, en een 600W servo op de C-as van de BF290. Boven de 24 Volt geven TB6600 drivers veel problemen t.g.v. resonantie van daar 24V.
Ik heb al 18 maanden digital drivers (DM556) liggen en een 36V voeding maar nog niet de tijd gehad om ze te proberen. Deze drivers worden anders (recht op staand) gemonteerd en dan zijn de kabels te kort. Het maken van kabels is veel werk en eerlijk gezegd, denk ik niet dat er op mijn draaibank(en) veel te winnen valt. Ik wacht totdat mijn freesmachine klaar is en ruil dan (misschien) de besturing om.
Gezien het tegenwoordige prijsverschil tussen een analoge en digitale driver, zal ik geen analoge drivers meer kopen. Omdat de digitale drivers beter (kunnen) zijn in het onderdrukken van resonanties, kun je die eerder probleemloos op 36V gebruiken. Mocht dat niet werken, dan kun je de spanning wel omlaag brengen naar 24V. Dat is een kwestie van een weerstandje solderen op de potmeter voor de instelling van de 36V.
VetteV8 schreef: 17 mar 2023 21:57 Pulsgever van Ali om de snelheid te regelen, zoiets: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... OhObJbycYc
Deze regelaar zal zeker de snelheid regelen, maar omdat die geen acceleratie/deceleratie heeft, moet je misschien de snelheid "langzaam" opvoeren.

Een 200W AC servo lost dit probleem op maar kost ook ca. 200,--. Een geïntegreerde stepper/driver heeft ook alleen maar pulse aansturing en dan heb je hetzelfde probleem. Mijn BLDC motor heeft dit probleem niet maar zit als set ook ruim boven de 100€.

Als ik mijn BF16 (120 kg freesmachine) zou ombouwen, dan zou ik er openloop Nema23 stappenmotoren opzetten (2 Nm) met 36V voeding en digitale drivers. De Z-as zal dan Nema24 worden gezien het gewicht. Mijn DM556 drivers heb ik als setje van 3 stuks gekocht op AliExpress voor €15,-- per stuk. Het zou goed kunnen dat ze het niet (goed) doen, maar gezien de kosten van een echte leadshine of een DM556T van stepper online, wil ik de gok wel wagen. De voeding wil ik van een goed merk uit Europa hebben (komen toch uit china) vandaar Meanwell.
Gezien de kosten van KO spindels waarvan er één links handig moet zijn omdat ik de machine ook met de hand wil kunnen bedienen heb ik besloten de BF16 niet om te bouwen. Mocht ik tijd van leven hebben, dan koop ik bij Paulimot een freesmachine (F207-V) die reeds voorzien is van KO spindels en bouw die om naar CNC.

Als een Nema23 toch te klein blijkt te zijn, dan kun je op de flens een Nema24 monteren. Die is wel iet breder, 60 i.p.v. 57 mm. Daar kun je bij het ontwerp rekening mee houden. Zwaardere steppers vragen meer stroom, misschien is het te overwegen om een DM556 te kiezen die kan 5.6A hebben.

Ik hoop dat je iets wijzer bent geworden. Het is beter om langer te wikken en te wegen dan te bouwen en verbouwen.
Huub
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

hfjbuis schreef: 19 mar 2023 00:36
VetteV8 schreef: 18 mar 2023 21:24 Overigens kom ik de genoemde 4Nm als vermogen van jouw motor nergens tegen, alleen in de spec staat :
Holding Torque(Bipolar): 3.4Nm(481.6oz.in)
Mijn specs van de motor (datasheet uit 2018)24HS39-3008D.pdf
Tja, de gegevens in de advertentie en het datablad stemmen dus niet overeen
hfjbuis schreef: 19 mar 2023 00:36 Ik heb op beide draaibank nu 24V voeding, analoge (10 jaar geleden betaalbare) TB6600 drivers en Nema23 0.9Nm steppers (X en Z), Nema24 C-as van de DC300, en een 600W servo op de C-as van de BF290. Boven de 24 Volt geven TB6600 drivers veel problemen t.g.v. resonantie van daar 24V.
Dat is frappant: ik koop zelden iets op Amazone, en krijg vandaag een reclame mailtje voor 2PCS TB6600 4A 9-42V Stepper Motor Driver Controller TB6600 voor €18,96 ze zijn er nog steeds goedkoop.
hfjbuis schreef: 19 mar 2023 00:36 Ik heb al 18 maanden digital drivers (DM556) liggen en een 36V voeding maar nog niet de tijd gehad om ze te proberen.
Die worden op Amazone ook van allerlei fabrikaten aangeboden, met sterk uiteenlopende prijzen; degene met een groot aantal aanbevelingssterren, die ook onder de €20 liggen, zijn momenteel niet op voorraad; kijk eens hier:
https://www.amazon.nl/-/en/TB6600-Stepp ... 2WBW&psc=1
Als het zoiets zou worden, dan denk ik dat jouw aanbeveling is om voor een 36V voeding te gaan?
VetteV8 schreef: 17 mar 2023 21:57 Pulsgever van Ali om de snelheid te regelen, zoiets: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... OhObJbycYc
hfjbuis schreef: 19 mar 2023 00:36 Deze regelaar zal zeker de snelheid regelen, maar omdat die geen acceleratie/deceleratie heeft, moet je misschien de snelheid "langzaam" opvoeren.
Dat betekent dus, dat je altijd de snelheid/pulseneerst naar nul moet draaaien, om tot een goed resultaat te komen? Of anders? Of is hiervoor een betere oplossing, met een automatische ramp-up/ramp-down?
hfjbuis schreef: 19 mar 2023 00:36 Mijn DM556 drivers heb ik als setje van 3 stuks gekocht op AliExpress voor €15,-- per stuk.
Die zijn er nog : 3 stuks voor €42,85 en gratis verzending
https://nl.aliexpress.com/item/10050051 ... 08061809_2
maar ik heb er geen 3 nodig.
Amazon bied ze aan per stuk, onder de €20 met 2,50 vracht, of gratis boven de €20, de meesten wel 4 weken levertijd, (zie hierboven) maar dat is niet erg want ik kan al wel het eea voorbereiden, en zoals je zegt, beter om langer te wikken en te wegen dan te bouwen en verbouwen!
Cor
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door hfjbuis »

VetteV8 schreef: 19 mar 2023 17:44 Die worden op Amazone ook van allerlei fabrikaten aangeboden, met sterk uiteenlopende prijzen; degene met een groot aantal aanbevelingssterren, die ook onder de €20 liggen, zijn momenteel niet op voorraad; kijk eens hier:
https://www.amazon.nl/-/en/TB6600-Stepp ... 2WBW&psc=1
Als het zoiets zou worden, dan denk ik dat jouw aanbeveling is om voor een 36V voeding te gaan?
Dit is een TB6600 (analoge driver) die op 36V gaat goed zal werken. Veel te veel resonanties bij verschillende toerentallen. Die TB6600 moet je op 24V of lager gebruiken. Ik heb die van mij destijds gekocht voor €6,-- per stuk omdat ik mijn eerste draaibank zo goedkoop mogelijk (proef project) wilde ombouwen. Omdat het zo goed bevallen is, heb ik de 2e draaibank ook zo gedaan. Gezien de "geringe" meerprijs van digitale drivers, zal (en heb) ik voor nieuwe projecten digitale drivers gebruiken.
Voor digitale drivers is 36V wel geschikt zeker als je de motor gaat gebruiken op zwaluwstaartgeleidingen die toch geen hoge snelheden kunnen halen.
VetteV8 schreef: 19 mar 2023 17:44 Dat betekent dus, dat je altijd de snelheid/pulseneerst naar nul moet draaaien, om tot een goed resultaat te komen? Of anders? Of is hiervoor een betere oplossing, met een automatische ramp-up/ramp-down?
Ja, je moet waarschijnlijk met een lage snelheid starten.
Er zijn andere oplossingen:
  • met een weerstand en condensator kun je de spanning van de potmeter langzaam laten oplopen. Dan heb je al een vorm van acceleratie/deceleratie. Zo heb ik een softstart gemaakt voor de spindel van de BF290 draaibank.
  • Met een ESP32 met GRBL_ESP32 firmware. Die ondersteund toetsen (4 stuks) die je kunt koppelen aan een gcode file (macro). Daarmee zou je een jog opdracht met een bepaalde snelheid kunnen geven. Met 4 toetsen heb je al 2 snelheden heen en terug. Die ESP32 is echter 3V3 en heeft nog wat optocouplers nodig om te werken.
    Ik gebruik zo'n ding op mijn verdeeltafel met GRBL_ESP32_R. Ik heb daar een printje voor gemaakt met 3 toetsen. Nu wil ik er 4 hebben en als ik tijd heb, pas ik de firmware aan voor 8 toetsen en maak een nieuw printje.
VetteV8 schreef: 19 mar 2023 17:44 Die zijn er nog : 3 stuks voor €42,85 en gratis verzending
https://nl.aliexpress.com/item/10050051 ... 08061809_2
maar ik heb er geen 3 nodig.
Dan heb je al één reserve wat niet verkeerd is. Je kunt ze bewaren voor als je toch nog een keer een CNC ding gaat doen. Er wordt ook wel vaker om drivers gevraagd op het forum.
Hier komen die 5 van mij vandaan: https://nl.aliexpress.com/item/10050030 ... pt=glo2nld
Deze winkel scoort nu niet goed meer (93.8% review)
There are only 2 limits, the sky and your imagination
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

Re. de eerste paragraaf, daar had ik een verkeerde link in gezet, het moest deze zijn, met 556 drivers met tenminste 4 sterren van klanten, zie hier
https://www.amazon.nl/-/en/s?k=DM556&dc ... 4LPJnarxUM

daarvan is een van de goedkoopste niet in stock, maar anderen wel; en uit Amazon verstuurd is het ook maar 2,50 verzenden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door benkr »

VetteV8 schreef: 19 mar 2023 20:58 Re. de eerste paragraaf, daar had ik een verkeerde link in gezet, het moest deze zijn, met 556 drivers met tenminste 4 sterren van klanten, zie hier
https://www.amazon.nl/-/en/s?k=DM556&dc ... 4LPJnarxUM

daarvan is een van de goedkoopste niet in stock, maar anderen wel; en uit Amazon verstuurd is het ook maar 2,50 verzenden.
Ik zal het nog één keer roepen, die dingen presteren echt een stuk slechter dan originele leadshine drivers. Zie maar wat je er mee doet.
VetteV8
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 mar 2023 22:01
Locatie: Drenthe

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door VetteV8 »

Na de zaken nog eens allemaal op een rijtje te hebben gezet, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik maar van dit project moet afzien, althans wat betreft het gebruik van steppen- of servo motoren; om kort te gaan, ik ben onvoldoende theoretisch onderlegd om dit goed te begrijpen. De mechanische kant van de zaak is geen enkel probleem, maar ik weet gewoon veel te weinig van de besturing van stappenmotoren e.d.
De oplossing met een kant en klare aanbouwunit uit CN, al dan niet via Amazon.de is prima haalbaar, zeker financieel.
Dat wil niet zeggen dat alle bovenstaande bijdragen nutteloos zijn geweest en verspilde moeite, integendeel, het heeft mij op het juiste pad gebracht/gehouden, en daarom dank aan alle medeforumleden die hieraan hebben bijgedragen!
Cor
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: X-as ijlgang en/of voeding

Bericht door benkr »

Los van dat alles, zo mooi als zo'n kant en klare unit zul je het niet makkelijk krijgen.
Maar dat had ik je al meerdere keren (ook per PB) gezegd.
Ik vind het geen onverstandig besluit.
Plaats reactie